Kirjoittaja Aihe: Venäjä tilaa öljyntorjuntajäänmurtajan Itämerelle  (Luettu 2253 kertaa)

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3185
"Venäjä tilaa öljyntorjuntajäänmurtajan Itämerelle
27.5.2010 18:51
A A STT

Venäjä tilaa Suomesta uudenlaisen öljyntorjuntajäänmurtajan. Laivan on määrä toimia Suomenlahdella ja Itämerellä, joiden kautta kulkee valtaosa Venäjän öljynviennistä.

Hankkeessa ovat mukana Suomesta telakkayhtiö STX, sen tytäryhtiö Aker Arctic sekä Southeast Trading. Venäläisiin osapuoliin kuuluu muun muassa maan suurin varustamo Sovcomflot.

Aluksen runko on epäsymmetrinen, mikä mahdollistaa liikkumisen sivusuunnassa. Sivusuuntaan liikkuminen auttaa öljyn keräämisessä. "

Huh, huh pelästyin jo että sotketaan suomalaisten veronmaksajien rahat ja surullisenkuuluisan Arctian management. Jossakin jo uutisoitiin yhteisestä murtajasta, mutta parempi näin ja Sovcomflot varmasti parempi management-yhtiö. Ja Venäjän velvollisuushan se on oman öljyliikenteensä riskit torjua.

"Aluksen runko on epäsymmetrinen, mikä mahdollistaa liikkumisen sivusuunnassa."

Onnea vaan "kolmikolkan" kanssa.

Vanhoja kaivellessa:

"Venäjän pääministeri Vladimir Putin on ehdottanut Pietarissa vierailevalle presidentti Tarja Haloselle, että Suomi ja Venäjä rakentaisivat jäänmurtajia yhdessä.

Putin: Jäänmurtajia yhteistyönä
Venäjän pääministeri Vladimir Putin ehdotti iltapäivän tapaamisessa, että Suomi ja Venäjä tekisivät yhteistyötä jäänmurtajien rakentamisessa. Murtajia käytettäisiin arktisilla väylillä. Putinin mukaan hanke on lupaava ja murtajia voitaisiin tarjota myös kolmansille maille.

Halosen ja Putinin tapaamisessa oli mukana ryhmä suomalaisia yritysjohtajia. Venäläistietojen mukaan näin pohjustettiin laivanrakennuksen lisäksi metsäteollisuuden, energia-alan - myös ydinvoiman - sekä maatalouden, liikenteen ja telealan yhteishankkeita.

Öljyonnettomuus huolestuttaa
Toinen huolenaihe on Suomenlahden kasvava meriliikenne ja yhtä jalkaa kasvava suuren öljyonnettomuuden riski. "

Kyllä suomalaisten on parempi olla vain murtajia rakentava osapuoli ja antaa Venäjän rahoittaa hankkeensa.

Pidetään jäänmurtajat ja önjyntorjunta-alukset erillään, niin saadaan toimivia aluksia. Vaikka sitten jäätämurtavia öljyntorjunta-aluksia, mutta ei enää näitä mitääntekemättömiä sekasikiöjäänmurtajia.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2010, 19:39:17 kirjoittanut Janne Koskinen »
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3185
Vs: Venäjä tilaa öljyntorjuntajäänmurtajan Itämerelle
« Vastaus #1 : 27.05.2010, 22:09:53 »
STX raportoi maltillisemmin:

"COOPERATION AGREEMENT FOR INNOVATIVE OIL SPILL COMBAT ICEBREAKER FOR THE GULF OF FINLAND AND BALTIC SEA  
 
27.5.2010




The Finnish companies STX Finland Oy, Aker Arctic Technology Oy, Southeast Trading Oy (SET Group), and the Russian companies OAO Sovcomflot and FSUE Rosmorport have today, on May 27, 2010 in Lappeenranta, Finland, signed a cooperation agreement, with the purpose of developing and building a new type of oil spill combat icebreaker for Sovcomflot, the largest Russian shipping company. The new innovative type of vessel is a major breakthrough in the icebreaking technology and for the protection of the Baltic Sea. Furthermore, this will represent a big step forward in strengthening the Finnish-Russian cooperation in the field of shipbuilding.  

 This multipurpose vessel, having an asymmetrical hull that is based on the icebreaking technology developed by Aker Arctic Technology Oy, will be able to use an innovative sideway movement to collect the oil in demanding ice conditions, as well as to break a broad ice band effectively. The vessel will also be able to solve independently support, escorting and towing tasks also for large tankers in the Baltic Sea. The vessel that is equipped with three rudder propeller devices, and is about 67 metres long and about 19 metres wide, will also be able to solve a wide range of other towing and rescue tasks.

STX Finland Oy is a shipbuilding company that specializes in building special-purpose icebreaking and ice-class vessels and has a long history of cooperation with the Russian maritime industry. The company's shipyards have during the last century delivered approximately 2500 ships to Russia / Soviet Union.

- The cooperation agreement now concluded is an important indicator of the  powers of the traditional Russian-Finnish cooperation within the maritime industry and is also an important milestone in the Baltic Sea environmental protection, and in strengthening the commercial and industrial ties between our countries; - says Martin Landtman, the President of STX Finland.

Aker Arctic Technology Oy, a subsidiary of STX Finland, is focused on developing solutions for arctic and offshore vessels. The company has a world leading facility for ice model trials in the business park of the port of Vuosaari in Helsinki.

 

Additional information:

STX Finland Oy, Martin Landtman, +358 10 670 2201"

Eli vasta yhteistyösopimuksesta kyse.

"The vessel that is equipped with three rudder propeller devices, and is about 67 metres long and about 19 metres wide, will also be able to solve a wide range of other towing and rescue tasks."

Ja jos toi toteutuu, niin: mopo mikä mopo ja lelu mikä lelu, millä ei käytännön jäänmurrossa mitään virkaa. Tietysti koealtaassa kiintojäässä (mitä löytyy Itämereltä kerran viidessä vuodessa viikon ajan) kiitää kauniisti journalistien kirjoittaessa ylisanoja.
 
EDIT: "with the total propulsive capacity of 7,5 MW"
 
 :) :) :)

Toi kun jämähtää jäihin poikittain ajellessaan 155 500 dwt:n tankkeri avustuksessaan, niin öljyturma ainakin on varma.

Taitaa tosin 10 cm riite olla tolle maksimi (ainakin poikittain).

EDIT 2: Uutisissa nyt maininta poikittainajosta öljynkeräyksessä; vielä kun kertoisivat kyseessä olevan jäätämurtavan öljyntorjunta-aluksen.

Kolmikolkka vs. Voima= 19m * 7,5 MW vs. 19,4m * 10,2 MW eli sanomattakin on selvää, että  vaikka keulassakin on "podi" niin "vetokyky" ei ole Voiman luokkaa ja keulan malli pilaa murto-ominaisuudet lopullisesti.

Riitteeseen avustamaan jääluokattomia aluksia. Tosin sohjovyöhön silloinkin tökkää tehojen puutteessa.

Vastuutonta väittää kyseessä olevan murtajan ja osoitus siitä että Voimalla on edessään loistava tulevaisuus ainakin seuraavat kymmenen vuotta.

EDIT 3:

http://www.akerarctic.fi/publications/pdf/Poac99XOblique.pdf

Hauskaa, että tässä yhteydessä tälläiset huonon teekkarihuumorin ilmentymät kaivetaan esiin. Nää kuuluu ÄPY-lehteen eikä pääministerikokouksen asialistalle. Harjakatto puuttuu kolmikolkasta (=ja vino bryka a la' Fennica).  :)

EDIT 4: Joo, olihan siinä joku kumman muotoinen bryka, mutta harjakatto puuttui.
« Viimeksi muokattu: 28.05.2010, 09:58:26 kirjoittanut Janne Koskinen »
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1746
Vs: Venäjä tilaa öljyntorjuntajäänmurtajan Itämerelle
« Vastaus #2 : 26.09.2011, 14:21:31 »
Aamulehti: Onnettomuusriski kasvaa: Suomen öljyntorjuntakalusto ei riitä Itämeren ruuhkissa

Suomenlahdella seilaavien säiliöalusten lukumäärä ja sitä myöten suuren öljyvahingon riski kasvavat vuosi vuodelta, mutta Venäjän öljyntorjuntakyky erityisesti hieman hankalammissa olosuhteissa on lähes olematon. Vuosien saatossa on nähty jos jonkinlaista lupausta öljyntorjunta-aluslaivaston rakentamisesta, mutta ainakin tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että jopa Virolla on parempi öljyntorjuntavalmius kuin Venäjällä. Toivottavasti asiaan saadaan muutos ja samalla töitä myös suomalaisyrityksille (suunnittelutoimistot, telakat, öljynkeräyslaitteiden valmistajat). Tilaisivat vaikka ensiksi tuon kolmion...
« Viimeksi muokattu: 26.09.2011, 15:20:18 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!