Merenkulku > Laivakuvaaminen

Kuvia Travemünden risteilyltä

(1/2) > >>

Jukka Koskimies:
Kun Finnlines vuoden 2012 matkamessujen yhteydessä tarjosi 50% alennuksen kevätkauden matkoilleen, päätin toteuttaa jo jonkin aikaa mielessäni muhineen haaveen lähteä yhtiön ns. Travemünden risteilylle. Aikaisemmat merimatkani Puolaan sekä Gdyniaan-Rostockiin seurailivat harvaan liikennöityjä itäisen Itämeren reittejä, kun taas Travemünden matka kulkee Itämeren meriliikenteen läntistä valtaväylää pitkin.

Huhtikuun 21-24. päivinä toteutunut risteily oli kokonaisuutena onnistunut.  Sää oli rauhallinen ja leppoisan aurinkoinen mutta – vuodenajalle ehkä ominaisesti – valokuvauksen kannalta vähemmän ihanteellinen. Useamman tunnin sumujakson ohella kiusaa aiheutti näkyvyyttä lähes kaiken aikaa haittaava autereisuus. Se valitettavasti näkyy myös useimmissa tähän sarjaan päätyneistä kuvista.

Alkukantainen keräilyvietti sai kuitenkin aikaan, että keräsin talteen kuvat jokseenkin kaikista kuvaamistani tunnistetuista ja joukosta tunnistamattomiakin laivoja. Tässä esiteltäviä kuvia täydentämään olen tallettanut kuvat muista noin puolestasadasta laivasta yksityiseen ”Travemünden risteilyn bongarikuvien” kansioon. Niiden haluan täydentävän muistojani Itämeren laivaliikenteestä. Samasta syystä olen liittänyt kuviin pääasiallisesti Shipspotting.com:ista noukitut tiedot kunkin laivan kulkureitistä kuvauspäivänä – usein tämä myös varmisti tunnistamisen.

Jätän tuon toisenkin kansion toistaiseksi auki jos jotakuta sattuu kiinnostamaan – joukko kuvia odottaa myös tunnistamista. Kaunosielut ja fotofriikit älkööt kuitenkaan vaivautuko. Nämä kuvat ovat vain liukuhihnatyyppisen minimikäsittelyn läpikäyneitä alkuperäisotoksia, esteettisesti ja teknisesti kovin vaihtelevan tasoisia.

Pekka Laakso:
Mukavaa työtä ja katselemista jälleen kerran!

Tässä bongarikansioon tunnistamisia:

Varmat tunnistamiset eli takuuvarmasti tietty kippo:

kuva 21 = UPM Seawaysin saksalainen rahtausro-ro Polaris

kuva 41 = hollantilainen feeder OOCL St. Petersburg

kuva 49 = konttifeeder Herm Kiepe

Osittain tunnistettavat:

kuvassa 30 on jokin Tärntank Rederin vanhempi pikkutankkeri, voisi olla Ternland

kuva 31 = jokin seuraavista Askö/Skarpoe/Storoe/Värmdö

kuva 55 = venäläisen Northern Shipping Companyn (NSC) jokin lukuisista Kapitan-alkuisista sisarista tai samaan sarjan poikkeavasti nimetty Zamoskvorechye. Aluksen runkoväri karsii osan vaihtoehdoista tosin pois.

Hannu Haikkala:
tankkeri kuva sarpenista jossa vesi valuu pitkin kylkiä  johtuu venäjän määräyksistä painolasti lesi täytyy vaihtaa ennen primoskii!!

Jukka Koskimies:
Kiitos taas kerran mestarillisesta tunnistustyöstä, Pekka! Kyllähän sen arvasin, että sieltä suunnalta kuva-arvoitukset aukeaa. Myös "osittain tunnistettavat" osuivat hyvin paikalleen! Olen siirtänyt tiedot kuviin, ja nyt kuvakokoelma näyttää tältä osin jo ihan pätevältä  :D

Kiitokset myös sinulle, Hannu! Saatiin selitys SARPENin näyttävän vesishown tarkoituksesta.

Aleksi Lindström:
Mainio kuvareportaasi Jukka ja mukava kuulla että palvelu pelasi!

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2012-04-21..24+Travemunden+risteilyn+bongarikuvat/EMGE7208+Tunnetko+t%E4m%E4n.jpg

= Wilsonin minibulkkeri, siskoja ainakin WILSON MARIN, -REEF, -RIGA, -ROSS, -ROUEN, -ROUGH, -RYE...

http://www.jks.1g.fi/kuvat/Laivakuvia/2012-04-21..24+Travemunden+risteilyn+bongarikuvat/EMGE7030+Tunnetko.jpg

= mitä ilmeisimmin joku BP:n tankkereista, eli nimi alkaa sanalla BRITISH.

Piippumerkki näkyy paremmin esim. tossa:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=682369

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta