Kirjoittaja Aihe: Tallink luopumassa Superfasteista?  (Luettu 137157 kertaa)

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2060
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #300 : 05.02.2014, 22:12:50 »
Stena Line ja Tallink sopineet sopimuksen pidentämisestä syksyyn 2019 asti.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Eemeli Mäenpää

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 78
  • "No, sepä se!"
    • Matkamies
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #301 : 05.02.2014, 22:45:28 »
Ja mihinkäs sen jälkeen?  ;D
Tulevaa: 2015: 3.4 & 5.4 Superstar
Mennyttä: 2014: 3.-5.1 Silja Symphony, 16.-17.10 Baltic Princess

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Atlantic Visionin vuokrasopimusta pidennetään vuodella
« Vastaus #302 : 25.07.2014, 15:29:46 »
Kun tuolla toisaalla on puhuttu Tallinkin Latvian linjan mahdollisesta tulevaisuudesta ja heitetty kehiin Atlantic Visionkin (jota joku tosin yhä jaksaa kutsua Superfast ysiksi), tuli mieleen kysäistä, kuinka realistista aluksen paluu Itämerelle voisi olla? Voisiko siihen asentaa rikkipesurit ja voisiko se olla taloudellisesti järkevä sijoittaa esim.Riian ja Nynäshamnin välille (5-7 lähtöä viikossa/suunta)? Saaristoajoonhan tämä alustyyppi sopii ilmeisen huonosti, joten SeaWindin korvaajaksi TKU-STO-liikenteessä Atlantic Visionista tuskin olisi.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2255
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #303 : 25.07.2014, 23:40:26 »
Rikkipesurikysymys on hyvä. Veikkaisin asiaa sen enempää tuntematta pesurin asentamisen laivaan olevan todennäköisesti helpompaa kuin varsinaisiin risteilylauttoihin, koska korsteenin sijainnista johtuen pesuri voitaisiin asentaa matalammalle ja näin se vaikuttaisi vähemmän negatiivisesti aluksen tasapainoon. Mutta tunnustan etten ole mikään asiantuntija aiheessa.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #304 : 14.08.2014, 16:52:30 »
Atlantic Visionin eli ex SF IX:n charter-sopimusta on pidennetty marraskuuhun 2015 asti, eli laivan mahdollisen paluun Itämerelle voi toistaiseksi taas unohtaa.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=620471&messageId=769530
« Viimeksi muokattu: 14.08.2014, 16:54:32 kirjoittanut Timo Toivonen »
"Tere tulemast Titanicule!"

Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #305 : 03.02.2015, 17:49:57 »
Atlantic Visionin eli ex SF IX:n charter-sopimusta on pidennetty marraskuuhun 2015 asti
https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=620471&messageId=769530

Tänään julkistettu jatkosoppari ulottuu jo marraskuuhun 2017 asti.

https://newsclient.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=642966&messageId=798853

Jokohan alus on sitten 9 vuodessa melkein tienannut hintansa vuokratuloina...
"Tere tulemast Titanicule!"

S Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 136
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #306 : 03.02.2015, 18:12:58 »
Mikähän päivävuokra nykyisellään mahtaa olla?

SL

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #307 : 12.07.2017, 22:06:44 »
Vasta nyt tämän keskustelulangan otsikko alkaa todella lunastaa itseään, vaikka käytännössä Tallink toki on fastereista luopunut jo aikaa sitten...
Kyllä näin. Tallink on tänään tehnyt myyntisopimuksen näistä kahdesta aluksesta Stenan kanssa hintaan 133,5 miljoonaa euroa.

https://cns.omxgroup.com/cdsPublic/viewDisclosure.action?disclosureId=783276&messageId=984869
En ole oikeastaan mitenkään hämmästynyt, sillä Stena on tehnyt lauttoihin niin huomattavia muutoksia, että kun oli sauma ostaa purkit, niin kannatti tehdä. Ja Tallinkilla oli motiivi myydä, koska todellisuudessa varustamolla ei ole intressejä kehittää tämäntyyppisille aluksille töitä omassa verkossaan.
Kiinassa rakennettavien alusten sijoittelua on ehkä ruvettu pääkonttorissakin laskemaan uudelleen.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 400
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #308 : 13.07.2017, 17:14:54 »
Herää kysymys haluaako Stena ysinkin laivastoonsa. Stena sekä Tallink on rahdannut laivoja Kanadaan. Olisko Stenalla tarjota joku korvaava Kanadaan.
Autolla menneet 1/2017->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Galaxy, Tycho Brahe
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2017->:
Risteily tulevat 2017:

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #309 : 15.11.2017, 00:39:53 »
Niin, mitähän Stena sillä ysillä tekisi? Käsittääkseni uudet kiinalaislautat ovat tulossa Irlanninmeren ja Kattegatin linjoille, joten tuskin nykytoimessa kympillekään kovin pitkää keikkaa on tiedossa. Ensimmäiseksi mieleen tuleva linja, jossa tämäntyyppiselle laivalle voisi olla töitä tarjolla, olisi Trelleborg-Sassnitz, jossa nopeudesta voitaisiin hieman hyötyä verrattuna muihin Ruotsin ja Saksan välisiin suoriin reitteihin, ja jossa nykyäänkin liikennetarpeen tyydyttäjäksi riittää yksi, jopa näitä pienempi, alus.
Pitää myös muistaa, että kymppi ja ysi eivät enää ole tilaratkaisuiltaan seiskan ja kasin sisaria, eivätkä keskenäänkään identtisiä.
Huhut toisaalta väittävät, että Marine Atlantic olisi hankkimassa korvaajan Atlantic Visionille 2020. Kirettä tosin pitää jos havittelevat uudisrakennetta. Toisaalta se, että rahtaussopimusta jatkettiin vain vuodella viittaisi siihen, että hanke ei ole varma (koska muuten olisi varmaankin jatkettu suoraan 2020 asti).
Pari seuraavaa vuotta Atlantic Vision siis jatkaa nykytoimessaan.

Toki suurin fastereiden tulevaisuudennäkymiin Stenalla vaikuttava tekijä on brexit. Dublinin sekä eteläisen Irlanninmeren linjojen muuttuminen jälleen verovapaiksi saattaa muuttaa sikäläisiä volyymejä paljonkin -tai sitten ei. Ja voihan käydä vielä niinkin, että myös Belfastin linjasta tulee ulkorajalinja, jos irlantilaiset molemmin puolin rajaa toteuttavat uhkauksensa, ja järjestävät kansanäänestyksen sekä sen jälkeen Irlannin valitollisen yhdentymisen EU-maana.

”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 400
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #310 : 15.11.2017, 09:19:47 »
Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
Autolla menneet 1/2017->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Galaxy, Tycho Brahe
Autolla tulevat 2015: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2017->:
Risteily tulevat 2017:

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2255
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #311 : 15.11.2017, 14:47:01 »
Eikös Englannista Hollantii, Belgiaan ja Ranskaan myös tule verovapaita reittejä? Suora yhteys Irlannista Ranskaan saattaa loppua. Tulee kannattavaksi tehdä välipysäys Englannissa. Samalla tapaa mitä harjoitetaan Ahvenanmaalla. Näkisin kyllä hyvänä ajatuksena, että irlantilaiset yhdistyisivät, mutta siellä on suuria jännitteitä uskonnonkin puolesta.
Välipysähdyksen järkevyys riippuu siitä, miten vahva raja Britannian ja EU:n välille tulee. Jopa viisumien paluuta on vilauteltu, jolloin siitä aiheutuva vaiva tuskin lisäisi matkustuksen määrää, vaikka veropaus olisikin. Lisäksi pitää muistaa, että verovapaa myynti ei ole mikään autuaaksi tekevä juttu; esim. Ruotsista ja Norjasta Britanniaan kulkevat matkustajalinjat lopetettiin vaikka niillä oli verovapaus, mutta sen sijaan ilman verovapaata myyntiä toiminut Tanskan ja Britannian välinen liikenne kesti useita vuosia kauemmin.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3782
  • Liputuskysymys...
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #312 : 16.11.2017, 13:30:22 »
Irlannin ja Ranskan väliselle suoralle EU:n sisäliikennelinjalle voi tulla paljonkin lisäkysyntää, jos kaiken rahdin kauttakulku Englannin läpi tehdään tarpeeksi vaikeaksi, mutta en näkisi Atlantic Visionia siihenkään parhaaksi mahdolliseksi alukseksi. Irish Ferriesin uudisalushan siihen käsittääkseni onkin tulossa, ja epäilemättä joku Stenakin reitille mahtuu, jos tarve sitä vaatii.
Verottomuudella tuskin lienee ainakaan Kanaalissa ja Pohjanmerellä samanlaista kaikua kuin Itämerellä, sillä menijöitä on isomman perusvolyymin myötä joka tapauksessa, eikä alkoholin verotus tunnetusti noissa maissa ole niin korkea kuin Suomessa tai Ruotsissa (paitsi tietysti Irlannin EU-mittapuulla korkeahko olutvero). Mutta brexit on niin arvaamaton prosessi, että sen myötä jotain isoja muutoksia voi tässäkin asiassa tapahtua...
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Ville Taavitsainen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1006
  • SPL Princess Anastasia
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #313 : 18.11.2017, 19:18:12 »
jos niistä stenalle ongelma tulee et mihin Superfastit tunkee, niin varmaan Viikkaari ihan varmaan mielellään kesälaivaksi vuokrais yhtä tallinnan reitille.
Tallink Europa 25-27.07.2017

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2255
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink luopumassa Superfasteista?
« Vastaus #314 : 18.11.2017, 23:28:06 »
Stena ei ole vielä käsittääkseni lopullisesti vahvistanut, mitkä laivat uudisrakenteet korvaavat. Itse en usko että vasta Tallinkilta ostetut Superfast VII ja VIII olisivat korvattavien listalla - miksi miksi Stena olisi ne tänä vuonna ostanut jos ne jäävät jo kahden vuoden päästä turhiksi? Tai jos kaksikko korvataankin Irlanninmerellä, Stenalla on varmasti reitti katsottuna muualta valmiiksi niitä varten. Superfast X on asia erikseen, koska se on linjaparinsa Stena Adventurerin kanssa vähän outo kaksikko, mutta sekin saattaa hyvinkin työllistyä Stenan muilla reiteillä. Minua paremmin Irlanninmeren liikenteen tuntevat ovat veikkailleet uudisrakenteiden korvaavan Stena Laganin ja Stena Merseyn (joista ei kummastakaan ole Tallinnan-lautaksi) sekä juurikin Stena Superfast X:n (neljäs uudisrakennehan ilmoitettiin aiemmin tänä vuonna rahdattavan uutena Brittany Ferriesille). Yhteensähän Stenalla on Irlanninmerellä neljä eri linjaa, joilla liikennöi seitsemän eri alusta.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."