Kirjoittaja Aihe: Katajanokan terminaalin laajennus 2007  (Luettu 5929 kertaa)

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2295
    • Laivakuvia!
Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« : 21.02.2007, 14:55:45 »
Muutama viikko sitten uutisoitiin, että Katajanokan termiinaali menee remonttiin uudisrakennuksen vuoksi. Kustannuksiksi arvioitiin muistaakseni 8 miljoonaa euroa.
Vikingin liikenne siirrettiin Skattan kärkeen kehnosta K5:sta vaiheittain, Mariellan valmistuttua se alkoi ajaa nykyisestä paikasta ja Viking Saga liikennöi loppuun asti vanhasta paikastaan. Terminaaliin ei tietääkseni ole tehty vuoden -85 jälkeen mitään mainitsemisen arvoista remonttia, joten korjaus on paikallaan siinäkin tapauksessa, ettei VL:n Tallinnanliikenne pidemmän päälle Skattalla pysy.
Mutta kuten sanottu, asiasta ei ole vielä tehty mitään päätöksiä.
Tuossa terminaalin uudistuksessa on tarkoitus tehdä erilliset tilat laivaan nouseville ja sieltä poistuville. Lyhyiden satamapysähdysten Tallinnan reitillä varmasti todella hyödyllinen ja matkustajien vaihtoa nopeuttava ratkaisu, mutta Tukholman reitillä vaikea nähdä niille mitään järkevää käyttöä...
Länsiterminaali ja Skattan kärjen K8 ovat sikäli yhteismitallisia, että kummastakin liikenne pulpahtaa keskelle kaupunkia tukkien tiettyjä väyliä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kaistajakoa Jätkäsaaressa voidaan vielä säätää, mutta Skattalla on jo käytössä kaikki mahdollinen tila:
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/ajankohtaista/Eckero_Tallinkt_rekat_trailerit.pdf?from=-20167170932307166
http://www.portofhelsinki.fi/content/pdf/matkustajaliikenne/satamat/2006etelakartta.pdf?from=3910271099463664
(Siirsin lainaukset Viking XPRS:n valmistumista käsittelevästä topicista -> Linkki sinne)

Helsingin Satama tiedottaa 21.2.2007:

Katajanokan terminaalin laajennus 2007

Katajanokan terminaalin teräs- ja lasirakenteisen, noin 1000 m2:n laajennushankkeen perustustyöt aloitetaan kaivutöillä tällä viikolla ( viikolla 8 ). Perustustyöt tehdään K8-terminaalin ulkopuolella, pääosin rakennuksen eteläpuoleisella laiturialueella. Työt eivät aiheuta merkittävää haittaa terminaalin toimintaan. Myös ajoneuvojen reitit työmaa-alueella säilyvät pääosin ennallaan. Melu- ja tärinähaittaa tulee jonkin verran paalutustöistä, jotka kestävät korkeintaan 4 päivää. Perustustöihin liittyen terminaalin länsipäästä, laiturialueelta puretaan teräsrakenteinen rullaporras ja kulkusilta viikolla 10. Purkutyö kestää noin kaksi viikkoa.

Perustustyöt urakoi Helsingin Sataman Tekninen osasto ja vastaavana työnjohtajana toimii työpäällikkö Onni Majanen. Koko hankkeen perustustyöt saadaan valmiiksi huhtikuun 2007 loppuun mennessä. Laajennushankkeen varsinaiset rakennustyöt käynnistyvät huhtikuussa 2007 ja niistä tiedotetaan erikseen kun hankkeen pääurakoitsija on valittu. Koko työ valmistuu joulukuussa 2007


http://www.portofhelsinki.fi/default.asp?docId=13951

Jarkko Korhonen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 411
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #1 : 21.02.2007, 18:23:41 »
Onkos tuonne odotettavissa lähiaikoina muuta kapasiteetin lisäystä kuin Rosella -> XPRS?
Perämies on erämies.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #2 : 22.02.2007, 16:20:39 »
Sitä on vaikea sanoa. Voi olla, että onkin -mutta vielä todennäköisempää, ettei. Ainoa potentiaalinen siirtyjähän olisi NordicJet, joka menettää K5:n, mutta todennäköisempaa on, että senkin uusi terminaali on joko Makasiini tai Olympia. Vaikka olisihan Skattan kärjestäkin mukava hurauttaa avomerelle -ja vuoron peruuntuessa Vikingin kyytiin pääsisi samasta terminaalista...

Sinällään on ehdottoman hieno ja tärkeä asia, että Skattan terminaali lopultakin korjataan -sillehän ei varmaan ole sitten -80-luvun puolenvälin tehty oikeastaan mitään. Toivottavasti myös Viking pystyy markkinoimaan "Estrellansa" Helsingille ensisijaisesti matkustaja-autolauttana eikä rahtialuksena, jolloin alus saisi jatkaa keskustasta Vuokin valmistuttuakin, eikä remonttia olisi tehty turhan takia... 8)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Olli Tuominen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 309
    • Laivakuviani
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #3 : 11.11.2007, 11:08:05 »
Helsingin Sanomien paperiversio kertoo, että Katajannokan matkustajaterminaalin laajennus on saavuttanut harjakorkeutensa.

Artikkelista saksittua:
"Matkustajaterminaalin laajennus on edennyt harjakorkeuteen.
Laajennus varmistuu joulukuussa. Laajennusosaan tulevat uusi matkustajahalli ja sen sisään rakennettavat maihinnoususillat.
Laajennuksen kokonaiskustannukset ovat noin kahdeksan miljoonaa euroa."

als

  • Vieras
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #4 : 11.11.2007, 11:27:45 »
Siitä tulee todellakin hieno, sillä jos oikein ymmärsin, se matkustajahalli tulee jatkumaan melkein laivan kylkeen asti isoine ikkunoineen. Se olisi jo todella iso plussa.


als

  • Vieras
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #6 : 12.11.2007, 09:37:05 »
Näyttää suurinpiirtein tältä:

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Stockholm/?action=view&current=23-25102007215.jpg
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/Stockholm/?action=view&current=23-25102007210.jpg
Jep, näin on. Tiedettävästi tuo remppa ei ole häirinnyt laivojen liikenettä Skattalta, mutta välillä Rosella näyttää töijaavan päin seinää tai nosturia tullessaan samataan. Tarkoitan siis, että on aika huonosti tilaa tehdä remonttia terminaalin ja laivan välissä.

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2295
    • Laivakuvia!
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #7 : 05.02.2008, 16:16:56 »
Ajoreitti Viking Linelle muuttuu

Viking Line laivoille Tukholmaan menevien henkilöautojen ja bussien ajoreitti muuttuu 5.2.2008 alkaen.

Viking Line laivoilla sekä Tallinnaan että Tukholmaan menevien henkilöautojen ja bussien lippujen tarkastuspisteet yhdistyvät. Laivaan menevät henkilöautot ja bussit ohjataan tiistaista 5.2.2008 lähtien C-portin kautta.


Sataman sivuilla on myös kartta (ajo-ohje)

Kuva jatketusta autokentästä

Lassi Liikanen

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 838
    • Meriaiheinen verkkolehti Ulkomatala
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #8 : 07.02.2008, 16:29:29 »
Rosellan laivaannousu on muuttunut siinä mielessä että enää ei kierretä Ruotsinlaivojen putken kautta eri putkeen, vaan mennään niistä uusista, hieman keskeneräisistä XPRS:n porteista Rosellaan sisään. Esim. Rosellalla ollessani 5.2 sisään mentiin portista 2. Tämä myös kuulutettiin erikseen.. "Hyvät matkustajat, maihinnousu M/S Rosellaan on aloitettu portista 2." Myöskin Viking XPRS:n tuloon on alettu jo valmistautua.. Business Class-matkustajille on jo kehitetty joku pikku nurkkaus sieltä ja oikein uusia (muovi?)penkkirivejäkin on hommattu!  ;D

Myöskin se väliseinä, jonka takaa porukka ennen Ruotsinlaivoilta tullessaan ulostautui, on purettu. Täytyy kyllä sanoa, että hieno siitä tulee, kun päästiin jopa sen uuden hallin läpi Rosellaan! Kuhan vaan uudistavat sitä lankonkia sen verran, ettei siinä olisi enää sitä liukasta ylämäkeä laivaan noustessa. Toissapäivänä se sisäänmenohalli ja putket näytti ulkopuolelta tältä, sisältä en valitettavasti saanut kuvia.
« Viimeksi muokattu: 07.02.2008, 16:31:25 kirjoittanut Lassi Liikanen »
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #9 : 08.02.2008, 15:56:05 »
Eiköhän XPRS:n laivaannousu tapahdu tuosta ylimmältä tasolta johtavasta putkesta ja kulkeminen sinne vastaavanlaisia liukuhihnoja pitkin, jollaiset Turunkin terminaalissa ovat. Varmaan vastaisuuden (Rosellan, Tukholmanlauttojen tai jonkun muun) varalle jättävät myös ainakin tuon Finnjetin ex-putkiviritelmän paikalleen, jos tonnistosijoittelussa tapahtuu ratkaisevia muutoksia. Tällainen ratkaisuhan ei sitäpaitsi ole varustamon päätettävissä, vaan kuuluu Helsingin satamalle, joka niin halutessaan voi sijoittaa tuohon laituripaikkaan jonkun muunkin varustamon aluksen, jos se Vikingin kanssa tehdyn sopimuksen aikataulusäädöillä sinne väliin sopii.

Skattan autokentän laajentaminenhan ei ole mahdollista, mutta alunperin Finnjetille suunnitellun ja sellaisena yllättävänkin pitkään alkuperäisen kaltaisena kestäneen kaistajaon muuttaminen aiempaa tehokkaammaksi on. Onko jollakulla jo omakohtainen käsitys siitä, ajetaanko saapuva liikenne (niin etelästä kuin lännestä) nyt ulos Tukholmanlaivan vieritse vai onko Skattan kärjessä ajokaistat myös ulospäin (ja olipa ratkaisu mikä tahansa, se saattaa olla myös väliaikainen terminaaliremontinkin jatkuvuus huomioiden)?
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Lassi Liikanen

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 838
    • Meriaiheinen verkkolehti Ulkomatala
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #10 : 20.02.2008, 11:37:32 »
Kaikki tällä palstalla esittämäni mielipiteet ovat henkilökohtaisia, eivätkä edusta muita tahoja tai ole kytkösissä tämän palstan ulkopuolisiin tahoihin.

Verkkolehti Ulkomatala

Eero Vaskonen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 194
    • EV-Ferries Laivasivut
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2007
« Vastaus #11 : 23.02.2008, 11:56:00 »
Hienoja kuvia ja hienolta näyttää  8)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Katajanokan terminaalin laajennus 2020
« Vastaus #12 : 06.09.2019, 16:29:48 »
Skattan terminaali menee taas peruskorjaukseen. Ajatuksena kaiketi lienee, että se palvelisi myös jonkinlaisena kauppa- tms.keskuksena muitakin kuin laivamatkustajia.
https://www.hs.fi/kaupunki/art-2000006228733.html

Uutinen on sikäli näkökulmasta riippuen mukava tai ikävä, että se taannee Vikingin liikenteelle pitkähkön jatkoajan nykyisessä terminaalissa, todellisen liikennesumpun takana. Se on myös varustamolle selkeä viesti siitä, ettei satamayhtiöllä ole mitään sitä vastaan, jos Viking perustaisi Tallinnan reitilleen lisää vuoroja (mikä on ihan mahdollista Gloryn vapauttaessa vanhaa tonnistoa muualta).
Ilman rahtia ei mikään lauttaliikenne kannata, mutta liikenteen ohjaaminen Skattalle ja keskikaupungin katuverkkoon olisi pystyttävä, jos ei estämään, niin ainakin jotenkin sääntelemään. Väkisin tuli mieleen ajatus, että Vikingin olisi rakennettava aikataulunsa vastaisuudessa siten, että aluksilla olisi mahdollisuus poiketa myös Vuosaaressa hoitelemassa rahdin vaihto siellä (utopiaako?).
Tosin ainoa vaihtoehto, eli Länsiterminaali 1, ei ollisi ollut logistisesti yhtään parempi.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950