Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10
81
Matkustaja-autolautat / Vs: Destination Gotland tilaa uuden LNG- käyttöisen laivan
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 22.01.2019, 23:04:38  »
Visborg lähestyy jo kovaa vauhtia Skagenia, ja tarkoitus on saapua Landskronaan telakalle huomisen aikana.

Jutun tynkää:
https://www.sjofartstidningen.se/visborg-har-anlant/

Esittelytilaisuus myös Tukholmassa kevään aikana. Liikenteen aloitusajankohdasta kerrotaan lähiaikoima.
82
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 22.01.2019, 15:44:36  »
...ja Pohjois-Amerikan murtajissakaan ei ole varsinaista "klyykaa". ("Pitkällä hinaaminen" ainoa mahdollisuus.)

Eipä niissä monissa ole vinssiäkään, koska avustettava otetaan hinaukseen lähinnä hätätilanteessa. Kun USCGC Healy avusti venäläistankkeria Nomeen jokunen vuosi takaperin, Alaskan rannikolla nysvättiin päivätolkulla laivanmitan matkalla, koska jäänmurtaja ei oikein soveltunut avustustehtäviin ja miehistölläkään ei ollut oikeastaan yhtään kokemusta operoinnista toisen laivan kanssa. Meille tuttu "saattomurtaminen" on lähinnä venäläis-pohjoismainen kuriositeetti.
83
Muu merenkulku / Vs: Arctech Helsinki Shipyard (oli: Venäläisyhtiö ostamassa...)
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 22.01.2019, 15:34:47  »
https://yle.fi/uutiset/3-10606848?fbclid=IwAR13qa6CdPOLQU88pjK4PAUvzQUITrUcxyLsvLi7bygV4ZYqOrdHlWWYglY

Lainaus
Arctech Shipyardin uusi toimitusjohtaja: Helsingin telakan myynti toteutuu kevääseen mennessä

Arctech Helsinki Shipyardin eli Helsingin telakan tukala tilanne jatkuu. Tilauksia pitäisi saada, mutta ensin pitäisi löytyä uusi omistaja.

– Neuvotteluja yrityskaupasta johtaa omistajamme USC eikä Arctech Shipyard itse ole mukana prosessissa lainkaan, Helsingin telakan uusi toimitusjohtaja Evgeniy Kholodov kertoo Ylelle.

Telakan entinen toimitusjohtaja Esko Mustamäki ei ole enää yhtiön palveluksessa.

Toimitusjohtaja Kholodov sanoo uskovansa, että yrityskauppa saadaan toteutettua päätökseen vielä tämän kevään aikana.

– Mutta tässä vaiheessa, kun neuvottelut ovat vielä kesken, emme voi kommentoida kaupan etenemistä tämän enempää.

Helsingin telakka kuuluu Venäjän valtion omistamaan United Shipbuilding Corporation -konserniin. Suomen telakalle on etsitty jo pitkään uutta omistajaa, koska emoyhtiötä vastaan suunnatut Yhdysvaltain Venäjän vastaiset talouspakotteet tekevät sen toiminnasta lähes mahdotonta.

Pankit eivät halua rahoittaa Venäjän valtion omistamaa telakkayhtiötä.

Uuden omistajan löytyminen olisi välttämätöntä uusien tilausten saamiseksi. Niitä taas ei saada, ellei omistaja pysty järjestämään laivojen rakennusaikaista rahoitusta.

– Käymme parhaillaan lupaavia neuvotteluja uusista tilauksista. Uskomme, että projektit lähtevät etenemään, kun yrityskauppa saadaan päätökseen, toimitusjohtaja Kholodov vakuuttaa.

Hänen mukaansa telakan palveluksessa on nyt 430 työntekijää. Alihankkijoiden palveluksessa on 200 työntekijää.

– Olemme sopineet määräaikaisista lomautuksista, joihin ryhdytään työtilanteen mukaan. Sen sijaan irtisanomisia ei ole suunnitteilla, Kholodov sanoo.

Helsingin telakalla on nyt valmistumassa jäätä murtava suurtankkeri, joka on levein alus, mitä Helsingin telakalla on rakennettu. Yuriy Kuchiev -niminen alus luovutetaan maaliskuun aikana. Uusia tilauksia ei ole julkistettu.
84
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Marko Kosamo 22.01.2019, 15:11:19  »
Itse olin vastaavassa tapauksessa harjoittelijana mukana viime talvena Sisulla jossa osapuolina yhteensä 3 alusta. Meille ei vahinkoja sattunut juurikin siksi että toinen alus oli hinauksessa ja erillistä kontaktia ei tullut. (mitä nyt tavaroita lenteli yms.)

Sain päällystöltä käsityksen että jokainen vastaa omista vahingoista jos kolahduksia sattuu convoyssa kulkiessa. En tiedä onko asiasta mitään virallista sääntöä tai ohjetta.
85
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 22.01.2019, 14:22:07  »
Ostaja on tässä typerässä tilaaja/tuottaja mallissa (voi vee mitä Kokoomus sontaa) Liikennevirasto.

Arctia/Finstaship joskus haaveili mallista, jossa Liikennevirasto ostaisi könttäsummalla satamien jäänmurron. Onneksi sentään tähän hölmöyteen ei menty, vaikka järki jäänmurrossa ja muussa merenkulun viranomaistoiminnassa on ollut kateissa vuodesta 2002.
86
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 22.01.2019, 14:16:04  »
Lähinnä räjäytysmattoa tai vast. käytetään hinattavan aluksen vaurioiden välttämiseksi; toki toissijaisesti vaurioiden estämiseksi perään ajettaessa (kun avustettava ei ole hinauksessa).

Paljonhan on esim. sopimusmurtajia joissa ei ole haarukkaa laisinkaan ja Pohjois-Amerikan murtajissakaan ei ole varsinaista "klyykaa". ("Pitkällä hinaaminen" ainoa mahdollisuus.)

Sinällään kovana jäätalvena näitä vastaavia sattuu viikoittain. Ei niistä ennen merivartiostolle ilmoitettu, mutta aika on toinen. Joskushan murtajat olivat keväällä Skattalle palatessa kuin sodasta tulleita (sillon kun oli kunnon jäätalvia).
87
Muut alukset / Vs: Rahtialus törmännyt jäänmurtaja Kontion perään
« Uusin viesti kirjoittanut Juhani Mehto 22.01.2019, 14:09:30  »
Törmännyt alus näyttäisi olevan FWN Solide.

Marinetraffic
88
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 22.01.2019, 12:46:47  »
Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
Eiköhän se Voima ainakin aktivoidu, kun 1C-jäärajoitus tulee voimaan? Noihin muihin satamiin ostaa sitten varmaan Arctia "satama hinaaja avustuksen", jos tarve yllättäen vaatisi jäänmurto-avustusta? Halvempaahan se on kuin, että joku (monitoimi?)murtajista lähtisi jo liikkeelle?
Tämä on tätä uutta strategiaa? ;D ::) Malli lienee nyt kopioitu Ruotsin Sjöfartsverketiltä, jolla on jo monina talvina ollut rajoitukset voimassa tiettyihin satamiin, vaikka alueella ei olekaan murtajaa... ::)

89
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Janne Koskinen 22.01.2019, 12:39:54  »
Oi aikoja, oi tapoja:

"Avustusrajoitusmuutokset: Tammikuun 26. päivästä alkaen vähimmäisjääluokka ja -kantavuus, joka alukselta vaaditaan:
Kalajoki, IB yli 2000 tonnia.
Kristiinankaupunki, Taalintehdas, Förby, Koverhar, Inkoo, Kantvik ja Lappohja, II yli 2000 tonnia.
Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia."

Lienee eka kerta kun rajoituksia nostetaan vaikka alueella ei ole edes murtajaa (Loviisa, Kotka ja Hamina, IC yli 2000 tonnia)

Vanhojen "pelisääntöjen" mukaan alueelle ei voitu antaa lainkaan jäärajoituksia, jos siellä ei ollut murtajaa.
90
Muu merenkulku / Vs: Jäätalvi 2018-2019
« Uusin viesti kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki 22.01.2019, 12:23:06  »
Näitähän sattuu aina välillä jäänmurrossa. FWN Solide kolauttanut keulan/bulbinsa Kontion haarukkaan/perään hallitsemattomasti, ja pienet vauriot keulaan/bulbiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0e8a2816-3818-4904-b25a-154217054f21
Sivuja: 1 ... 7 8 [9] 10