Kirjoittaja Aihe: Jäänmurron tulevaisuus  (Luettu 454899 kertaa)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1790
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #600 : 10.06.2020, 12:04:51 »
Myös ydinkäyttöisistä jäänmurtajista haaveilevat:

https://www.thedrive.com/the-war-zone/33971/trump-orders-coast-guard-to-look-into-building-nuclear-powered-icebreakers-like-russia

edit: Tässä vielä linkki alkuperäiseen Valkoisen talon memoon:

https://www.whitehouse.gov/presidential-actions/memorandum-safeguarding-u-s-national-interests-arctic-antarctic-regions/

Tuossa jäänmurtajien liisaamisessa voisi olla bisneksen paikka Suomellekin. Tarjontaa on vähän, joten päivätaksa voi olla varsin korkea.
« Viimeksi muokattu: 10.06.2020, 22:33:28 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Masalin

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 98
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #601 : 12.06.2020, 02:23:34 »
Ja Venäjä tilasi ensimmäisen vähintään kolmesta entistä tehokkaammasta jäänmurtajasta (120MW verrattuna Arktikan 60MW), yli 200 metriä pitkän ja 40 metriä korkean Leaderin. Jäänmurtokyky 4,3 metriä verrattuna Arktikan ja sen kahden tulevan sisaraluksen 3 metriin. Mahdollisuus olla merellä kahdeksan kuukautta käymättä satamassa. Leaderin hinta 1,6 mrd €, valmis pitäisi olla vuosikymmenen lopulla, kaikkien kolmen vuoteen 2033 mennessä.
https://www.rt.com/russia/486685-new-nuclear-icebreaker-arctic/

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1790
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #602 : 15.06.2020, 12:28:05 »
Arktikan luovutusta odotellaan loppuvuodesta ja viallinen propulsiomoottori vaihdetaan ensi syksynä:

https://www.kommersant.ru/doc/4378535 (venäjäksi)

Artikkelin lopussa on huolestuttava kommentti professori Tsoy'lta: Arktika on ylipainoinen ja alun perin 8.55 metriin määritetty minimisyväys on kasvanut 9.3 metriin. Tällöin aluksen mahdollisuus operoida tehokkaasti Obin ja Jenisein matalissa jokisuistoissa vaikeutuu huomattavasti.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1790
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #603 : 23.06.2020, 12:00:24 »
Päivän jäänsärkijäuutiset Venäjältä:

Arktika lähti tänään toiselle merikoematkalleen. Ensimmäiselle matka joulukuussa 2019 tehtiin vielä dieselvoimalla, mutta tällä matkalla uraanin pitäisi jo haljeta. Aluksen suunnittelusta vastanneen keskussuunnittelutoimisto "Icebergin" mukaan laiturikokeissa vaurioituneen propulsiomoottorin myötä kymmenellä megawatilla pienentynyt propulsioteho heikentää aluksen maksimijäänmurtokykyä noin 20 senttimetriä - 2.9 metristä 2.7 metriin. Vaihtomoottori on jo tekeillä ja asennetaan syksyllä 2021.

https://www.mvestnik.ru/newslent/golovnoj-universalnyj-atomnyj-ledokol-arktika-vyshel-na-zaklyuchitelnyj-etap-hodovyh-ispytanij/

Krylov-tutkimusinstituutin alaisuudessa toimiva Baltsudoproekt on suunnitellut Rosmorportille 13 megawatin LNG-käyttöisen jäänmurtajan, joka murtaa 1.5 metrin paksuista kiintojäätä.

http://sudostroenie.info/novosti/30566.html

edit: Tänään julkaistu laajempi artikkeli avaa vähän murtajan teknisiä ratkaisuja:

http://sudostroenie.info/novosti/30585.html
« Viimeksi muokattu: 24.06.2020, 19:01:31 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1790
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #604 : 29.06.2020, 23:33:44 »
FleetPhotossa on pari tuoretta valokuvaa irtokeulasta:

https://fleetphoto.ru/vessel/107029/
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1790
Vs: Jäänmurron tulevaisuus
« Vastaus #605 : 06.07.2020, 14:29:31 »
Leaderin rakentaminen aloitettu. Ensimmäisen aluksen nimeksi tulee Rossiya.

http://sudostroenie.info/novosti/30679.html
All information and details given in good faith but not guaranteed!