Kirjoittaja Aihe: Jäänmurron tulevaisuus  (Luettu 355773 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1640
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #540 : 09.08.2018, 17:48:10 »
Venäjän uusiessa kalustoaan niin suomi voisi ostaa niiltä niiden suomessa rakennetut polaarijäänmurtajat...

Mitä me niillä tehtäisiin? Varsinkin teknisesti vanhentunut Ermak-luokka on elinkaarensa päässä ja soveltuu muutenkin huonosti matalille rannikkoväylillemme, jääolosuhteista puhumattakaan. Sorokin-luokan uusimmille aluksille Venäjällä lienee käyttöä vielä pitkään, jos ei jäänmurron niin turismin saralla - aluksethan on varusteltu expedition-risteilyjä varten.

Parempi tilata meidän käyttöömme parhaiten soveltuvat alukset uusina vaikkapa Arctechilta. Suomelle on ylpeys käyttää uusinta jäänmurtotekniikkaa - vanhat raadot jääköön muille.

Edit: Khlebnikov on ollut Venäjän kaukoidässä telakassa uudistettavana ennen korkeatasoista Antarktiksen-risteilyä ja siellä on nyt sattunut joku hämminki, jonka seurauksena laivasta on katkaistu sähkö ja vesi, ja työntekijöitä on estetty kulkemasta laivalle. Pelkäävät että tuo risteily menee puihin ja venäläisten jäänmurtajien maine kokee kolauksen.

Kuvissa näkyy telakan rampille nostettu teräslohko:

http://vestiprim.ru/news/ptrnews/66644-vip-kruiz-kapitana-hlebnikova-okazalsya-pod-ugrozoy-sryva-foto.html
« Viimeksi muokattu: 10.08.2018, 22:28:53 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1640
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #541 : 02.10.2018, 09:30:40 »
Venäjä suunnittelee 40 megawatin LNG-käyttöisten linjajäänmurtajien hankkimista. Asiasta on uutisoitu viime aikoina lähinnä venäjänkielisessä mediassa, mutta Aker Arcticin tuoreimmassa uutiskirjeessä on 3D-renderöinti uudesta jäänmurtajakonseptista:

http://akerarctic.fi/sites/default/files/magazine-issue/fields/field_magazine_file/arctic_passion_news_2_2018.pdf (sivu 5)

Käytännössä nämä tulevat korvaamaan ydinkäyttöiset jäänmurtajat Obinlahdella ja Karanmerellä, koska ne voivat tankata nesteytettyä maakaasua suoraan Sabetan terminaalista.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Hömppi

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 633
  • S/s Tuulikki
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #542 : 21.11.2018, 20:01:32 »
Saimaan uudesta irtokeulasta:

https://yle.fi/uutiset/3-10185569

Arctian uusimmassa vuosikertomuksessa oli koko joukko erinomaisen hyviä valokuvia ;)
Irtokeulan valmistuminen myöhästyy, ei ehdi tälle talvelle.

https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/c7675eeb-ebfc-47b8-8d2c-d7239dcc0ac9

"Uusi irtokeula Saimaan jäänmurtoa varten ei valmistukaan suunnitellusti vielä tämän vuoden lopulla, vaan vasta keväällä.

Irtokeulaa rakennetaan Turun Korjaustelakan sisaryrityksen telakalla Liettuassa.

Ylitarkastaja Jukka Väisänen Liikenneviraston talvimerenkulkuyksiköstä huomauttaa, että kyse on töiden viivästymisestä, ei keulan rakenteisiin liittyvistä pulmista.

Myöhästymisen ei pitäisi vaikuttaa lopulliseen jäänmurron operatiiviseen aikatauluun.

Calypso-hinaajaa ja irtokeulaa on kaavailtu aloittamaan jäänmurrossa vasta vuoden kuluttua kaudella 2019— 2020 alkuperäisen suunnitelman mukaisesti.

"

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #543 : 22.11.2018, 13:50:40 »
Elämme mielenkiintoisia ja ilmeisesti muutostenkin aikoja, jos/kun ilmasto edelleen lämpenee ja jäättömien satamien määrä rannikoillamme alkaa lisääntyä entisestään.
Tietysti joku voisi vaikka kysyä, että miten kauan on ylipäätään kansantaloudellisesti mielekästä repiä monilla kymmenillä tuhansilla jäänmurtajiemme hevosvoimilla suhteellisen pieniä paperi- ja teräslasteja Perämeren jääröykkiöiden halki samaan aikaan, jos/kun Turusta itään rannikollamme on läpi talven avovettä tai esim. Rauma-Pori-korkeudella jo suhteellisen helpot jääolot.
Junakyyti ei liene halpaa sekään, mutta yksityinen dieselveturikalusto aloitti sahatavaralastien kuskaamisen mm. Kemijärveltä Kotkaan vuonna 2016. Mitenkähän paljon Fenniarail muuten on kuskannut tonneja tänä vuonna?

https://yle.fi/uutiset/3-10517756
https://yle.fi/uutiset/3-10519158
http://www.fenniarail.fi/nyt.html

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2363
    • kships.blogspot.com
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #544 : 22.11.2018, 14:09:33 »
70-luvun alussahan päätettiin alkaa pitää Pohjanlahden satamia auki ympärivuotisesti juuri siksi, että se on kokonaistaloudellisesti halvempaa. Voi toki olla, että tilanne on sittemmin muuttunut rautateiden eduksi, mutta jotenkin en usko että niin on.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1640
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #545 : 22.11.2018, 14:29:57 »
Vaikea kuvitella, että esimerkiksi teollisuuden raaka-ainekuljetuksia kannattaisi siirtää rautatielle - pienikin laiva kuljettaa helposti yhtä paljon lastia kuin kilometrin letka tavaravaunuja.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 152
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #546 : 23.11.2018, 15:17:34 »
Niin on asia varsinkin, kun ajatellaan mm. malmilasteja Ruotsista Raaheen. Jo eri raideleveys olisi hankaluus.
Toisaalta jo nyt esimerkiksi Oulun-Kokkolan-rataosuuksilla kulkeneiden nettotavaratonnien määrä Liikenneviraston rautatietilaston mukaan vaihteli viime vuonna haarukassa 6,6 - 7,6 miljoonaa tonnia. Alla oleva rautatietilastosivun n:o 42 kartta onkin erinomaisen kertova rataverkostomme "tavarasuonista."
Vain vertailun vuoksi: tuo 7,6 miljoonaa tonnia on juuri sama kuin esimerkiksi Tornion, Kemin ja Oulun satamien viime vuonna yhdessä käsittelemä tonnimäärä ulkomaanliikenteessä (vienti+tuonti; alempi linkki). ::)

https://julkaisut.liikennevirasto.fi/pdf8/lti_2018-08_rautatietilasto_2017_web.pdf
https://www.liikennevirasto.fi/documents/20473/23870/Tavaraliikennekarttakuva+2017/4a7c9e48-1375-4859-81b7-227ee97e92cd

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3148
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #547 : 14.12.2018, 09:23:25 »
Jossakin määrin OT, mutta kun en keksi parempaakaan paikkaa ja sivuaa aihetta:

http://arctia.fi/2018/12/13/arctia-ja-meritaito-tarjoavat-yhdessa-entista-laajemmat-palvelut/

Jos kaksi uimataidotonta heitetään samaan mereen, niin lopputulos on yhden hukkuneen sijasta kaksi hukkunutta.

Ruotsin malliin jos olisi koko laitos siirretty "affärsverkiksi" eli lähinnä nettobudjetoiduksi virastoksi, jona MKL joskus hetken toimikin koko "northpointeilta" olisi vältytty. Monitoimiset siirretty omaksi yhtiökseen (jos se oli ongelma) ja loppu laitos jatkanut elämää ennallaan.
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama