Kirjoittaja Aihe: Jäänmurron tulevaisuus  (Luettu 422775 kertaa)

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2446
    • kships.blogspot.com
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #555 : 12.01.2019, 16:00:02 »
Odenin tilalle? Eikö siellä kuitenkin ole wanhempia murtajia, jotka pitäisi korvata ensin? (Vai onko ruotsalaisen telakan työnjälki niin huonoa, että Oden pitää pistää eläkkeelle ennen vanhempaa Atle-luokkaa?)
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4971
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #556 : 12.01.2019, 16:02:39 »
Odenin tilalle? Eikö siellä kuitenkin ole wanhempia murtajia, jotka pitäisi korvata ensin? (Vai onko ruotsalaisen telakan työnjälki niin huonoa, että Oden pitää pistää eläkkeelle ennen vanhempaa Atle-luokkaa?)
Et lukenut Kalle tarkkaan. Tuo näkyy olevan Polarforskningin hanke tutkimusmatkajäänmurtajaksi, jolla korvataan juuri niitä tekevä Oden. Sjöfartsverket kaavailee aivan muita aluksia Atle-luokan tilalle.

Lainaus:
"Polarforskningssekretariatet har börjat planera för ett nytt svenskt forskningsfartyg, som ska efterträda isbrytaren Oden i mitten av nästa decennium. Sekretariatets chef Katarina Gårdfeldt berättar att det ska bli ett fartyg som inte påverkar den känsliga polarmiljö i vilket det ska fungera som forskningsplattform."
« Viimeksi muokattu: 12.01.2019, 16:04:55 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2019 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #557 : 12.01.2019, 16:57:49 »
Itse olen elänyt siinä uskossa, että Ruotsissa olisi halua hankkia uusi murtaja Itämeren avustustoimintaan (IB2020-projekti) ja "vapauttaa" Oden täysin tutkimuskäyttöön sekä esimerkiksi McMurdon operaatioon (koska Jenkit eivät tunnu saavan mitään aikaiseksi).
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2446
    • kships.blogspot.com
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #558 : 12.01.2019, 23:25:30 »
Et lukenut Kalle tarkkaan. Tuo näkyy olevan Polarforskningin hanke tutkimusmatkajäänmurtajaksi, jolla korvataan juuri niitä tekevä Oden. Sjöfartsverket kaavailee aivan muita aluksia Atle-luokan tilalle.
No jos "ensi vuosikymmenen puolivälissä" pitäisi Oden korvata, niin tulee pikkaisen kiire jos Atle-luokka pitäisi korvata ennen sitä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4971
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #559 : 12.01.2019, 23:39:13 »
No jos "ensi vuosikymmenen puolivälissä" pitäisi Oden korvata, niin tulee pikkaisen kiire jos Atle-luokka pitäisi korvata ennen sitä.
Edelleen olen sitä mieltä, että katsot asiaa eri näkökannalta kuin mitä uutiseen on kirjoitettu. Polarforskningin kaavailema tutkimusmurtajahanke on erillinen kuin Sjöfartsverketin kaavailemat tai vasta vaikkapa toivomat hankkeet Atle-luokan korvaajista.

Artikkelista lainattua:
"Det nya fartyget skulle kosta 1,2 miljarder kronor att bygga och Katarina Gårdfeldt hoppas att det kan bekostas av ett eller flera privata företag och att staten sedan chartrar fartyget för olika expeditioner."

Eli tuon perusteella tutkimusmurtaja voisi olla jopa yksityisomistuksessa, jota valtio vain rahtaisi tiettyihin tarkoituksiin.

Täällä Suomessa kuviot ja omistajat ovat nykyään niin erilaiset kuin Ruotsissa, että suoraa vertailua ei voida mitenkään tehdä. Mutta tilanne voisi "kuviteltuna" olla tällainen, että toinen monitoimi olisi vaikkapa vuokrattuna Sykelle tutkimuskäyttöön, ja tässä ajattelumallissa Syke kaavailisi sille korvaajaa. Vertaisin itse mieluiten Arandaan, vaikka se taas menisi jo täysin ohi aiheen.  ;)

Sitä tuo artikkeli ei kerro, mitä Odenille tapahtuisi. Korvattaisiinko se kokonaan, vai luovutettaisiinko se vain pois tutkimuskäytöstä, jolloin se voisi vielä jatkaa uraansa ruotsalaisten jäänmurrossa?

Ja jos ja kun Oden vuokrattaisiin jälleen lähitalvina amerikkalaisille McMurdo-operaatioon, kuten tuo Polarforskning toisessa saman lähteen uutisessa toivoo, niin voisiko sen korvaaja jäänmurrossa löytyä tuosta ketjun edellisellä sivulla mainitusta jäänmurtoyhteistyöstä virolaisten kanssa? Eli vaikka niin, että tarvittaessa Botnica touhuaisi kovempana jäätalvena ruotsalaisten laskuun Merenkurkussa ja pohjoisella Selkämerellä Atle-luokan ja Arctian vehkeiden hoitaessa yhdessä Perämeren jäänmurron? Ari-Jukan suosikkimurtaja Thetis voisi sitten tarvittaessa olla Gävlen edustalla Selkämerellä, etenkin jos Ale joutuisi vielä Vänernille. Toki yhteistyön nojalla Odenin korvaaja voisi löytyä Suomestakin?

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7127106

Lainaus:
"Men enligt Katarina Gårdfelt på Polarforskningssekretariatet är nu Sjöfartsverket öppet för att släppa Oden vintertid så att isbrytaren kan återvända till Antarktis.

– Det finns inga löften. Men nu är det är upp till oss att försöka komma på en lösning och ett ersättningsfartyg."
« Viimeksi muokattu: 13.01.2019, 02:39:43 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2019 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #560 : 01.02.2019, 12:20:04 »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4971
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #561 : 19.02.2019, 04:22:29 »
Pientä huumoria jäätalven keskelle:

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006005586.html

;D
Copyright © 2019 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #562 : 19.02.2019, 08:10:49 »
Menee samaan kastiin kuin Arctechin häätäminen Hietalahdesta. Jäänmurtajatukikohta pääkaupungin ydinkeskustassa on suomalainen erikoisuus, jota on ilo esitellä turisteille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #563 : 21.03.2019, 08:37:40 »
Eilispäivän tulevaisuutta - Wärtsilän dokumentti Otson jääkokeista maaliskuussa 1986:

https://www.youtube.com/watch?v=xfFkfiMRP00
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Masalin

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 94
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #564 : 26.03.2019, 17:09:35 »
Kiina rakentaa ensimmäisen ydinjäämurtajansa. 33000 tonnia, 152 metriä pitkä, 30 metriä leveä ja 18 metriä korkeus. Kaksi 25 megawatin reaktoria, nopeus 11,5 solmua.

https://www.rt.com/business/454674-china-biggest-nuclear-ship/

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #565 : 25.04.2019, 12:13:43 »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1978
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4971
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #567 : 15.05.2019, 15:33:40 »
Arctian ja nykyään myös Meritaidon uusi toimitusjohtaja valittu:
http://arctia.fi/2019/05/15/maunu-visuri-arctia-oyn-toimitusjohtajaksi/
Copyright © 2019 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
« Viimeksi muokattu: 09.08.2019, 12:37:12 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1730
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #569 : 09.08.2019, 08:54:50 »
Venäjän jäänmurtajalaivaston uusiminen ja kasvattaminen jatkuu - Pietarissa sijaitseva Baltian telakka sai tilauksen neljännestä ja viidennestä LK-60 -tyyppisestä ydinkäyttöisestä jäänmurtajasta:

http://en.portnews.ru/news/281452/

Baltian telakka oli yllättäen myös ainut, joka vastasi tarjouspyyntöön - Venäjän kaukoitään rakennettavalta, käytännössä kaikki viimeaikaiset merkittävät venäläiset laivatilaukset haalineelta Zvezdan telakalta puuttui tarvittava lisenssi ydinkäyttöisten laivojen rakentamiseksi.

edit: sama suomeksi:

https://navigatormagazine.fi/uutiset/meriteollisuus/venaja-rakentaa-viela-kaksi-uutta-ydinmurtajaa/
« Viimeksi muokattu: 13.08.2019, 16:19:15 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!