Kirjoittaja Aihe: Australialaismiljardööri suunnittelee Titanic-kopion rakennuttamista  (Luettu 97907 kertaa)

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 180
On varmaan ollu vähän erilaista luksusta ja enemmän tilaa Titanicissa.
Heko Heko. Mutta vois joistakin vanhoista Siljoistakin rakentaa replikoita.

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2496
    • kships.blogspot.com
On varmaan ollu vähän erilaista luksusta ja enemmän tilaa Titanicissa.
Riippuu toki matkustajaluokasta. Ja ylipäätään Titanic ei ollut mitenkään poikkeuksellisen luksuriöösi ajalleen, saatika verrattuna myöhempiin aluksiin, vaikka se sellaisena usein halutaan esittää.

Tämä ei toki muuta sitä, että se on maailman tunnetuin laiva. Toisen polven ranskattaria eivät muistele kuin pari hassua laivaharrastajaa, kun taas Titanicin tietävät "kaikki."
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 180


 Toisen polven ranskattaria eivät muistele kuin pari hassua laivaharrastajaa, kun taas Titanicin tietävät "kaikki."
Onko todella niin? Tai kai se niin on.

Peetu Mäkelä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 43
Onko todella niin? Tai kai se niin on.

Miksi ei olisi?  ;D Ja miätin vaan, että mitä niillä tehtäis ja missä (kannattavasti) liikennöitäs.   ::)

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 232
Sen verran Palmerin Titanic 2 projektin etenemisestä että Deltamarin mukaan sopiva telakka valitaan 2020 alussa (  Deltamarin /"first part of 2020 " )  ---> tarkoittaneen varmaan ensimmäisen vuosineljännestä).  Tämä voi myös tarkoittaa sitä että että alusta ei rakenneta projektin alussa ilmoitetussa Kiinan valtion omistamassa telakkayhtiössä vaan ehkä jossain aivan muualla.  Ehkä muualla Asiassa tai toinen telakka Kiinassa.  Euroopassa ainakin pitkiin ja suuriin  risteilylaivoihin erikoistuneilla telakoilla tilauskirjat käsitykseni mukaan sen verran täynnä että valmista ei varmaankaan tulisi 2022 helmi/ maaliskuuhun mennessä .
« Viimeksi muokattu: 27.11.2019, 20:35:26 kirjoittanut Juhani Gronlund »

Juhani Gronlund

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 232
Nyt Palmerin Titanic 2 projecti on Deltamarinin osalta edennyt siihen vaiheeseen että sopivat telakat on valittu.  Valituille / sopiville telakoille on lähetetty  suunnitelmat ja consepti selvitykset  laivasta jotta voivat tehdä alustavan tarjouksen laivan rakentamisesta.

Harmi kun ei tiedä mitkä telakat ovat ehdokkaana tai ns, valittu sopiviksi  laivan rakentajaksi. Turun telakka ei varmaankaan ole yksi niistä  varsinkin jos Palmer haluaa laivan nopeasti valmiiksi. Korean , Kiinan ja Japanin telakoiden tilauskannasta ja tilanteissa en tiedä ja Italiassa , Ranskassa ja Saksassakin  tilauskirjat käsittääkseni aika täynnä ja rakentamista hidastetaan samoin kuin Turun telakalla.

 Mahtuisko 270 metrinen Titanic 2 rakennettavaksi Helsingin telakalle jos tilaa löytyisi ?


Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1776
Mahtuisko 270 metrinen Titanic 2 rakennettavaksi Helsingin telakalle jos tilaa löytyisi ?

Hietalahden Panamax-kokoinen telakka-allas on 280 metriä pitkä, joten kyllähän se sinne mahtuisi.

Jos pitäisi veikata, laittaisin kuitenkin panokseni valitettavasti jollekin kiinalaistelakalle, joiden yritykset saada tällainen "halo-projekti" itselleen ovat varmasti aggressiivisia.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 182
Titanic lienee saanut (leffa)kansan silmissä milteipä "giganttisen" koon.
Annoin erään Trafin asiantuntijan mainita itselleni huhtikuussa 2012, kun Titanic-haverista oli tullut kuluneeksi 100 vuotta jonkun silloisen/nykyisen laivan, joka olisi lähinnä samankokoinen "mittakeppi" Titanicille.
Ynnäiltyään hetken tuo asiantuntija sanoi, että vanha tuttu Silja Europa (IMO n:o 8919805) on melko lähellä bruttovetoisuudeltaan Titanicia - siis kokonaisvetoisuudeltaan. Eli kooltaan.
Titanic oli toki pitempi ja vaati enemmän vettä alleen, mutta Silja Europa on leveämpi ja huomattavasti korkeampi.
Silja Europan bruttovetoisuus on 59 914 GT. Titanicin bruttovetoisuus vanhoina bruttorekisteritonneina oli 46 300 BRT. Luvut eivät ole suoraan vertailukelpoisia keskenään, mutta toki kumpikin kertoo kokoluokasta jotakin.
Ja kun muistamme esim. Turussa kymmenen vuotta sitten valmistuneen Oasis of the Seas -aluksen (IMO 9383936) pituuden (360 m) ja bruttovetoisuuden 225 282 GT, Titanicin siro koko vain entisestään korostui kymmenkunta vuotta sitten.
Eikös sen uuden Titanic II -replikan kokonaisvetoisuudeksi ole arvioitu noin 56 000 GT? Kurkistin sellaisen lukeman Wikipediasta.

 

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2496
    • kships.blogspot.com
Juu, Titanichan ei oikeasti ollut ajalleen mitenkään poikkeuksellinen, ei kooltaan eikä tasoltaan. Kyllä, se oli molemmissa parempi kuin vuotta aiemmin valmistunut sisarensa Olympic – mutta vaikka Titanic olisi jäänyt uppoamatta, olisi menettänyt "ennätyksensä" jo 1913 valmistuneelle Imperatorille.

Siinäkin mielessä Itämeren autolautta -vertaus on hyvä, että 1981-1991 näille vesille ehti valmistua seitsemän luovutushetkellä maailman suurinta matkustaja-autolauttaa. Kuinka moni harrastajapiirien ulkopuolella edes muistaa mitkä nämä olivat? Puhumattakaan siitä, kuka tällaista muistaisi joskus 2090-luvulla, kun itse laivojen valmistumisesta on kulunut yhtä pitkään kuin Titanicin valmistumisesta ja onnettomuudesta on nyt...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Petri Nummijoki

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 218
Siinäkin mielessä Itämeren autolautta -vertaus on hyvä, että 1981-1991 näille vesille ehti valmistua seitsemän luovutushetkellä maailman suurinta matkustaja-autolauttaa. Kuinka moni harrastajapiirien ulkopuolella edes muistaa mitkä nämä olivat?

Miten seitsemään pääset? Eikö ollut Finlandia (1981), Mariella (1985), Athena (1989), Cinderella (1989) ja Serenade (1990). Vai lasketaanko, että Olympia oli jotenkin muodollisesti isompi, kuin Mariella tai Symphony muodollisesti suurempi kuin Serenade, vaikka tosiasiallisesti olivat saman kokoisia? Vai Svea (1985) oli pari viikkoa suurin ennen Mariellan valmistumista?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2496
    • kships.blogspot.com
Kiitos kun todistit juuri pointtini. Laivat ovat siis mainitsemasi viisi, plus Svea pari viikkoa ennen Mariellaa ja Symphony on pikkaisen isompi kuin Serenade bruttotonneissa (ainakin Siljan 50-vuotiskirjan laivalistan mukaan). Myös Mariella ja Olympia olivat hiukan eri kokoisia, mutta Mariellan eduksi.
« Viimeksi muokattu: 27.05.2020, 15:16:49 kirjoittanut Kalle Id »
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."