Kirjoittaja Aihe: Tuntematon Lappeenrannassa  (Luettu 3475 kertaa)

Antti Aho

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 242
Tuntematon Lappeenrannassa
« : 23.08.2008, 21:19:23 »
Lappeenrannan laivureille pähkinä purtavaksi, miksei tietysti muillekin. Rautatieharrastajien mainioilta sivuilta löytyi pari mielenkiintoista kuvaa Rapasaaresta reilut 30 vuotta sitten. Mikä ihmeen laiva on kyseessä?

Siis, mikä tämä on:

http://vaunut.org/kuvasivu.php/33205

Tämä toinen on tuttu, tässä jo yksityiskäytössä ja rapistumaan päin, mutta liekö tässä vielä höyrykäyttöisenä. Tästäköhän ne ratapölkyt lastattiin pannun alle polttoaineeksi?

http://vaunut.org/kuvasivu.php/33207

Matti Tersa

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #1 : 24.08.2008, 16:21:51 »
Tersan Masa täs moro! Vesillelasku vaiheessa oleva alus Rapasaaressa on ms Vana joka tätä nykyä pitää kotisatamana Vapon entistä Luukkaan telakkaa Lappeenrannan Lauritsalassa, alus on hyvässä kunnossa ja huvikäytössä. Samoin Kaukaan Voima on nykyisten omistajien toimesta taas loistokunnossa tosin höyrykone riisuttuna. Voimaa voi käydä tervehtimässä edelleen Rapasaaren aseman lähellä olevassa laiturissa milloin ei ole ajossa.
masa tersa

Markku Ranta-aho

  • Maakrapu
  • Viestejä: 11
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #2 : 24.08.2008, 16:34:55 »
Lisää tietoa Voimasta ja muistakin vanhoista aluksista löytyy esimerkiksi googlaamalla Suur-Saimaan Wanhat Laiwat ja Pohjois-savon Wanhat Laiwat.


Lauri Pakkanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 397
  • Uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin.
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #4 : 24.08.2008, 18:31:48 »

Tämä toinen on tuttu, tässä jo yksityiskäytössä ja rapistumaan päin, mutta liekö tässä vielä höyrykäyttöisenä. Tästäköhän ne ratapölkyt lastattiin pannun alle polttoaineeksi?

http://vaunut.org/kuvasivu.php/33207

Kaukas myi Voiman 1969 ja pari kesää se taisi höyrykäyttöisenä seistä. Sitten sisään tuli diesel ja rapistuminen jatkui. 80-luvulla Voima seisoi pitkään Luukkaan telakalla s/s Laurin ja s/s Oberon III:n kanssa samassa laiturissa. Juuri katselin muutamaa kuvaa noilta ajoilta - näytti vielä heikommalta, kuin tuossa Rapasaaren kuvassa. Nykyäänhän tilanne on toinen.

Toinen Luukkaan rannassa vielä 60-luvun lopussa seissyt, eli Jorma II, oli tuolloin (1975) vielä höyrykäyttöinen. Tosin Helsingissä asuntolaivana tjsp.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Antti Aho

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 242
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #5 : 24.08.2008, 21:28:42 »
Onko se Vana? Jotenkin näytti oudolta tuosta kulmasta ja mustavalkokuvassa. Siinä tapauksessa tämä on selvä tapaus eli entinen Kilkkisen Veto ja sen jälkeen Saimaan Sahan Villen halkokontti.

Niin tuosta Voimasta heitin vaan sen jutun, että viimeisinä höyryvuosina Koposen aikaan kuulemma oli ratapölkkyjä polttoaineena...

Lauri Pakkanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 397
  • Uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin.
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #6 : 24.08.2008, 21:48:15 »
Niin tuosta Voimasta heitin vaan sen jutun, että viimeisinä höyryvuosina Koposen aikaan kuulemma oli ratapölkkyjä polttoaineena...

Siis yksityiskäytössä? Ei kai sentäs, Kaukashan muutti sen öljykäyttöiseksi jo 60-luvun puolessa välissä.
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Erkki Tirkkonen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 443
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #7 : 24.08.2008, 22:45:49 »
Nyt taas puhutaan saman otsikon alla kahdesta laivasta. Suuri innostus uuteen aiheeseen aina näitä tilanteita tuo tullessaan. No se siitä.
Antin arvuuttelema alus joka on juuri nostettu kuiville vai onko se jo keritty koko valkoiseksi maalata,on "vuoren varmasti" Vana. On ollut jo toistakymmentä vuotta, siis syksystä 1996 asti edellämainitussa paikassa Lauritsalassa. Tämä vuosiluku siksi ,koska minun tietokanta maitusta seutukunnasta alkaa vasta siitä ajankohdasta. Hyvässä kunnossa on kuten myös huollenpidossa. Keväällä 2007 kävi telakalla mm. propeli vaihdettiin ja tehtiin runkoon asianmukaiset tarkastukset ja maalaukset. Keväällä 2008  maalattiin "hyttärakenteet" kuten Kuopiossa sanottaisiin. Koneena on Bedford.

Antti Aho

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 242
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #8 : 25.08.2008, 13:30:04 »
Siis yksityiskäytössä? Ei kai sentäs, Kaukashan muutti sen öljykäyttöiseksi jo 60-luvun puolessa välissä.

Näin olen kuullut kerrottavan, vai jäikö tuo ratapölkkyhomma suunnitteluasteelle. Kai sillä joku reissu tuolloin tehtiin, mutta oliko sitten öljyliekki tulipesässä. Väinö Buuri oli konemestarina, kun Veko Laukkanen oli jo noissa muissa tässä mainituissa Luukkaan laiturissa olleissa...

Ismo Talka

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 27
Vs: Tuntematon Lappeenrannassa
« Vastaus #9 : 20.06.2020, 11:04:56 »
Hinaaja Veto rakennettiin vanhaan roveen Taipalsaaren Merenlahdella Kähönsalmella Ojansuun rannassa. Hinaaja valmistui vuonna 1923. Rakennuttajat olivat Merenlahdelta kotoisin olleet liikemiehet Antti ja Paavali Talka sekä Anton Kilkkinen Taipalsaaren Hovinmäeltä. Kun isosisäni Antti Talka kuoli maaliskuussa 1926, niin perikunta myi kesäkuussa 1927 hinaajan Anton Kilkkiselle. Antti Talka ja Anton Kilkkinen olivat ostaneet Paavali Talkan ulos jo vuonna 1924. Laivasta enemmin kirjassani "Töyryn Talosta vesille.".