Merenkulku > Muu merenkulku

Jäänmurron tulevaisuus

(1/109) > >>

Janne Koskinen:
En tohon Pravdaan muuten ota kantaa, mutta sivuilla 16-17 oli asiaa jäänmurrosta:

http://smury-fi-bin.directo.fi/@Bin/1780a8e91577981c4622b35255c251ad/1200885804/application/pdf/1663194/Merimies_1_08_nettiin_valmis.pdf

Kovin tuntuu olevan kaluston kestävyys huolena, mutta j/m Tarmo 1963 (Viro) ja j/m Varma 1968 (Latvia) ovat yhä iskussa. Itse asiassa olen pohdiskellut olisiko j/m Tarmo myynnissä sitten kun Viro saa oman moulinexinsa. Voisin lähteä kilpailemaan Suomenlahden jäänmurrosta Stasin kanssa (edellyttäen että saan jonkun rahoituslaitoksen uskomaan ideaan). Koneen osat lienee kiven alla, mutta halpa lippu perään ja konehuone täyteen ukkoja, jotka ovat tottuneet itse tekemään osansa (on ne virolaisilla ja latvialaisillakin kulkeneet ja j/m Apu nyttemmin venäläisillä), eikä sellaista osaamista taida Suomessa enää ollakaan. Ihmetyttää tämä tapa myydä (lue lahjoittaa) parhaat murtajat pois (kesken elinkaaren) ja rakennuttaa kalliita uusia murtajia tilalle. Jos vanha høyry-Tarmo vielä talvella 1970 (j/m Apuna) kykeni avustamaan 63-vuotiaana, niin saman logiikan mukaan "uusi" Tarmo olisi iskussa ainakin vuoteen 2026.

Toinen kumma pointti on kahdeksan murtajan politiikka, liikenne lisääntyy vuosi vuodelta, mutta sekä murtajien kvantiteetti että kvaliteetti on laskenut koko ajan. Ilmeisesti usko ilmastonmuutokseen on kova.  Apu (ja Tarmo sekä Varma) on asbestilaiva, joten siitä eroon pääsy (romuksimyynti) Suomen lipun alta olisi ollut aikanaan hankalaa (ehkä osasyy myyntiin). Aikanaan kun VLL oli vasta perustamisvaiheessa niin puhuttiin Itämeren "jäänmurtoherruudesta" ja mainittiin ruotsalaisten olevan halukkaat myymään Atlen. Vaan niin muuttuu aika ja ajatukset.

Sopimusten lyhyys lienee ongelma nro. 1, mutta kaiken tämän jälkeen voi kyseenalaistaa liikelaitostamisen mielekkyyden.

Mahtaisivatkohan latvialaiset jollakin aikataululla myydä Varman? Kilpailija, jolla olisi Tarmo, Varma ja Atle olisi jo Suomenlahdella varsin merkittävä tekijä. Ei taida omat kyvyt riittää moisen "lafkan" perustamiseen, mutta siinä olisi liikeidea toteutettavaksi. Tarjouskilpailun ehdot ei kaikilta osin täyty, mutta ei Voima/Vidar Viking ole ehtojen mukaisia.Tulisi samalla vapautettua moulinexit 365 vrk:n huippubusinekseen.

Rontti:

--- Lainaus ---Tulisi samalla vapautettua moulinexit 365 vrk:n huippubusinekseen.

--- Lainaus päättyy ---
Hehee huumori ei ainakaan Jannelta lopu. Täällä raikuu paskanen nauru.

Janne Koskinen:
Laitetaan nelipotkurihuumoria kehiin:

http://www.kolumbus.fi/bjorn.corander/osa_vesitse.htm

(klikkaa vasemmalta valikosta:     jäänmurtaja Apu,  jäänmurtaminen, historia toistaa itsensä ja merellä ohjataan eri tavalla)

Jäätävää faktaa.

Eero Huusko:
Nyt näyttää hieman valoisammalta tuo jäänmurron tulevaisuus. Voimaa ei tarvitse myydä kassan paikkaamiseksi ja uusia murtajiakin voidaan hankkia veronmaksajien rahoilla, kuten pitääkin.


Valtio suunnittelee liikelaitosten purkamista
Julkaistu 23.01.2008, klo 08.14
 
Valtio suunnittelee nykyisen liikelaitosjärjestelmän purkamista, kertoo Kauppalehti. Lehden tietojen mukaan todennäköisin vaihtoehto on, että liikelaitokset pilkotaan osiin. Toinen vaihtoehto on yhtiöittää ne kokonaan. Talouspoliittinen ministerivaliokunta päättää asiasta tammikuun lopulla.
 
 
 
Liikelaitosuudistuksen taustalla on Kauppalehden mukaan EU:n komission päätös entisen Tieliikelaitoksen, nykyisen Destian, asemasta. Päätöksen mukaan konkurssilta suojattu liikelaitos ei voi kilpailla aidosti markkinoilla. Komissio moitti myös nykyisen Destian voittojen verottomuutta.

Liikelaitosten pilkkominen merkitsisi Kauppalehden mukaan markkinaehtoisten toimintojen yhtiöittämistä ja muiden tehtävien siirtämistä virastoihin.

YLE Uutiset
 

Janne Koskinen:
Järkevintä kai olisi palauttaa perinteiset MKL:lle ja perustaa moulinexeille oma yhtiø.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta