RG-line konkurssin partaalla

Aloittaja Janne Koskinen, 05.11.2011, 11:52:07

« edellinen - seuraava »

Janne Koskinen

"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama

Kalle Id

RG Line on toki aiemminkin kunnostautunut nillittämällä julkista sektoria apuun (aiheesta on jo paljon juttua tässä ketjussa: http://www.maritimeforum.fi/index.php?topic=8870.0, johon tämänkin ketjun voisi liitää?), mutta koskaan aiemmin ei ole taidettu konkurssilla uhkailla?

Ari-Jukka Perkiomaki

Yksi lukuisista syistä mikä on johtanut kassan tyhjentymiseen on yksi "normaali" ja yksi "ankara" jäätalvi peräkkäin. Vaikka rahti onkin lisääntynyt kokoajan, on se käytännössä  talvisin lähes vähentynyt, koska alus ei ole voinut jäätilanteen takia kuljettaa tarpeeksi rahtia.
Vaasan kaupunki tulee apuun,(tämä siis oma oletus, eikä mitään sisäpiirin tietoa) koska ilman RG Linea tippuu myös Vaasan Sataman tulot merkittävästi. Vaasan Satama( Vaasan kaupunki siis omistaa ko. liikelaitoksen) tulee antamaan jälleen kerran "lainaa" tavaramaksujen maksamiseen satamalle. Kyseessä on merkittävä summa, joka koostuu jokaisesta sataman kautta kuljetetusta "tavara tonnista".

Ari-Jukka Perkiomaki

#3
Rg Line on pitänyt tiedotustilaisuuden lehdistölle tänään klo 12.30. 

Ei oikeastaan mitään uutta tiedotteessa. Liikenne jatkuu toistaiseksi sekä neuvottelut Vaasan kaupungin kanssa. :thumb:
Uumajan kaupungin kanssa neuvottelut alkavat keskiviikkona.Luulen, että Uumaja tuskin tulee apuun millään tavoin, kun ei ole tähänkään asti mitenkään erityisemmin "talkoihin" osallistunut. :(

Petri Lahti

RG-linellä ei ole varaa uuden lautan hankintaan tai pääkoneen vaihtoon, ellei kaupungilta saada tukea. Liikenne voi loppua muutaman vuoden päästä, ellei lisärahoitusta tule.

http://www.vasabladet.fi/Story/?linkID=177575

RG Line söker stöd för maskininvestering

Publicerad 7 november 2011 kl. 10:51. Senast ändrad 7 november 2011 kl. 12:54

VASA. JUST NU. Den hårda vintern har satt sina spår i RG Lines ekonomi. RG Line söker nu stöd hos Vasa stad och förhandlar om villkoren för att trafiken över Kvarken tryggas. Om förhandlingarna inte når någon lösning kan RG Line gå i konkurs.

-Om vi inte har pengar för att göra de investeringar som behövs kan det ta slut för vår del om fyra till fem år, säger vd Reko Märsylä.

En ny färja eller ny huvudmotor behövs, men pengarna räcker just nu inte till sådana investeringar. RG Line har kunnat betala räntor och provisioner, men endast en del av amorteringarna har betalats.

Enligt vd Reko Märsylä har färjeföretaget föreslagit lösningar för Vasa stad för att kunna trygga trafiken över Kvarken under de kommande åren. Märsylä kan inte berätta mer om samtalen eftersom att förhandlingarna ännu är på hälft. På onsdag ska samtal också föras med Umeå.

Vasa stad är borgenär för ett lån på 2,5 miljoner euro.

RG Line har tre heltidstjänster i Umeå och Vasa. 50 personer arbetar i skift ombord på färjan.

Tapio Parkkari

Voit lukea RG-Linen "lyhyen historian" vaasalaisia.info kaupunkiblogin foorumista.  Ensimmäiset kirjoitukset aiheesta ovat toukokuula 2006.  Linkki vie Sinut kohtaan missä kerrataan, mitä on oikeasti tähän mennessä tapahtunut:

http://www.vaasalaisia.info/keskustelu/index.php?topic=1565.msg105521#msg105521

Ari-Jukka Perkiomaki

Laitetaanpa tänne yksi esimerkki mihinkä törmäsin edellisessä työssäni huolitsijana eräässä isossa rahtia Merenkurkun yli kuljettavassa yrityksessä.
Rahti 40/tonnia/24-metrisellä yhditelmällä piti saada Sundsvallista Lappeenrantaan. Vaihtoehdot:
Sundsvall-Umeå-Vaasa-Lappeenranta tai Sundsvall-Kapellskär-Naantali-Lappeenranta.
Valittiin Umeå-Vaasa RG Line eikä Sundsvall-Kappsk-Naantali-Lappeenranta.
Rahdin kuljetus tuli halvemmaksi Umeån-Vaasan kautta. Ero kaikkien kustannuksien jälkeen huolitsija/rahtifirmalle taisi olla ainakin yli 100 euroa. Autoilija/rekkakuski olisi kyllä mieluummin mennyt Finnlinkillä...
Näin siis suunniilleen vuosi takaperin. Tämän päivän sopimus hinnoista minulla ei tietenkään ole tietoa, mutta olettaisin että ovat edelleen suunnillen samalla tasolla.
Eikö muuten kuulosta hieman epäloogiselta,että ensin ajetaan kohti pohjoista ja sitten taas takas kohti etelää? Eikö olisi ollut loogisempaa ajaa Naantalista Lappeenrantaan? Ehkä niin, mutta busineksessa jokainen euro lasketaan ::)

Ari-Jukka Perkiomaki

#7
Niinpä niin, Rg line haluaa että ei tarvitsisi maksaa satamamaksuja, niin vois sitte ostaa RG1:seen uudet "Wärtsilät" ::)
Huomenna sitten Vaasan kaupungin valtuustossa päätetään jotain asiasta. Epäilen, että Uumajassa asia ai taida edes edetä esitettävien asioiden listalle ???
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=230583

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 15.11.2011, 00:16:04
Niinpä niin, Rg line haluaa että ei tarvitsisi maksaa satamamaksuja, niin vois sitte ostaa RG1:seen uudet "Wärtsilät" ::)
Huomenna sitten Vaasan kaupungin valtuustossa päätetään jotain asiasta. Epäilen, että Uumajassa asia ai taida edes edetä esitettävien asioiden listalle ???
http://svenska.yle.fi/nyheter/artikel.php?id=230583

Muistaakseni Vaasan kaupunki on tukenut Rabbe Grönblommin "bussineksia" aiemmin. RG-Linen talousvaikeuksista kirjoittaa suomeksi Kaleva seuraavasti: http://www.kaleva.fi/uutiset/talous/vasabladet-rg-line-varustamoa-uhkaa-konkurssi/917576

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Timo Selkälä

Vaasan kaupunki ei ole varsinaisesti tukenut varustamoa. Sen sijaan se on takaajana, muistaakseni noin 2,5 MEUR edestä.

Taitaa olla niin että jos tätä ei ajeta läpi niin Merenkurkun yli ei laivaa enää kulje. Kukaan ei lähde enää sitä yrittämään kun edes partiopoikatoiminta jota Rabbe yritti ei kannattanut. En edes tiedä mistä saisi alusta joka on taloudellisempi ajaa kuin RG I ja silti täyttää nuo vaatimukset jääluokasta jne.

I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Ari-Jukka Perkiomaki

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 15.11.2011, 00:16:04
Huomenna sitten Vaasan kaupungin valtuustossa päätetään jotain asiasta. Epäilen, että Uumajassa asia ai taida edes edetä esitettävien asioiden listalle ???
Asia siirrettiin seuraavaan kokoukseen 28.11-11 Vaasassa. "Lisäselvityksiä" odotetaan siihen mennessä. ::)

Raine Taponen

Lainaus käyttäjältä: Ari-Jukka Perkiomaki - 16.11.2011, 10:19:23
Asia siirrettiin seuraavaan kokoukseen 28.11-11 Vaasassa. "Lisäselvityksiä" odotetaan siihen mennessä. ::)

Mielenkiinnolla seuraan aihetta ja korottaako Vaasan kaupunki takaustaan tulevissa neuvotteluissa tai etsiikö varustamo uutta rahoitus- ratkaisua pääomamarkkinoilta? Lainaus Timon teksteistä takauksesta:"muistaakseni noin 2,5 MEUR edestä".

Ps. lähiaikoina, kuulemme ja näemme mikä on RG1 kohtalo.

Terveisin R.T
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Jani Nousiainen

Aamun Ylen uutisia. vaasan ja Uumajan kaupungit suunnittelevat yhteisyritystä joka alkaisi hoitamaan liikennettä.
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8

Raine Taponen

Viite. RG-Line

Rabbe Grönblom esitti ukaasin rahoitus-ratkaisusta ...

Terveisin R.T
 


INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Kalle Id

Päädyin tutustumaan RG Linen tilanteeseen tänään tarkemmin, kun kirjoitin aiheesta Ulkomatalan blogiin (blogijutussa ei tosin ole mitään uutta jos on seurannut Ylen uutisointia). Vaasan kaupunginjohtajan (lukuisista) haastatteluista saa tosiaan sellaisen kuvan, että jos RG Line kaatuu olisi kaupunki valmis ottamaan liikenteen hoitaakseen julkisen palvelun periaatteella. Ja tämä ei mielestäni olisi itseasiassa lainkaan huono idea vaikkakin nykyisinä vastakkainasettelunjälkeisinä aikoina ajatus on aivan liian vasemmistolainen toteutuakseen. Silti, idealla on puolensa:

RG Linen tapauksen perusteella lienee selvää, että voittoa tavoitteleva liikeyritys ei voi linjalla nykypäivänä pärjätä - ainakaan ilman merkittävää tukea julkiselta sektorilta. Mutta entä jos liikennettä hoitaisikin kunnallinen liikelaitos tai jokin vastaava järjestely? Toisin kuin osakeyhtiön tai muun vastaavan yrityksen, liikelaitoksen ei tarvitse tuottaa voittoa vaan tarjota palvelu. Jos olen oikein ymmärtänyt, EU suhtautuu julkisiin liikelaitoksiin nuivasti tilanteissa, joissa ne kilpailevat vapailla markkinoilla koska ne vääristävät kilpailua. Mutta jos liikelaitos on reitin ainoa liikennöitsijä (kuten olisi jos RG Line joutuu konkurssiin), ei ongelmaa ymmärtääkseni ole - kun ei kerran ole kilpailuakaan, joka vääristyisi.

Vaasan kaupungin lauttaliikenne (Vasa stads färjetrafik) -liikelaitos voitaisiin pistää yksinkertaisuudessaan pystyyn niin, että jos ja kun RG Line joutuu konkurssiin, ottaisi kaupunki saatavistaan vastineeksi RG 1:n, siirtäisi sen liikelaitoksen omistukseen ja aloittaisi liikenteen. Ongelmaksi tässä mallissa muodostuisi kuitenkin Ruotsin puolelta mahdollisesti saatava tuki: onko edes mahdollista, että toisessa maassa sijaiseva kaupunki tukisi toisen kunnallista liikelaitosta rahallisesti? Toisaalta mikään ei varmaankaan estäisi sitä, että Uumajan kaupunki "ostaisi" osan laivavuoroista liikelaitokselta.

Ideaalein liikelaitosmalli olisi tietenkin se, että Vaasan ja Uumajan kaupungit omistaisivat liikelaitoksen puoliksi. Minulla ei vaan ole aavistustakaan, olisiko tälläinen järjestely mitenkään päin mahdollista.

Lopetan punalipun heiluttamisen tältä erää tähän.