Kirjoittaja Aihe: Jäänmurron tulevaisuus  (Luettu 345800 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1622
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #540 : 09.08.2018, 17:48:10 »
Venäjän uusiessa kalustoaan niin suomi voisi ostaa niiltä niiden suomessa rakennetut polaarijäänmurtajat...

Mitä me niillä tehtäisiin? Varsinkin teknisesti vanhentunut Ermak-luokka on elinkaarensa päässä ja soveltuu muutenkin huonosti matalille rannikkoväylillemme, jääolosuhteista puhumattakaan. Sorokin-luokan uusimmille aluksille Venäjällä lienee käyttöä vielä pitkään, jos ei jäänmurron niin turismin saralla - aluksethan on varusteltu expedition-risteilyjä varten.

Parempi tilata meidän käyttöömme parhaiten soveltuvat alukset uusina vaikkapa Arctechilta. Suomelle on ylpeys käyttää uusinta jäänmurtotekniikkaa - vanhat raadot jääköön muille.

Edit: Khlebnikov on ollut Venäjän kaukoidässä telakassa uudistettavana ennen korkeatasoista Antarktiksen-risteilyä ja siellä on nyt sattunut joku hämminki, jonka seurauksena laivasta on katkaistu sähkö ja vesi, ja työntekijöitä on estetty kulkemasta laivalle. Pelkäävät että tuo risteily menee puihin ja venäläisten jäänmurtajien maine kokee kolauksen.

Kuvissa näkyy telakan rampille nostettu teräslohko:

http://vestiprim.ru/news/ptrnews/66644-vip-kruiz-kapitana-hlebnikova-okazalsya-pod-ugrozoy-sryva-foto.html
« Viimeksi muokattu: 10.08.2018, 22:28:53 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1622
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #541 : 02.10.2018, 09:30:40 »
Venäjä suunnittelee 40 megawatin LNG-käyttöisten linjajäänmurtajien hankkimista. Asiasta on uutisoitu viime aikoina lähinnä venäjänkielisessä mediassa, mutta Aker Arcticin tuoreimmassa uutiskirjeessä on 3D-renderöinti uudesta jäänmurtajakonseptista:

http://akerarctic.fi/sites/default/files/magazine-issue/fields/field_magazine_file/arctic_passion_news_2_2018.pdf (sivu 5)

Käytännössä nämä tulevat korvaamaan ydinkäyttöiset jäänmurtajat Obinlahdella ja Karanmerellä, koska ne voivat tankata nesteytettyä maakaasua suoraan Sabetan terminaalista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!