Merenkulku > Risteilijät

Carnival Corporation tilaa Costalle Fincantierilta ja Aidalle Mitsubishilta

(1/3) > >>

Kalle Id:
Carnival Corporation on tilannut Costa Cruisesille Fincantierilta uuden, aiempia yhtiön aluksia suuremman aluksen (132 500 GT ja 4928 matkustajaa) joka tulee valmistumaan 2014. Laiva perustuu Costan aiempaan Concordia-luokkaan.

http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1982:costa-orders-132500-newbuilding--represents-new-class&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116

Lisäksi samainen varustamorypäs on tilannut Aida Cruisesille kaksi uutta 125 000 GT:n ja 3250 matkustajan alusta Mitsibishi Heavy Industriesilta. Alukset tulevat valmistumaan 2015 ja 2016. Ilmeisesti tilaus Japanista tulee noin 10% halvemmaksi kuin eurooppalaiselta telakalta. Mitsubishihan on aiemmin rakentanut Princess Cruisesille Diamond Princessin ja Sapphire Princessin.

http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1983:aida-cruises-and-mitsubishi-sign-contract-for-two-new-125000-gross-ton-ships&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116
http://cruisebusiness.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1984:mitsubishi-offers-about-10-discount-in-aida-deal&catid=48:top-headlines-category&Itemid=116

Mielenkiintoista sinällään, että juuri Aidalle tilataan Japanista. Aiemminhan on foorumilla puhuttu Aidan tilaamisen Meyeriltä olevan luonnollista positiivisen imagon kannalta, kun saksalaiselle brändille tilataan Saksasta. Onkohan käynyt niin, että halvempi hinta Japanista on kuitenkin ajanut ilmaisen mainoksen ohi? Vai onko vaan niin, että Meyerillä on liian täyttä tilauskirjassa? (Mutta jos näin, miksei samantien Aidalaisiakin tilattu perinteisesti Fincantierilta?)

Eikä siis edelleenkään näytä hyvältä suomalaisille telakoille, kun tilaus toisensa jälkeen menee sivu suun.

Juhani Gronlund:
Costaan liittyen eilen Costa Marinan myynti-ilmoitukseen tuli päivitys merkinnällä SOLD http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html
Tietääkö siis joku kenelle Marina on myyty ? Costa Marina lopettaa risteilyt Costatalla Marraskuussa 2011.

Juhani Gronlund:
Costa Marinan uusi nimi Harmony princess ja alus myyty korealaiselle Polaris shippingille.
--- Lainaus käyttäjältä: Juhani Gronlund - 03.08.2011, 21:44:34 ---Costaan liittyen eilen Costa Marinan myynti-ilmoitukseen tuli päivitys merkinnällä SOLD http://cruiseship.homestead.com/cruiseships.html
Tietääkö siis joku kenelle Marina on myyty ?
--- Lainaus päättyy ---

Kenny Leong:
ABB toimittaa AIDAn uudisrakennuksiin Azipod XO -propulsiojärjetelmät

ABB on saanut 60 miljoonan dollarin eli yli 45 miljoonan euron tilauksen täydellisistä sähkö- ja propulsiojärjestelmistä kahteen uuteen risteilyalukseen. Mitsubishi Heavy Industries rakentaa alukset saksalaiselle risteilyvarustamo Aidalle telakallaan Nagasakissa Japanissa.

ABB toimittaa täydelliset pääsähköjärjestelmät kumpaankin laivaan. Järjestelmät sisältävät generaattorit, propulsio-, konehuone- ja jakelumuuntajat, taajuusmuuttajat, ohjauspotkurimoottorit ja muut sähköjärjestelmälaitteet sekä uusimmat Azipod XO -propulsiojärjestelmät.

Suomessa kehitetty Azipod-järjestelmä perustuu sähkövoimalla pyöritettäviin potkureihin ja pystyakselinsa ympäri vapaasti pyörivään ruoripotkurilaitteeseen. Erillistä peräsintä tai ohjailupotkureita laivan perässä ei tarvita. Sähkömoottoria syöttävällä taajuusmuuttajalla säädetään potkurin pyörimisnopeutta.

Uusien risteilyalusten kapasiteetti on 3 250 matkustajaa. Ne ovat suurimmat Aidalle koskaan rakennetut alukset. Alukset toimitetaan aikataulun mukaan maaliskuussa 2015 ja maaliskuussa 2016.

Lähde: Tekniikka & Talous (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomen+abb+sai+ison+tilauksen+kahteen+risteilyalukseen/a789047)

Teemu Malinen:

--- Lainaus käyttäjältä: Kenny Leong - 12.03.2012, 20:06:41 ---ABB toimittaa AIDAn uudisrakennuksiin Azipod XO -propulsiojärjetelmät

ABB on saanut 60 miljoonan dollarin eli yli 45 miljoonan euron tilauksen täydellisistä sähkö- ja propulsiojärjestelmistä kahteen uuteen risteilyalukseen. Mitsubishi Heavy Industries rakentaa alukset saksalaiselle risteilyvarustamo Aidalle telakallaan Nagasakissa Japanissa.

ABB toimittaa täydelliset pääsähköjärjestelmät kumpaankin laivaan. Järjestelmät sisältävät generaattorit, propulsio-, konehuone- ja jakelumuuntajat, taajuusmuuttajat, ohjauspotkurimoottorit ja muut sähköjärjestelmälaitteet sekä uusimmat Azipod XO -propulsiojärjestelmät.

Suomessa kehitetty Azipod-järjestelmä perustuu sähkövoimalla pyöritettäviin potkureihin ja pystyakselinsa ympäri vapaasti pyörivään ruoripotkurilaitteeseen. Erillistä peräsintä tai ohjailupotkureita laivan perässä ei tarvita. Sähkömoottoria syöttävällä taajuusmuuttajalla säädetään potkurin pyörimisnopeutta.

Uusien risteilyalusten kapasiteetti on 3 250 matkustajaa. Ne ovat suurimmat Aidalle koskaan rakennetut alukset. Alukset toimitetaan aikataulun mukaan maaliskuussa 2015 ja maaliskuussa 2016.

Lähde: Tekniikka & Talous (http://www.tekniikkatalous.fi/metalli/suomen+abb+sai+ison+tilauksen+kahteen+risteilyalukseen/a789047)

--- Lainaus päättyy ---

Pitäisin päätöstä ostaa Azipodit merkittävänä läpimurtona ABB:lle. 2008 haastetellessani Mayerin edustajaa hän kertoi Aida Divaan tulleen perinteisen akselivedon tilaajan tahdosta. Tällöin Azipod-vaihtoehtoa ei ollut edes tutkittu ja luotettavuus ja yksinkertaisuus olivat ilmeisesti päätekijät päätöksen takana. Ilmeisesti mieli on muuttunut ja ABB:llä on taas sillanpää auki Carnivalin suuntaan.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta