Baltic Yachts rakentaa Suomen suurimman purjeveneen

Aloittaja Kimmo Rantanen, 02.02.2007, 09:39:12

« edellinen - seuraava »

Kimmo Rantanen

Baltic Yachts rakentaa Suomen suurimman purjeveneen

Luotolainen purjeveneiden valmistaja Baltic Yachts on tehnyt sopimuksen Suomen suurimman purjeveneen rakentamisesta. 

Kooltaan 60 metrisen eli 197 jalkaisen veneen suunnittelu on aloitettu jo kolmisen vuotta sitten, mutta nyt tehdyn sopimuksen mukaisesti se toimitetaan tilaajalle kesäkuussa 2010.

Yhtiö ei halua julkistaa tilaajaa eikä kauppahintaa.

Uuden veneen rakentamisessa sovelletaan täysin uutta tekniikkaa. Vene pystyy muun muassa kulkemaan ohuissa jäissä.

Edellinen Suomen suurin, 154 jalan purjevene rakennettiin myös Balticilla.

Baltic työllistää Luodossa 130 työntekijää ja lisäksi alihankkijoita.

YLE Uutiset Julkaistu 01.02.2007, klo 17.56


Jäissä kulkeva purjelaiva. :o
Olisi hauska tietää onko tilaaja suomalainen ja/vai viedäänkö Baltic Yachtsin rakentama purjealus jonnekin kaukomaille pois kateellisten suomalaisten silmistä. Hyvän vertailukohdan tuolle 60 metriselle "purjeveneelle" antaa esim. Suomen Purjelaivasäätiön ylpeys kuunari Helena, jonka pituus on vain 38,7 metriä.

Ari Leskinen

STX Finland ja pietarsaarelainen Baltic Yachts suunnittelevat jättimäistä purjealusta

Turun Sanomat 3.3 2010 04:00:57

Telakkayhtiö STX Finland Cruise ja pietarsaarelainen Baltic Yachts suunnittelevat yhteistyössä jättimäistä purjealusta. Tilaajaa alukselle ei vielä ole, mutta STX aikoo esitellä projektia tässä kuussa järjestettävässä laiva-alan konferenssissa Miamissa.

STX:n piirtämän aluksen pituus on 144-metriä ja leveys vajaat 27 metriä. Vertailun vuoksi: Viking Linen Rosellan pituus on 136 metriä ja Amorellan 169 metriä.

DY:ksi ristityn purjelaivaan tulisi sata hyttiä ja matkustajia se pystyisi ottamaan parisen sataa. Maston korkeudeksi on piirretty 81 metriä.

Baltic Yachtsin toimitusjohtajan Marjo Keiramon mukaan alus sopisi erimerkiksi matkustaja-aluksella harjoitettavaan liiketoimintaan lämpimillä vesillä, kuten Karibialla tai Aasiassa, mutta ehkä jopa Itämerellä.

– Jos tällainen alus tilattaisiin, me voisimme tehdä aluksen kevyet rakenteet ja sisustuksen. Rungon tekisi STX, koska eihän niin iso alus halleihimme mahtuisi, kertoo Keiramo, jonka mukaan alumiinirunko voitaisiin tehdä joko Helsingin telakalla tai Turun telakalla.

STX Finlandin toimitusjohtaja Martin Landtman tunnustaa, ettei itse tunne purjelaivaprojektia erityisen tarkasti. Hän kertoo kuitenkin, että yhtiö hakee suuria matkustaja-alustilauksia odotellessaan täytetöitä.

Yhtiö on etsinyt kotimaasta esimerkiksi sopivia siltakohteita, koska terässiltojen rakentaminen onnistuisi telakoilla hyvin. Myös proomujen tekemisistä on neuvoteltu.

STX:n viestintä- ja koulutuspäällikön Tanja Sabellin mukaan purjelaiva on STX:lle "yksi mukava ja raikas projekti muiden joukossa."

– Mitään suurta lanseerausta ei tehdä. Tarkoituksena on vähän visioida tulevaisuutta, avata silmiä ja katsoa löytyisikö jostain tilaaja.

– Eihän se mikään mahdottomuus ole, että tällainen alus nähtäisiin merellä, kun purjelaivoja on rakennettu vuosisatoja. Uudessa konseptissa korostetaan kiireettömyyttä ja matkustajiakin otettaisiin aika vähän, Sabell sanoo.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!