Kirjoittaja Aihe: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista  (Luettu 37051 kertaa)

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2061
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #15 : 27.08.2012, 12:24:50 »
Stena Baltica isoine matkustajatiloineen olisi tietysti kalliimpi käyttää kuin pieni Ask, mutta koska Latvian ja Ruotsin välille eittämättä tarvematkustusta ja rahtia palveleva lauttalinjakin tarvittaisiin, se olisi siihen käypä ratkaisu.
Jos välttämättä haluaa linjan tappiolliseksi?  ;)Ei, vakavasti otttan: Tietenkin aluksen tiloja voi sulkea, mutta verrattuna Askiin niin Baltican muutamat lisäkaistametrit eivät oikein motivoisi polttoainekulujen suhteellista tuplaamista. Vaihto Askin ja Visentinin välillä toisi polttoainekulujen tuplaamisen, ja noin 40-50 % kapasiteettilisäyksen, mutta Visentinin vaihto Balticaan vähentää kapasiteettia noin 20 % (auto- ja rahtimetrit), samalla lisäten henkilöstökuluja rutkasti. En oikein tiedä uskoisinko Baltican tuloon tuonne, koska se olisi sellainen muutos joka olisi jo voitu tehdä ilman sen suurempaa miettimistä - mutta huhut uusista muutoksista Irlannin merellä ovat vaan voimistuneet, kuten myös Norjan nurkilla tapahtuvasta muutoksesta.

Saanemme nähdä. 
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #16 : 27.08.2012, 15:37:11 »
mutta huhut uusista muutoksista Irlannin merellä ovat vaan voimistuneet, kuten myös Norjan nurkilla tapahtuvasta muutoksesta.

Saanemme nähdä.


Saa nähdä mitä Irlannin merelle on luvassa. Stenalla on ollu kova laivojen vaihto ruljanssi siellä meneillään:
Belfast - Birkenhead 12/2010
Belfast - Cairnryan 11/2011
Belfast - Heysham 9/2012

Holyhead - Dun Laoghaire, reitti on loppumassa ensi kuussa ja Stenalla on ollut viime vuosina linja luopua nopeista aluksista Belfast - Stranraer ja Hoek Van Holland - Harwich reiteillä.
Dublin - Holyhead, reitillä on yksi iso laiva, mutta on jo ollut lähes 10 vuotta ja toinen on pienempi. Stenalla voi kenties olla ajatuksia saada reitlle kaksi saman veroista laivaa, jos Holyhead - Dun Laoghaire reitti loppuu kokonaan. Silloin se varmasti laittaa Irish Ferriesin tiukille.
Fishguard - Rosslare, reitin laiva rupeaa olemaan jo aikansa elänyt.

Pohjanmeren reitillä on tapahtunut täysi laivojen vaihto ruljanssi:
Rotterdam - Harwich 9/2010 ja 4/2011
Hoek Van Holland - Harwich 5/2010 ja 10/2010
Hoek Van Holland - Killingholme 3/2011 ja 11/2011
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2061
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #17 : 30.08.2012, 16:30:27 »
Saamani kohtalaisen varma tieto jotakin varman tiedon ja hyvin uskottavan huhun väliltä niin voin todeta että olin vakavasti väärässä Stena Baltican suhteen. M-O on ilmeisesti oikeassa sen tulosta Scottish Vikingin tilalle. Tosin lähteellä ei ole tietoa mitä se tarkoittaa Skottiviikingille, siitä osiosta vaiotaan.

Tuolla vahvistetaan aluksen lähtevän, mutta ei minne.

http://www.lysekilsposten.se/cms/index.php?mact=News,cntnt01,detail,0&cntnt01articleid=4416&cntnt01returnid=52
« Viimeksi muokattu: 30.08.2012, 16:42:00 kirjoittanut Timo Selkälä »
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4848
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #18 : 03.09.2012, 19:46:07 »
Ylläpito voi harkita löytyykö muualta parempi ketju tälle, laitan nyt tähän, kun aihetta hieman käsiteltiin täällä aiemmin.

Nimittäin SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen. Aika näyttää kai piakkoin tuleeko Merchantista sitten Vegaland vai jääkö ennalleen. Ennen Scandlinesia Merchant nimittäin oli hetken SOL:n kaluston omistajayhtiön Imperial Shippingin omistuksessa. Saksan suunnalla on lisäksi huhuttu, että kolmas sisar Vasaland siirtyisi myös Hangon reitille, ja Helsingborg-Trave välille etsittäisiin jotain muuta lauttaa...
Copyright © 2018 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Jan Holm

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #19 : 05.09.2012, 20:05:38 »
Yllättäin huomasin et hanurissa luki LONDON!!

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1018
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #20 : 11.09.2012, 15:34:55 »
--- SOL on heti pistänyt tuulemaan hankkimiensa Scandlinesin Hanko-Rostock alustensa suhteen. Molemmat ovat jo vaihtaneet Saksan lipun Brittilippuun ja Aurora jopa ehtinyt vaihtaa nimeä. Sai talvella romuksi joutuneen SOL:n pitkäaikaisen Suomen kävijän Vikinglandin nimen.

VIKINGLAND saapuu Hankoon:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643318
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=1643314
Yli  41 000  laivakuvaani:  http://ajlships.tk

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #21 : 12.09.2012, 12:09:24 »
Ainakin SOL:lla on palvelu huonontunut edellisen omistajan ajoista. Työkaverini kulki edellisellä viikolla Hanko-Rostock välin. Päiväruokailulla ei riittänyt perunoita kaikille ja aamupalaa ei saanut valmistettua kun kokki tuli ilmoittaa, että kanamunat on loppu. Kaupassa ei ollut mitään ostettavaa ja aasialainen miehistö tuli matkustajilta pummaamaan tupakkaa kun heilläkään ei ollut jostain kumman syystä. Vanhan omistajan aikaan kulkeneena en heti pystynyt ymmärtämään, kun silloin ruokaa oli ja se oli hyvää ja kauppa notku tavaraa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #22 : 21.09.2012, 11:59:12 »
Tälläinen löytyi Stenan rahti vivujen puolelta, ei tiemmä täällä olla keskusteltu Trelleborg-Rostock ja Trelleborg-Sassnitz reittien tulosta Stena Linen alaisuuteen.

http://www.stenalinefreight.com/ferry/baltic-sea/~/media/Images/Website%20news%20small/Website%20news%20-%20small.ashx

Trelleborg-Rostock:
M/S Skåne
M/S Mecklenburg-Vorpommern

Trelleborg-Sassnitz
M/S Trelleborg
M/S Sassnitz

M/S Skåne ja M/S Trelleborg ovat jo Stenan laivoja, miten mahtaa käydä parin muun. Jatkavat kaiketi liikennettä vanhaan malliin.

Scandlinesin politiikka näyttäisi olevan keskittyminen ainoastaan lyhyille reiteille: Helsingborg-Helsingör, Puttgarden-Rødby ja Rostock - Gedser
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Olli Tuominen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 309
    • Laivakuviani
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #23 : 21.09.2012, 12:22:50 »
SST tietää kertoa, että Scandlinesin omistajat (pääomasijoittajat 3i ja Allianz Capital Partners) olisivat laittaneet yhtiön myyntiin. Virallisesti omistajat eivät ole myyntiaikeitaan vahvistaneet. Mikäli huhu pitää paikkaansa, reittiverkoston karsiminen ja keskittyminen lyhyille reiteille lienee osa Scandlinesin myyntikuntoon laittamista.

Alkuperäisen uutisen voi lukea jonkin aikaa täällä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3835
  • Liputuskysymys...
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #24 : 29.09.2012, 00:45:08 »
Mielenkiintoinen kysymys on tietysti sekin, kuka ja millaisella konseptilla haluaa lähteä kisaamaan asiakkaista kiinteän yhteyden kanssa. Rekoille se tietysti on kiva tauko ja ainahan on niitä, joille lauttamatka on lähellä sijaitsevaa kiinteää yhteyttä suorempikin, mutta silti tässä bisneksessä on huomattavat riskit.

Mutta takaisin Itämerelle...
Jos välttämättä haluaa linjan tappiolliseksi?  ;)Ei, vakavasti otttan: Tietenkin aluksen tiloja voi sulkea, mutta verrattuna Askiin niin Baltican muutamat lisäkaistametrit eivät oikein motivoisi polttoainekulujen suhteellista tuplaamista. Vaihto Askin ja Visentinin välillä toisi polttoainekulujen tuplaamisen, ja noin 40-50 % kapasiteettilisäyksen, mutta Visentinin vaihto Balticaan vähentää kapasiteettia noin 20 % (auto- ja rahtimetrit), samalla lisäten henkilöstökuluja rutkasti.
Olisi mielenkiintoista saada jostain faktalukuja Scandlinesin Nynäsin linjan matkustajalukemista. Väitteeni, että linjaa on mielekkäämpi operoida kunnollisella matkustajakapasiteetillä kuin priimoilla rahtimetreillä ja vajaakokoisin matkustajatiloin, perustuu siihen faktaan, että Klaipeda-Karlshamn- ja Paldiski-Kapellskär-linjojen väliltä puuttuu tarvermatkustusta palveleva yhteys. Baltian suunnasta on kuitenkin paljon esim.reppufirmojen keikkatyöläisiä menossa autoineen Ruotsiinkin ja heille lentokone ei tule matkustusvälineenä kyseeseen ja Tallinkin risteilijämäinen yhteys on liian kallis. Viimemainittu argumentti pätee muuten suurimpaan osaan muistakin Baltian suunnasta tulevia asiakkaita.
Oma veikkaukseni on, että Stena tulee tätä linjaa vahvistamalla ajamaan Tallinkin RIX-STO-linjan nurin, ellei Tallink ajoissa ymmärrä ainakin nykyisestä vuorotiheydestä vetäytyä. Visenteneillä Stena kykenee muuttamaan myös Saksan ja Latvian välisen linjansa täysin tai lähes päivittäiseksi tai ainakin DFDS:n Kielin ja Klaipedan välisen reitin vuorotiheydelliseksi.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2061
  • Punainen ristipä se siinä...
Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.

http://svenska.yle.fi/artikel/2012/10/23/det-kan-bli-fler-avgangar-fran-hango-till-rostock

Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock
Publicerad för ungefär 18 timmar sedan. Uppdaterad för ungefär 14 timmar sedan.

Copyright YLE/Christoffer Westerlund
Det kan bli fler avgångar från Hangö till Rostock Ti 23.10.2012 kl. 15.45
Svenska Orient Liniens vd Ragnar Johansson.

Shippingföretaget Svenska Orient Linien(SOL) planerar att ta i bruk ett nytt fartyg som ska trafikera linjen Hangö - Rostock. Just nu avgår två fartyg från Hangö till Rostock fyra gånger i veckan. Men nu vill bolaget Svenska Orient Linien öka antalet avgångar till sex.
Någon tidtabell för när det nya fartyget tas i bruk finns inte ännu säger vd Ragnar Johansson.
- Någon tidtabell har vi inte ännu, men vi har möjlighet att ta ett nytt fartyg i bruk på ganska kort varsel. Vi vill avvakta och ser hur marknaden utvecklar sig de närmaste månaderna.

Svenska Orient Linien som satsar på trailer- och containertrafik köpte fartygslinjen Hangö - Rostock under sensommaren av rederiet Scandlines.

Johansson poängterar att en viktig orsak till att SOL köpte linjen Hangö - Rostock var de nya svavelreglerna.
- Sträckan mellan Hangö och Rostock är den kortaste sträckan mellan Finland och Tyskland. När de nya svavelreglerna träder i kraft 2015 får bränslet inte innehålla mer än 0,1 procent svavel. Kostnaderna för bränslet ökar sannolikt upp till 60 procent. Då är det avgörande att köra en så kort sträcka som möjligt.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Jan Holm

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 519
Olkoonkin että tässä ei mainita onko kyseessä puhdas roro, vai ropax, niin laitan tämän tänne koska muutkin SOLin Hanko-Rostock jutut jäivät tälle osastolle.



Toivottavasti Hankoon saataisiin RoPax alus.
Myös matkustajien olisi helpompaa kulkea.
Hangon satamassa on helppoa liikkua.
Toista on Vuosaaressa, rekkakuskit, laivamiehistöt ja lähes kaikki jotka ovat
siellä käyneet ovat todenneet liikkumisjärjestelyt olevan syvälltä!

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #27 : 24.10.2012, 10:39:13 »
Mahtaisko tulla nykyisten laivojen sisar Travemünde-Helsingborg linjalta hangon reitille, silloin juu saataisiin kuusi tasavahvaa lähtöä viikkoa kohden. En usko että tulee muita, kuin 12 matkustajan laivoja kyseiselle varustamolle. Ei ainakaan ole ollut ennen matkustajat heidän ydinosaamisaluetta. Mutta aina parempia tämäkin Viikon aikana maksimissaan 48 suoranana ylittävää autoa lisää saksan väille. Eivät ole Finnlinesin järkyttävien hintojen uhreina. Tämä reitti on kuitenkin muutaman satasen halvempi. Rostockista on 1h 15min pitempi matka Hampuriin kuin Travesta, niin silti kannattaa kulkea tällä, jos aikataulut antavat myöden.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jan Holm

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 519
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #28 : 25.10.2012, 21:53:06 »
Hangon hinnat on 500-700€/ suunta edullisempia verrattuna Vuosaaren hintoihin!
Rekka + kuski ja tietysti onko kuormassa IMO tavaraa.
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.

Marko Stampehl

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 421
Vs: Stena ostaa osan Scandlinesin linjoista ja laivoista
« Vastaus #29 : 25.10.2012, 22:43:39 »
Ja laiva on aina aamulla Lubeckissa paitsi La lähtö trafen laivalla niin on su iltana Lubeckissa.

myöhemmän saapumisen takana on sunnuntaisin voimassa oleva ajokielto rekoille kaikilla teillä Saksassa
Ich fotografiere, also bin ich!