Tuoreimmat viestit

Sivuja: 1 ... 8 9 [10]
91
Muut alukset / Vs: Missähän menee Akademik Lomonosov nyt?
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 24.08.2019, 13:17:26  »
Akateemikko Lomonosov lähti kuin lähtikin Murmanskista juhlallisin menoin perjantaina 23.8.2019, kuten pitikin. Papitkin olivat siunaamassa liki 5000 kilometrin hinausmatkaa.
Uutista venäläisillä sivustoilla on vaikka millä mitalla. Onhan kyseessä maailman ensimmäinen uiva ja maailman pohjoisin ydinvoimala.
Yksi saattueen aluksista näyttäisi - ainakin vielä - olevan Jasnyj (IMO n:o 8422242), joka oli mukana jo reilu vuosi sitten Skandinaviaa kierrettäessä Pietarista Muurmanskiin.

Videokuvaa lähdöstä:
https://russian.rt.com/russia/video/661482-akademik-lomonosov-murmansk-chukotka
(Varoitus herkimmille katsojille: taustalla soi "Vapaa Venäjä" hetken aikaa.  :thumb: :beer:)
92
Muu merenkulku / Vs: Luoteis-ja Koillisväylästä
« Uusin viesti kirjoittanut Pekka Laakso 22.08.2019, 04:46:04  »
Entinen Delfin Clipper (Silver Explorer) seikkailee Koillisväylällä. Jutussa myös muuta pohdintaa Koillisväylän käytöstä risteilyliikenteessä:

https://www.ts.fi/uutiset/maailma/4677146/Sulava+Arktis+houkuttelee+rahakkaita+turisteja+Suomessa+rakennettu+alus+matkaa+parhaillaan+Koillisvaylan+lapi+ja+lipun+hinta+oli+lahes+40000+euroa
93
Risteilijät / Vs: Kotka-Viipuri-liikennettä herätellään - taas
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 15.08.2019, 14:23:51  »
Tuosta vuoden 2002 Venäjän-Kotkan-laivamatkustajamäärästä 9487 on huomionarvoista muistaa lisäksi, että Lappeerannan-Venäjän-(Viipurin) reitillä oli samana vuonna 26 109 laivamatkustajaa (lähteneet+saapuneet).
Trafin mukaan Lappeenrannan ja Kotkan lisäksi mistään muusta suomalaissatamasta ei Venäjän-liikennettä vuonna 2002 ollut. Näin ollen koko Suomen ja Venäjän välillä seilasi yhteensä 35 596 laivamatkustajaa vuonna 2002.
Tämän vuosikymmenen suurin laivamatkustajien vuosimäärä Suomi-Venäjä-liikenteessä on ollut 380 010 vuonna 2012. Siitä pelkästään Helsingin osuus oli noin 357 000 eli noin 94 %.
Viime vuonna koko maamme Venäjän-liikenteen laivamatkustajamäärä oli vain noin 226 000.
Viron-liikenteessä vastaava määrä oli noin 8,8 ja Ruotsin-liikenteessä noin 8,7 miljoonaa matkustajaa.

 
94
Risteilijät / Vs: Kotka-Viipuri-liikennettä herätellään - taas
« Uusin viesti kirjoittanut Kalevi Lehto 12.08.2019, 21:16:42  »
Pientä lisäpotkua tähän voisi tuoda myös Venäjän suunnittelemat ilmaiset nettiviisumit suomalaisille Viipurin ja Pietarin alueelle.
www.yle.fi/uutiset/3-10905132
95
Risteilijät / Vs: Kotka-Viipuri-liikennettä herätellään - taas
« Uusin viesti kirjoittanut Seppo Honkanen 12.08.2019, 15:22:02  »
Traficomin 2000-luvun ulkomaanliikenteen laivamatkustajatilasto kertoo, että vuosi 2002 oli viimeinen lähes kymppitonnin vuosi Kotkan-Venäjän-liikenteessä. Tuona vuonna kirjattiin yhteensä 9487 laivamatkustajaa (= lähteneet+saapuneet) touko-elokuussa. (Lieneekö luvussa mukana myös Saimaan kanavaliikenne Kotkasta/Kotkaan, jos sitä oli 2002?)

Sitten hiljeni kokonaan 2003-04. Vielä vuonna 2005 kirjattiin kaikkiaan 37 laivamatkustajaa koko kesänä. Kyseessähän oli 31-metrinen "katti" Kapitan Korsak (IMO 8890437) , jota Alien Shipping mainosti, että "met emme ui - met lennämme."  ::) "Lennot" tosin loppuivat lyhyeen.
Sen jälkeen hiljeni taas niin, että seuraavat Venäjän-liikenteen laivamatkustajat ilmestyvätkin vasta Hamina-Kotkan yhteiseen Trafin laivamatkustajatilastoon:
1474 matkustajaa v. 2011, 1366 matkustajaa v. 2013 ja 2334 matkustajaa v. 2017.
http://www.hhlweb.org/00-kapitan_korsak.htm
96
Muu merenkulku / Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 09.08.2019, 08:54:50  »
Venäjän jäänmurtajalaivaston uusiminen ja kasvattaminen jatkuu - Pietarissa sijaitseva Baltian telakka sai tilauksen neljännestä ja viidennestä LK-60 -tyyppisestä ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta:

http://en.portnews.ru/news/281452/

Baltian telakka oli yllättäen myös ainut, joka vastasi tarjouspyyntöön - Venäjän kaukoitään rakennettavalta, käytännössä kaikki viimeaikaiset merkittävät venäläiset laivatilaukset haalineelta Zvezdan telakalta puuttui tarvittava lisenssi ydinkäyttöisten laivojen rakentamiseksi.

edit: sama suomeksi:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/venaja-rakentaa-viela-kaksi-uutta-ydinmurtajaa/
97
Muut alukset / Vs: Missähän menee Akademik Lomonosov nyt?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 06.08.2019, 18:47:04  »
Aivan navalla näyttäisi olevan yli parimetristä jäätä, mutta matkalla sinne (Murmanskista Franz Josefin maan kautta) jään paksuus on pitkällä matkalla alta metrin.



Ei pitäisi olla mikään este 50 Let Pobedylle, joka pystyy kuitenkin murtamaan pysähtymättä yli kahden ja puolen metrin paksuista jäätä.
98
Muut alukset / Vs: Missähän menee Akademik Lomonosov nyt?
« Uusin viesti kirjoittanut Tauno Hermola 06.08.2019, 16:59:59  »
50 Let Pobedy tekee risteilyjä pohjoisnavalle.
Minkälainen jäätilanne, pohjoisnavalla? :D
99
Muut alukset / Vs: Neste Shipping aloittaa yt:t
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 06.08.2019, 09:21:00  »
Mastera on vaihtanut omistajaa ja tämä on herättänyt huolta:

https://www.iltalehti.fi/talous/a/bbf276e3-8881-40fc-bbb7-72c78d38b116
100
Muut alukset / Vs: Missähän menee Akademik Lomonosov nyt?
« Uusin viesti kirjoittanut Tuomas Romu 05.08.2019, 16:23:44  »
Jäätähän ei tuolla seuduin ole tähän vuodenaikaan kuin nimeksi, mutta olettaisin, että Lomonosovia saattanee itäisellä Koillisväylällä ainakin yksi ydinkäyttöinen jäänmurtaja. Vaygach on tällä hetkellä ainut päivystävä murtaja noilla main; Taymyr on matkalla "jonnekin" Akademik Fedorovin kanssa, Yamal on telakassa Murmanskissa ja 50 Let Pobedy tekee risteilyjä pohjoisnavalle.
Sivuja: 1 ... 8 9 [10]