Kirjoittaja Aihe: Australialaismiljardööri suunnittelee Titanic-kopion rakennuttamista  (Luettu 103245 kertaa)

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 180
On varmaan ollu vähän erilaista luksusta ja enemmän tilaa Titanicissa.
Heko Heko. Mutta vois joistakin vanhoista Siljoistakin rakentaa replikoita.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2503
    • kships.blogspot.com
On varmaan ollu vähän erilaista luksusta ja enemmän tilaa Titanicissa.
Riippuu toki matkustajaluokasta. Ja ylipäätään Titanic ei ollut mitenkään poikkeuksellisen luksuriöösi ajalleen, saatika verrattuna myöhempiin aluksiin, vaikka se sellaisena usein halutaan esittää.

Tämä ei toki muuta sitä, että se on maailman tunnetuin laiva. Toisen polven ranskattaria eivät muistele kuin pari hassua laivaharrastajaa, kun taas Titanicin tietävät "kaikki."
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 180


 Toisen polven ranskattaria eivät muistele kuin pari hassua laivaharrastajaa, kun taas Titanicin tietävät "kaikki."
Onko todella niin? Tai kai se niin on.

Peetu Mäkelä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 43
Onko todella niin? Tai kai se niin on.

Miksi ei olisi?  ;D Ja miätin vaan, että mitä niillä tehtäis ja missä (kannattavasti) liikennöitäs.   ::)

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 233
Sen verran Palmerin Titanic 2 projektin etenemisestä että Deltamarin mukaan sopiva telakka valitaan 2020 alussa (  Deltamarin /"first part of 2020 " )  ---> tarkoittaneen varmaan ensimmäisen vuosineljännestä).  Tämä voi myös tarkoittaa sitä että että alusta ei rakenneta projektin alussa ilmoitetussa Kiinan valtion omistamassa telakkayhtiössä vaan ehkä jossain aivan muualla.  Ehkä muualla Asiassa tai toinen telakka Kiinassa.  Euroopassa ainakin pitkiin ja suuriin  risteilylaivoihin erikoistuneilla telakoilla tilauskirjat käsitykseni mukaan sen verran täynnä että valmista ei varmaankaan tulisi 2022 helmi/ maaliskuuhun mennessä .
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 20:35:26 kirjoittanut Juhani Gronlund »

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 233
Nyt Palmerin Titanic 2 projecti on Deltamarinin osalta edennyt siihen vaiheeseen että sopivat telakat on valittu.  Valituille / sopiville telakoille on lähetetty  suunnitelmat ja consepti selvitykset  laivasta jotta voivat tehdä alustavan tarjouksen laivan rakentamisesta.

Harmi kun ei tiedä mitkä telakat ovat ehdokkaana tai ns, valittu sopiviksi  laivan rakentajaksi. Turun telakka ei varmaankaan ole yksi niistä  varsinkin jos Palmer haluaa laivan nopeasti valmiiksi. Korean , Kiinan ja Japanin telakoiden tilauskannasta ja tilanteissa en tiedä ja Italiassa , Ranskassa ja Saksassakin  tilauskirjat käsittääkseni aika täynnä ja rakentamista hidastetaan samoin kuin Turun telakalla.

 Mahtuisko 270 metrinen Titanic 2 rakennettavaksi Helsingin telakalle jos tilaa löytyisi ?


Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1789
Mahtuisko 270 metrinen Titanic 2 rakennettavaksi Helsingin telakalle jos tilaa löytyisi ?

Hietalahden Panamax-kokoinen telakka-allas on 280 metriä pitkä, joten kyllähän se sinne mahtuisi.

Jos pitäisi veikata, laittaisin kuitenkin panokseni valitettavasti jollekin kiinalaistelakalle, joiden yritykset saada tällainen "halo-projekti" itselleen ovat varmasti aggressiivisia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 185
Titanic lienee saanut (leffa)kansan silmissä milteipä "giganttisen" koon.
Annoin erään Trafin asiantuntijan mainita itselleni huhtikuussa 2012, kun Titanic-haverista oli tullut kuluneeksi 100 vuotta jonkun silloisen/nykyisen laivan, joka olisi lähinnä samankokoinen "mittakeppi" Titanicille.
Ynnäiltyään hetken tuo asiantuntija sanoi, että vanha tuttu Silja Europa (IMO n:o 8919805) on melko lähellä bruttovetoisuudeltaan Titanicia - siis kokonaisvetoisuudeltaan. Eli kooltaan.
Titanic oli toki pitempi ja vaati enemmän vettä alleen, mutta Silja Europa on leveämpi ja huomattavasti korkeampi.
Silja Europan bruttovetoisuus on 59 914 GT. Titanicin bruttovetoisuus vanhoina bruttorekisteritonneina oli 46 300 BRT. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta toki kumpikin kertoo kokoluokasta jotakin.
Ja kun muistamme esim. Turussa kymmenen vuotta sitten valmistuneen Oasis of the Seas -aluksen (IMO 9383936) pituuden (360 m) ja bruttovetoisuuden 225 282 GT, Titanicin siro koko vain entisestään korostui kymmenkunta vuotta sitten.
Eikös sen uuden Titanic II -replikan kokonaisvetoisuudeksi ole arvioitu noin 56 000 GT? Kurkistin sellaisen lukeman Wikipediasta.

 

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2503
    • kships.blogspot.com
Juu, Titanichan ei oikeasti ollut ajalleen mitenkään poikkeuksellinen, ei kooltaan eikä tasoltaan. Kyllä, se oli molemmissa parempi kuin vuotta aiemmin valmistunut sisarensa Olympic – mutta vaikka Titanic olisi jäänyt uppoamatta, olisi menettänyt "ennätyksensä" jo 1913 valmistuneelle Imperatorille.

Siinäkin mielessä Itämeren autolautta -vertaus on hyvä, että 1981-1991 näille vesille ehti valmistua seitsemän luovutushetkellä maailman suurinta matkustaja-autolauttaa. Kuinka moni harrastajapiirien ulkopuolella edes muistaa mitkä nämä olivat? Puhumattakaan siitä, kuka tällaista muistaisi joskus 2090-luvulla, kun itse laivojen valmistumisesta on kulunut yhtä pitkään kuin Titanicin valmistumisesta ja onnettomuudesta on nyt...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 219
Siinäkin mielessä Itämeren autolautta -vertaus on hyvä, että 1981-1991 näille vesille ehti valmistua seitsemän luovutushetkellä maailman suurinta matkustaja-autolauttaa. Kuinka moni harrastajapiirien ulkopuolella edes muistaa mitkä nämä olivat?

Miten seitsemään pääset? Eikö ollut Finlandia (1981), Mariella (1985), Athena (1989), Cinderella (1989) ja Serenade (1990). Vai lasketaanko, että Olympia oli jotenkin muodollisesti isompi, kuin Mariella tai Symphony muodollisesti suurempi kuin Serenade, vaikka tosiasiallisesti olivat saman kokoisia? Vai Svea (1985) oli pari viikkoa suurin ennen Mariellan valmistumista?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2503
    • kships.blogspot.com
Kiitos kun todistit juuri pointtini. Laivat ovat siis mainitsemasi viisi, plus Svea pari viikkoa ennen Mariellaa ja Symphony on pikkaisen isompi kuin Serenade bruttotonneissa (ainakin Siljan 50-vuotiskirjan laivalistan mukaan). Myös Mariella ja Olympia olivat hiukan eri kokoisia, mutta Mariellan eduksi.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2020, 15:16:49 kirjoittanut Kalle Id »
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Mika Blomberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 88
Eikö Juuri Olympia rakennettu 1986 kymmenen senttiä Mariellaa isommaksi, että olisi muodollisesti isompi, niin muistelen, ainakin sen ajan lehdissä.

Eikös maailman suurimmat autolautat ole olleet
FINNJET
FINLANDIA
MARIELLA
OLYMPIA
ATHENA
KALYPSO
CINDERELLA
SERENADE
SYMPHONY
EUROPA
COLOR LINEN LAIVAT
JA NYT JOKU ROPAX

Mika Blomberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 88
jA CINDERELLAHAN oli tullessaan 44 000 brt, nyt 46 000 brt, niin eikö se Titanicin koko ole lähemmäs Cinderellaa kun Europaa?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2503
    • kships.blogspot.com
Eikös maailman suurimmat autolautat ole olleet
Muutama puuttuu välistä ja loppu meni vähän eri tavalla:

Finnjet 1977, 24 605 brt
Finlandia 1981, 25 677 brt (+samana vuonna Silvia Regina täsmälleen samalla lukemalla)
Scandinavia 1982, 26 747 brt
Svea 1985, 33 830 bt (mittayksikkö vaihtuu tässä kohtaa, bruttotonneissa mitattuna sama laiva on isompi kuin bruttorekisteritonneissa)
Mariella 1985, 37 799 bt (Olympia vain 37 583 bt, vaikka olikin pidempi)
Athena 1989, 40 012 bt
Cinderella 1989, 46 398 bt
Silja Serenade 1990, 58 376 bt
Silja Symphony 1991, 58 377 bt
Silja Europa 1993, 59 912 bt
Pride of Rotterdam 2001, 59 925 bt (+samana vuonna Pride of Hull samalla lukemalla)
Color Fantasy 2004, 74 027 bt
Color Magic 2007, 75 156 bt

Viime vuosina sitten ties mitkä varustamot ovat väittäneet tilaamiensa uusien lauttojen olevan maailman suurimpia ties millä ihme luvuilla, mutta bruttotonneissa Color Magic on edelleen lyömätön.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 219
jA CINDERELLAHAN oli tullessaan 44 000 brt, nyt 46 000 brt, niin eikö se Titanicin koko ole lähemmäs Cinderellaa kun Europaa?

Tässä tullaan siihen, mihin Kalle edellä viittasi eli 80-luvun puolivälistä lähtien valmistuneilla laivoilla koko lasketaan eri tavalla. Finlandia ja Silvia Reginakin olivat vain aavistuksen pienempiä kuin Svea, vaikka bruttotonnien perusteella kokoeron voisi luulla olevan 30 % luokkaa. Eli kyllä Titanic lähempänä Europaa oli kooltaan kuin Cinderellaa, jos mitattaisiin samoilla perusteilla.