No jos "ensi vuosikymmenen puolivälissä" pitäisi Oden korvata, niin tulee pikkaisen kiire jos Atle-luokka pitäisi korvata ennen sitä.
Edelleen olen sitä mieltä, että katsot asiaa eri näkökannalta kuin mitä uutiseen on kirjoitettu. Polarforskningin kaavailema tutkimusmurtajahanke on erillinen kuin Sjöfartsverketin kaavailemat tai vasta vaikkapa toivomat hankkeet Atle-luokan korvaajista.
Artikkelista lainattua:
"Det nya fartyget skulle kosta 1,2 miljarder kronor att bygga och Katarina Gårdfeldt hoppas att det kan bekostas av ett eller flera privata företag och att staten sedan chartrar fartyget för olika expeditioner."Eli tuon perusteella tutkimusmurtaja voisi olla jopa yksityisomistuksessa, jota valtio vain rahtaisi tiettyihin tarkoituksiin.
Täällä Suomessa kuviot ja omistajat ovat nykyään niin erilaiset kuin Ruotsissa, että suoraa vertailua ei voida mitenkään tehdä. Mutta tilanne voisi "kuviteltuna" olla tällainen, että toinen monitoimi olisi vaikkapa vuokrattuna Sykelle tutkimuskäyttöön, ja tässä ajattelumallissa Syke kaavailisi sille korvaajaa. Vertaisin itse mieluiten Arandaan, vaikka se taas menisi jo täysin ohi aiheen.

Sitä tuo artikkeli ei kerro, mitä Odenille tapahtuisi. Korvattaisiinko se kokonaan, vai luovutettaisiinko se vain pois tutkimuskäytöstä, jolloin se voisi vielä jatkaa uraansa ruotsalaisten jäänmurrossa?
Ja jos ja kun Oden vuokrattaisiin jälleen lähitalvina amerikkalaisille McMurdo-operaatioon, kuten tuo Polarforskning toisessa saman lähteen uutisessa toivoo, niin voisiko sen korvaaja jäänmurrossa löytyä tuosta ketjun edellisellä sivulla mainitusta jäänmurtoyhteistyöstä virolaisten kanssa? Eli vaikka niin, että tarvittaessa Botnica touhuaisi kovempana jäätalvena ruotsalaisten laskuun Merenkurkussa ja pohjoisella Selkämerellä Atle-luokan ja Arctian vehkeiden hoitaessa yhdessä Perämeren jäänmurron? Ari-Jukan suosikkimurtaja Thetis voisi sitten tarvittaessa olla Gävlen edustalla Selkämerellä, etenkin jos Ale joutuisi vielä Vänernille. Toki yhteistyön nojalla Odenin korvaaja voisi löytyä Suomestakin?
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=7127106Lainaus:
"Men enligt Katarina Gårdfelt på Polarforskningssekretariatet är nu Sjöfartsverket öppet för att släppa Oden vintertid så att isbrytaren kan återvända till Antarktis.
– Det finns inga löften. Men nu är det är upp till oss att försöka komma på en lösning och ett ersättningsfartyg."