Merenkulku > Risteilijät

Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun?

(1/10) > >>

Ville Halonen:
Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun.

Johnny Sid hankimassa Louis Cristalin ja käynnistämässä Turku-Tallinna risteilyt kolmesti viikossa.
Lisäksi olisi tarkoitus risteillä kesäisin pisin Itämerta Visbyyn, Riikaan ja aina Bornholmille asti.
Laiva tulossa Suomen lipun alle, suomalaisella miehistöllä sekä kotisatamaksi Turku.
Tarkoitus olisi ryhtyä Vikingin tai Siljan terminaalin vuokralaiseksi ja käynnistää risteilyt jo tämän vuoden syksyllä.

Lisää infoa tämän päivän Turun Sanomissa sivulla 8.
Nettiartikkeleita en löytänyt mistään tähän hätään. Linkittäkään jos löydätte jostain.

Kuulostaa aika hienolta jos vaan toteutuisi.  :thumb:

Tuomas Ikävalko:

--- Lainaus käyttäjältä: Ville Halonen - 06.04.2012, 07:48:06 ---Entinen Silja Opera saksalaisrahalla Turkuun.

Johnny Sid hankimassa Louis Cristalin ja käynnistämässä Turku-Tallinna risteilyt kolmesti viikossa.
Lisäksi olisi tarkoitus risteillä kesäisin pisin Itämerta Visbyyn, Riikaan ja aina Bornholmille asti.
Laiva tulossa Suomen lipun alle, suomalaisella miehistöllä sekä kotisatamaksi Turku.
Tarkoitus olisi ryhtyä Vikingin tai Siljan terminaalin vuokralaiseksi ja käynnistää risteilyt jo tämän vuoden syksyllä.

Lisää infoa tämän päivän Turun Sanomissa sivulla 8.
Nettiartikkeleita en löytänyt mistään tähän hätään. Linkittäkään jos löydätte jostain.

Kuulostaa aika hienolta jos vaan toteutuisi.  :thumb:

--- Lainaus päättyy ---

Katos vaan,aika yllättävä veto Sidiltä mut ei lainkaan huonon kuuloinen idea(kai).Kyllähän toi voisi toimia,tuttu laiva suomalaisille ja näin....seurataan tilanteen kehittymistä mielenkiinnolla..

Kalle Id:
Aprillipäivä meni jo?

Ei sillä, olisihan hienoa jos tämä toteutuisi. Onko jo valmiiksi huono-onnisen laivan maineessa oleva Louis Cristal se paras vaihtoehto tälläistä liikennettä varten on asia erikseen. Ja vielä enemmän asia erikseen on, kannattaako ympärivuotinen risteilyliikenne Turusta? Kesällä voi kannattaakin, mutta talvella saattaisi kannattaa etsiä laivalla töitä jostain muualta. Tällöin vain Suomen lippu olisi paha este. Ja löytyykö tarpeeksi matkustajia täyttämään Louis Cristalin kokoinen laiva?

No, jos projekti toteutuu niin saamme näihin kysymyksiin vastauksen. Ehdottomasti itse lähtisin pidemmälle risteilylle Itämerelle... jos siis yritys on vielä pystyssä ensimmäisen talvikauden jälkeen.

Eerik Laine:
Artikkelia lukematta kuulostaa ensisilmäyksellä aprillipilalta, mutta hanke voisi kuulostaa jo sellaisenaan siltä, että se saattaisi jopa kaikessa hulluudessaan toteutua. Jos risteilybisneksen buumiin uskovat saksalaissijoittajat on saatu rahoittamaan hanketta tarpeeksi suurella summalla, varmasti Louisin kanssa päästään yhteisymmärrykseen aluksen ostamisesta tai vuokraamisesta.

Louis tunnetusti on myynyt tai vuokrannut laivansa vaikka kesken risteilykautta, jos ostaja tai vuokraaja on löytynyt tarpeeksi hyvään hintaan. Lousilla on Sapphiren romuksimyynnin ja the Emeraldin myynnin jälkeen edelleen kohtalainen reservi muita aluksia. Kuten yllä jo mainittiinkin, aloitus olisi suunnitteilla syksyksi. Cristalin aikataulunmukainen kausi päättyy vasta 9.11. mutta jo lokakuun alussa Cristal olisi kätevä ottaa pois liikenteestä, ja luovuttaa Sidille, kun Orient Queenin kausi Kyprokselta päättyy. Näin Orient Queen saataisin kätevästi, vaikka jo 5.10. alkaen, ottamaan Cristalin aikataulun ja henkilökunnan haltuunsa. Orient Queen tuuraa jo Cristalia viikon risteilyissä pari kuukautta tästä päivästä alkaen, kun Cristal puolestaan ottaa Louis Majestyn aikataulun operoidakseen siihen asti kun Louis Olympia saadaan liikenteeseen 11.5.

Se että liikenne Turusta lopulta saataisiin käyntiin kuulosaa toki mahdolliselta, mutta miten pitkäaikaiseksi ja kannattavaksi tämä Sidin linja sitten lopulta saadaan onkin täysin toinen kysymys. Vaikka alus saataisiinkin pikkujoulukaudeksi liikenteeseen, vuodenvaihteen jälkeen luvassa heti vaikeat kuukaudet ennen rahakasta kesäkautta. Ainakaan pitämällä pelkkää Turkua lähtösatamana, ei linjaa alkuvuodesta saa kannatavaksi.

Ville Halonen:
Tässä vielä muutamia tärkeitä kohtia referoituna Turun Sanomien jutusta:

- Sid on saksalaisen rahoittajan kanssa tehnyt Louis Cruise Linelle vastatarjouksen ja se on 40 ja 50 miljoonan välillä.
- Sidin mukaan Louis Cruise Linellä on kova tarve muuttaa laiva rahaksi koska tarvitsevat isomman aluksen.
- Louis Cruise Line on laittanut aluksen todella upeaan kuntoon, mutta se on nykyisessä liikenteessään liian pieni, Sid kertoo.
- Sid palasi maanantain Pireuksesta, jossa hän neuvotteli laivan ostosta varustamon kanssa. Sitä ennen hän tutustui laivaan ja sen kuntoon osallistumalla risteilyyn.
- Louis Cruise Line haluaa pitää laivan omassa liikenteessä vielä kesän yli. Sid tähtää syksyyn ja pikkujoulun ajan matkamyyntiin.
- Alus ollaan ostamassa Sidin osakeyhtiön F-Johin nimiin, mutta miehistön pestaus ja käytännön operointi annettaisiin saksalaisen alan yrityksen vastuulle.
- Sid etsii vielä kotimaista investoijaa saksalaisen rahoittajan rinnalle. Hän toivoo erityisesti eläkevakuutusyhtiöiden kiinnostuvan.
- Rahoitus ei ole hankkeen este. Enemmän ratkaistavaa on satamalogistiikassa.
- Tuote on liikkuva versio Naantalin kylpylästä. Ensin kiireetön merimatka yli yön, sitten päivä Tallinnassa laivan odottaessa. Tietysti myymme yhden suuntaisia matkoja ja risteilyjä Virosta käsin.
- Laivan lähtöaika Turusta on kello 18, eli ei pitäisi häiritä Vikingin tai Siljan matkustajaliikennettä.
- Turussa paras paikka meille olisi ilman muuta vanha risteilylaituri Viking Linen laituripaikasta Aurajoen ylävirtaan päin.
- Johnny Sid sanoo miettivänsä vielä, minkä nimen laiva saa jos ja kun se palaa toisen kerran Itämerelle. - Opera on yhä houkuttava nimi.

En onnistunut vieläkään löymään nettiartikkelita asiasta.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta