Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerö Linelle ro-pax Vuosaari-Muuga reitille
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 20.01.2020, 16:28:53  »
Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?
Jääluokan mukaan määräytyvät myös väylämaksut (riippumatta siitä, ollaanko vesillä missä jäätä oikeasti on), joten tämä voi olla kannattavaa vaikka jäätä ei todellisuudessa olisikaan. Viimeinen oikeasti kova jäätalvi taisi olla 2011 (tosin kun omia vanhoja kuviani katselee niin myös 2013 ja 2016 on ainakin hetkellisesti ollut kunnolla jäätä), mutta se että siitä on kauan ei ole mikään vakuus siitä, että jäätalvia ei vielä tulisi. Varsinkaan kun osassa ilmaston muuttumisen ennusteista veikataan Suomen talvien alun lämpimämmän jakson jälkeen kylmenevän.

Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔
Nykyisellään ei varmaankaan tarvita tiheämpää liikennettä, mutta toisaalta rahtiliikenne nimenomaan Vuosaaresta on kasvanut, osittain mutta ei kokonaan johtuen sataman hintaohjauksesta. Star toisi reitille tiettyä muuntovarmuutta, kun se mahdollistaisi tarvittaessa vuorojen lisäämisen tavalla, joka ei Sea Windillä ole samalla tavalla mahdollista. Lisäksi, kuten kanssaforumisti Selkälä minulle toisaalta huomautti, Starin säilyttäminen mahdollistaisi myös sen käyttämisen Länsisatama–Vanasadam-linjalla Megastarin ja Mystarin telakointien aikana, mikä olisi myös ihan järkevää.
82
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerö Linelle ro-pax Vuosaari-Tallinna reitille
« Uusin viesti kirjoittanut Peetu Mäkelä 20.01.2020, 15:58:34  »
Joku toinen Tallinkin edustaja (muistaakseni toimitusjohtaja, mutta 100% varma en ole) kertoi aiemmin haastattelussa, että varustamon seuraava prioriteetti Megastar 2:n valmistumisen jälkeen on Vuosaari-Muuga -laivan laittaminen "kuntoon." Mahdollisesti niin, että Mega 2:n korvaama Star korvaa Sea Windin.


Tuli tätä vanhahkoa viestiä lukiessa mieleen, että onkohan Hel <-> Tal niin paljon rahtia, että Staria kolmantena käytettäessä ajettaisiin millasella aikataululla? Ajettasko pintakaasulla suoraan Sea Wind korvaten vai nupit kaakkoon ja vuoroja per vrk lisää. Ja meneekö Star "hukkaan", jos sillä ajelee pääsääntöisesti rauhakseen. 🤔
83
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerö Linelle ro-pax Vuosaari-Muuga reitille
« Uusin viesti kirjoittanut Hannu Sarell 20.01.2020, 15:49:44  »
Kuinka tarpeellinen on sitten jääluokan korotus, jos talvet jatkuvat tämän ja viime vuosien kaltaisina? Milloin on ollut viimeksi jääluokkarajoituksia, siis ainakaan kakkosluokkaa suurempia Helsinkiin, tai Tallinnaan?
84
Matkustaja-autolautat / Vs: Eckerö Linelle ro-pax Vuosaari-Muuga reitille
« Uusin viesti kirjoittanut Kalle Id 20.01.2020, 13:14:20  »
Finbo Cargo lähtee lauantaina Landskronaan telakalle kahdeksi kuukaudeksi jäävahvistettavaksi, kertoo Eckerön uutinen: https://www.eckeroline.fi/blog/finbo-cargo-on-telakalla-25-1-29-3-2020/

Mahdollisista muista töistä laivalla ei ole kerrottu, mutta olisi loogista samaan aikaan tehdä myös uudistuksia sisätiloihin. Aiemmin minulle kantautuneiden huhujen mukaan Eckerö olisi ollut rahtaamassa korvaavaa laivaa Rederi AB Gotlandilta, mutta tätä ei ilmeisesti ole tapahtumassa.
85
Muut alukset / Supplyalus Blue Bella ostettu Suomeen
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 19.01.2020, 14:08:12  »
Tanskalainen 82-metrinen, vuonna 1990 valmistunut supplyalus/offshorehinaaja Blue Bella on ostettu Suomeen ja saapui Pansioon 16.12. Idäntien Varman hinauksessa. Uudesta omistajasta ei ole tietoa, mutta Turun sataman laivalistalla meklariksi on merkitty Telepaattia operoiva Lilaco Offshore. Alus oli ainakin vielä muutama päivä sitten Pansiossa ilman nimeä ja lippu(j)a, edellisen omistajan tunnus korsteenissaan. Vanha nimi oli maalattu yli niin keulasta kuin perästäkin. Myöskään aluksen luokittaja DNV GL ei ole vielä päivittänyt uutta omistajaa tietokantaansa.

Blue Bellan entinen omistaja, tanskalainen Blue Star Line A/S, haettiin konkurssiin viime kesänä. Varustamon laivasto on ollut lähinnä tuulivoimapuistoprojektien huolto- ja tukialuksina, ja on koostunut jo melko vanhoista supplyaluksista.

Blue Bella kuvattuna Cuxhavenissa vuonna 2015 (oma kuva)

Tanskalaismeklarin uutinen myynnistä (maininnalla "The vessel will be used for Offshore operations")
Uutinen Blue Star Linen konkurssista viime heinäkuussa
86
Risteilijät / Vs: Risteilyaluskesä 2020
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 18.01.2020, 23:43:13  »
Nyt myös Maarianhaminan risteilyaluslista on julkaistu sataman omilla sivuilla.

Käyntejä on kaikkiaan 20, sisältäen Silja Europan risteilyn ja myös Ritz-Carltonin upouuden Evrina-nimisen jahtityylisen risteilijän.
87
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 18.01.2020, 15:28:46  »
Dmitri Medvedev myönsi rahaa 120 megawatin ydinkäyttöisen jäänmurtajan rakentamiseen:

https://www.verkkouutiset.fi/venajan-paaministeri-teki-miljardien-laivatilauksen-hetkea-ennen-eroaan/

Aluksen kehitys alkoi 90-luvun alussa, jolloin Venäjällä oltiin vahvasti sitä mieltä, että Koillisväylän liikenteen tulee perustua jäänmurtajavetoisiin saattueisiin sen sijaan, että laivat yrittäisivät operoida reitillä itsenäisesti. Pian tämän jälkeen Suomessa kehitettiin DAS-konsepti eli perä edellä itsenäisesti jäissä kulkeva kauppalaiva, josta muodostui sittemmin arktisten alueiden aikataulukriittisten kuljetusjärjestelmien vakioratkaisu.
88
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.01.2020, 23:07:16  »
Marinetraffic kertoo näköjään edelleen sekä Kaitan, että Kivimon pituudeksi 25m. Toivottavasti pidennetty Kaita tulisi ainakin kesäkaudeksi Velkuan reitille kapasiteetiltaan hieman alamittaisen Kivimon tilalle.
Alus siis pidennettiin jo yli vuosi sitten ja Kaita oli viime vuonna ainakin maalis-huhtikuussa ja heinä-elokuussa Velkuan-reitillä ja lokakuussa tuuramassa Falkötä Nauvon vesillä.

Onko mitään käsitystä, miksi? Kaitahan on jo usean vuoden ajan ollut lähinnä Kivimon vara-aluksena.
Toki se tällaisen rempan jälkeen on paljonkin passelimpi useammallekin eri reitille. Tai kenties jopa kisaamaan oman vanhan linjansa takaisin, kun se seuraavan kerran katkolla on.
Veikkaisin, että juuri sen takia se pidennettiin, että sopii kapasiteetiltaan useammalle reitille.
89
Matkustaja-autolautat / Vs: FinFerries (ex.Destian ja TLL:n Lauttavarustamo)
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 16.01.2020, 21:29:44  »
Marinetraffic kertoo näköjään edelleen sekä Kaitan, että Kivimon pituudeksi 25m. Toivottavasti pidennetty Kaita tulisi ainakin kesäkaudeksi Velkuan reitille kapasiteetiltaan hieman alamittaisen Kivimon tilalle.
90
Muut alukset / Vs: Alfons Håkans -uutisia
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 16.01.2020, 20:47:53  »
Håkans on myynyt Faika-proomun ja se lähti tänään tanskalaisen Dolphin-hinaajan vetämänä hinaajan AIS-lähettimen mukaan kohti Ramsgatea.

Faika on myös ilmoitettu myydyksi ruotsalaisella Shipsforsale-sivustolla.
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10