Merenkulku > Risteilijät

STX neuvottelee risteilijätilauksesta saksalaisvarustamolle

(1/32) > >>

Olli Tuominen:
Tämän päivän paperi-Hesarin mukaan STX:n Turun telakka neuvottelee risteilijän rakentamisesta saksalaisvarustamolle. Helsingin Sanomien mukaan neuvottelut asiassa ovat jo pitkällä. Toteutuessaan tilauksen arvo olisi satoja miljoonia euroja.

Olisiko tässä mahdollisesti kyse TUI Cruisesin uudisrakennuksesta? TUI Cruisesin uudisrakennuksistahan  huhuttiin jo 2007, jolloin oli tarkotus tilata kaksi uudisrakennusta, jotka olisivat valmistuneet vuosina 2011 ja 2012. Uudisrakennusten sijaan uudelle brändille siirrettiin kuitenkin kaksi Celebrity Cruisesin vanhempaa alusta. Joten olisiko tässä tulossa se uudisrakennus? Aidan uudisrakennusohjelmasta ja TUI Cruisesin nopeasta laajentumisesta päätellen Saksan risteilymarkkinoilla on vetoa.

Kalle Id:
Eipä tuo varmaan mikään muu voi olla kuin TUI. Aidalle tuskin ollaan tilaamassa, kun vasta on tilattu Japanista. Hapag-Lloydille sama juttu, firmalla on jo laiva tilauksessa STX Francelta. Tietysti lienee mahdollista, että Phoenix Reisen tai Transocean Cruises olisivat tilaamassa uudisrakennuksia, mutta se ei ole kauhean todennäköistä. Oli tilaaja kuka hyvänsä, olisi ihan suotavaa saada Suomeenkin vaihteeksi tilauksia.

Teijo Niemelä:
Kysymyksessa on nimenomaan TUI Cruises, joka neuvottelee kahden uuden aluksen tilaamisesta. Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.

Tiina Smit:

--- Lainaus käyttäjältä: Teijo Niemelä - 19.09.2011, 21:09:21 ---Huhujen mukaan tilauksesta Turun kanssa kilpailisi myos STX France.

--- Lainaus päättyy ---

Jos vastaikkain jää STX France ja Finland, niin nähtäväksi jää kummalle menee. Talouselamässä oli taannoin artikkeli, joka kertoi STX:n suunnitelmista panostaa telakoiden erikoistumiseen. Saman suuntainen juttu löytyi jostain muustakin lehdestä, linkkiä en löytänyt.

Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.

Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.

Jussi Littunen:

--- Lainaus käyttäjältä: Tiina Smit - 19.09.2011, 21:24:44 ---Siinä arvioitiin Rauman telakan panostuksia erikoisaluksiin ja Ranskan, erityisesti St. Nazairen telakan erikoistumista muun muassa risteilijöihin ja sota-aluksiin. Turun telakalle ei paikkaa osattu sanoja, mutta veikkailtiin aktisten alusten tuotantoa.

Joten jo vastaikkain jää kaksi STX:n telakkaa, saattaisi olla hyvin mahdollista että johdon toimesta tilaus vietäisiin Ranskaan. Kun jokunen on jo joskus Turun telakan myyntiäkin väläytellyt. Mutta saa nähdä.

--- Lainaus päättyy ---

Eivätkös viimeaikaiset STX:n risteilijätilaukset ole menneet nimenomaan Ranskaan? Toisaalta kuinkas paljon St. Nazairessa riittää tällä hetkellä kapasiteettia? Se Libyaan suunniteltu risteilyalushan peruuntui, mutta onko Nazairissa muuta suurta tällä hetkellä työn alla MSC Cruisesin ja NCL:n risteilyalus sekä ranskalaiset sotalaivat? Turun kuiva-allas taas saataneen ensi keväänä tyhjäksi, jos Vikingin lohkotyöt nyt aloitetaan.

Tuo Tiinan esille ottama STX:n sisäinen työnjako on kyllä hyvin mielenkiintoinen. Kuulostaa täysin järjettömältä, että Suomen ja Ranskan telakat, joilla on sama omistaja, kilpailevat samoista tilauksista. Mielestäni kyseessä on yhtä kummallinen tilanne, jos esimerkiksi Silja avaisi reitin Tukholmasta Tallinnaan. Pitäisikö konsernin toimintaa tältä osin vielä hieman parantaa?

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta