Kauppalehti julkaisi uudelleen Tekniikan Historian jutun ydinjäänmurtajien menneisyydestä ja osin tulevaisuudestakin:https://m.kauppalehti.fi/uutiset/ydinjaamurtaja-esitteli-neuvostomahtia--runko-vasyi-samaan-aikaan-kun-neuvostoliitto-hajosi/NZWHcJqZOikaiskaa, jos tuo on linkitetty tänne aiemmin...
"suurille järville on tarjolla suoraan vanhempia murtajia.”"Tarkoitetaanko noilla vanhemmilla murtajilla Arctian keltamustia murtajia vaiko joitain ulkomaisia murtajia, tuosta ei oikein saa selvää...
Mulle tulee ekana mieleen, että Wärtsilähän aikoinaan yritti myydä Urho-luokan murtajia (tai ainakin niihin perustuvia murtajia) Suurille järville. Mutta jos tämä olisi tavoitteena, niin milläs helvetillä Urho-luokka kotivesillä korvataan.
Viipurin tekalalla lasketaan tänään vesille ensimmäinen "super-Polaris":http://en.portnews.ru/news/230171/Vyborg Shipyard is building two icebreaking support ships based on Aker ARC 130 A design. The ships are to be deployed at the Arctic terminal operated by LLC Gazprom Neft Novy Port and located in the Gulf of Ob (Yamal peninsula).edit: jokunen kuva laivasta:https://ivbg.ru/7804968-na-vsz-otpravili-v-bolshoe-plavane-aleksandra-sannikova.html
Ja länsinaapurissa: Sjöfartsverketin mukaan ensimmäinen uusi murtaja tarvittaisiin jo vuonna 2021, mutta hallituksessa ei ilmeisesti olla oltu kovin kiinnostuneita asiasta.Sjöfartstidningen (Första nya isbrytaren 2021?)
http://en.portnews.ru/news/260574/Lippu noussut Sannikovilla. Saa nähdä, korvaako Novy Portissa Stritzhovin vai Baltikan?