Merenkulku > Matkustaja-autolautat

NLC Ferryn merenkurkun liikenne

(1/46) > >>

Mika Liinamaa:
Uudelle RG Linen korvaavalle varustamolle ei taida vielä olla omaa otsikkoaan, joten aloitanpa sellaisen.

Muistaakseni RG Linen konkurssipesän on tarkoitus lopettaa toimintansa tämän kuun lopussa. Saa nähdä vaan jatkaako kuitenkin vielä pidempään. Mitään uutta ei ole ainakaan uudesta varustamosta NCL Ferrystä kuulunut. Mitään lukkoon lyötyä päätöstä laivasta ei taida vieläkään olla, joten tulee vähän kiire saada kaikki valmiiksi tämän kuun aikana.

Pohdiskelin Vaasa-Uumaja reitin vaihtoehtoisiakin reittejä, vaikka tietysti Vaasa-Uumaja reitti onkin takuuvarmasti se ykkösreitti (ja todennäköisesti myös ainoa). Siitä huolimatta halusin leikitellä täysin järjenvastaisilla reittiajatuksilla... Sesonkiaikana reitti (Uumaja)-Vaasa-Eckerö-Kapelskär. Käytännössä ei ollenkaan realistinen, mutta antaa mielikuvituksen viedä. Minkäslainen satama muuten Eckerössä on? millaisille laivoille puitteet olisivat riittävät?

Mahdollisuudet:
1. Taxfree
2. Matka kutakuinkin samaa luokkaa kuin kuin Helsinki-Maarianhamina-Tukholma, ja matka pääasiassa avomerellä, jolloin ajallisesti saattaisi olla jopa lyhyempi kuin Helsinki-Maarianhamina-Tukholma.
3. Uusi reitti, jolla ei kilpailijoita.

Uhat:
1. Vaatisi täysin toisen tyyppisen laivan kuin mikä Vaasa-Uumaja välillä olisi optimaalisin. Joutuisi takuuvarmasti käyttämään toista laivaa Vaasa-Uumaja reitin rinnalla. Matkustajia voisi kulkea riittävästi vain sesonkiaikana.
2. Kiinnostaisiko kyseinen reitti uuden yhtiön Uumajalaista omistajaosapuolta... Tuskin.
3. Jos matkustajia saataisiin jotenkuten riittävästi mukaan merenkurkun alueelta, niin kiinnostaisiko reitti riittävästi Tukholman alueen mahdollisia matkustajia, jotta laivaan saataisiin matkustajia myös paluumatkalle.

Jäämme mielenkiinnolla odottelemaan, millainen konsepti uusi varustamo ja laiva tulee olemaan.

Kalle Id:
Uuden varustamon nimi on NLC Ferry (Nordic Logistic Center), ei NCL Ferry (Norwegian Cruise Line). Itsekin kyllä olen syyllistynyt samaan virheeseen...

Mikko-Oskari Koski:

--- Lainaus käyttäjältä: Pekka Laakso - 07.09.2012, 17:56:16 ---Onneksi vain Ari-Jukan väärinlukemisen vuoksi tästä voitaisiin irviä, että Norwegian Cruise Line tulisi tekemään sivubisnestä Merenkurkussa. ;)

Pohjalaisen mukaanhan se olisi NLC Ferry, sanoista Nordic Logistic Center.
--- Lainaus päättyy ---

Jos liikenteen pyörittämiseen haetaan valtioiden ja/tai EU:n tukia, sen reitti on mahdollisimman lyhyt ja kätevä operoitava, eli tässä tapauksessa Vaasa-Uumaja, teoriassa osalla rahtivetoisemmista vuoroista Ruotsin puoleinen satama voisi kai olla myös Härnösand, tuskin Övik tai Sundsvall. Jos tukipolitiikkaan kuuluu tietyn aluksen operoiminen tietyllä linjalla tietty vuoromäärä tietyssä ajassa, on varustamon vapaus sanella palvelutasoa aika rajallinen. Elleivät itse halua ajaa omalla riskillään ylimääräisiä vetoja.
Tämän operaattorin intresseihin saattaisi tietysti kuulua myös veroton linja etelämmäs, mutta sen liikennöintiin ei tukirahoja tippuisi, joten sen olisi oltava kannattavaa bisnestä. Ja sitä se tuskin olisi muulloin kuin kesäisin.

Ajatus Vaasan ja Tukholman välisestä linjasta ei toki ole ihan uusi, tietääkseni sitä on -60-luvun alussa jollain Korsholmilla kokeiltukin. Matka on kuitenkin pitkähkö, eli se kestäisi kauemmin kuin matka Suomenlahdelta. Käynti sekä Suomen että Ruotsin puoleisessa Merenkurkun satamassa samana päivänä ei olisi ihan helppo järjestettävä, vaikka saattaisi siten onnistua, että kummassakin pistäydyttäisiin vain kerran ja kauppa olisi tuon siirtymän ajan kiinni. Kapellskär olisi rahdin kannalta tietysti käypä satama, mutta koska ajoaika on niin pitkä, ettei matkaa mitenkään ehdi ajaa vuorokaudessa edestakaisin, saattaisi olla järkevämpää parkkeerata laiva keskipäiväksi Tukholmaan; risteily Merenkurkun alueelta sinne voisi oikeasti jonkin verran asiakkaitakin kiinnostaa.
Ahvenanmaan ohittamisen kannalta on oikeastaan samantekevää ajetaanko Vaasasta tultaessa lähellä Suomen rannikkoa ja Isonkarin-Kihdin väylästä Sottungan kohdalle, jolloin Långnäsissä käynti mutkistaisi matkaa saman verran kuin TKU-STO-linjallakin, vai lännempää Ahvenanmeren kautta, jolloin Eckerön Berghamniin koukattaisiin Märketin ja Enskärin välistä -siinä on vettä vaan ei koko matkalle merkittyä väylää. Lounaaseen päin matka jatkuisi Gisslanin kautta. Käyntisatamaksi Eckerö olisi erinomainen, jos linjan operaattori olisi Eckerö Line/Linjen, muuten jokseenkin mahdoton. Berghamn kun sattuu olemaan varustamon oma satama.

Olen puolittain vitsinä heittänyt Vikingin pähkäilyihin Isabellan seuraavasta toimesta tämän Vaasa-Tukholma-kesäreitin vailla oletustakaan, että Viking siihen lähtisi. Epäilen vahvasti, ettei siihen lähde kukaan muukaan. Niin kiva kuin moinen reitti olisikin... ::)

Ari-Jukka Perkiomaki:
Merenkurkun liikenne tarvitsee UUDEN aluksen, joka on ympäristöystävällinen ja jäissäkulkeva.  ;D  :thumb:
Linkki Pohjalaisessa:
http://www.pohjalainen.fi/uutiset/maakunta/tyoryhma-uusi-alus-turvaamaan-merenkurkun-liikennetta-1.1270160
Eipä tohon ois mitään työryhmään tarvittu ;D No joo vakavasti ottaen näinhän asia on, mutta mistä rahat? 1A jääluokan alukset tarvitsevat myös jäänmurtajan avustusta.
Henk.koht mielipide: Alus joka kykenisi parhaiten selviämään ilman jäänmurtoapua olisi varustettu jollain suunnilleen 25000KW tehoisilla koneilla ja tietysti suunniteltu jäissä kulkemaan ollen 1A Super jääluokan alus... ::)
Lainaus jutusta:

"Työryhmän ehdottamassa mallissa alueen toimijat vastaisivat liikenteestä ja nykyisestä joukkoliikennetuesta voitaisiin luopua. Työryhmä ehdottaa myös, että Vaasan ja Uumajan kaupungit ja Merenkurkun alueen toimijat tekevät yhteistyötä EU-tukien hakemiseksi ja tarvittavan kansallisen rahoituksen varmistamiseksi."

Samaa asiaa Ylen webissä:
http://yle.fi/uutiset/tyoryhma_esittaa_merenkurkun_liikenteeseen_uusi_malli_ja_alus/6330816

Sanoisin osittain heti, että ei onnistu: (ymmärsinkö oikein käsitteen "alueen toimijat"?)
Esim. Uumajan alueen teollisuus kyllä vaatii rahtiliikenteeseen lauttaa, mutta ei ole valmis maksamaan muutakuin rahtimaksut ja niistäkin hyvin vähän. (Omakohtainen kokemus, ajalta jolloin toimin huolitsijana eräässä isossa rahtifirmassa, joka kuljettaa paljon rahtia Merenkurkussa). Lisäksi Uumajassa esim. Volvo,Komatsu ja Ålö ovat juuri käymässä\käyneet YT-neuvotteluja, ja porukkaa on pistettu kortistoon oikeen urakalla syys-lokakuun 2012 aikana. Jos ei yritykset ole valmiita pitämään tuotanto henkilökuntaakaan kuin pätkätöissä, niin miten ihmeessä ne vielät voisivat omistaa osaa jostain varustamosta. Vaativat vaan, että yhteiskunta hoitaa infrastruktuurin heidän vaatimallaan tavalla ::)

EDIT:
Ja vielä konkurssipesän hoitajan mietteitä Ylen webissä: http://yle.fi/uutiset/rg_linen_konkurssipesanhoitaja_valtion_tuki_merenkurkun_liikenteelle_valttamaton/6332052 (juttu tuli siis sen jälkeen kun olin jo ensimmäisen kerran kirjoittanut, mutta konkurssipesän hoitaja toteaan sen jota jo tossa aikasemmin pähkäilin:
" Konkurssipesänhoitaja Christer Erikssonin mielestä valtiontuen loppuminen on ikävä uutinen paitsi konkurssipesälle myös yksityisten yritysten mahdollisuudelle osallistua liikenteen hoitamiseen".





Sakari Savinainen:
Merenkurkun liikennettä pohtinut työryhmä esittää uutta toimintamallia Merenkurkun laivaliikenteen turvaamiseksi. Tavoitteena olisi uuden aluksen hankinta. Aluksen tulisi olla erityisesti Merenkurkun liikenteeseen suunniteltu ympäristöystävällinen ja jäissä hyvin liikkuva alus.

Merenkurkun liikenteen tulevaisuutta pohtinut työryhmä esittää, että Merenkurkun liikenteeseen hankitaan uusi alus. Alus turvaisi liikenteen Vaasan ja Uumajan välillä ja mahdollistaisi alueiden elinkeinoelämän kehittämisen ja erityisesti rahtiliikenteen lisäämisen.

Alueen toimijat vastaisivat liikenteestä ja nykyisestä joukkoliikennetuesta luovuttaisiin. Liikenteeseen tarvittaisiin uudempi alus, koska tällä hetkellä väliä liikennöivä alus on vanha, hidas ja huonosti jäissä kulkeva, mikä tuo epävarmuutta liikenteeseen.

Uuden aluksen hankinnan rahoittamiseen voi mahdollisesti saada tukea EU:sta. Työryhmä ehdottaa, että Vaasan ja Uumajan kaupungit ja Merenkurkun alueen toimijat tekevät yhteistyötä EU-tukien hakemiseksi ja tarvittavan kansallisen rahoituksen varmistamiseksi.

Uusi alus maksaa arviolta 85 miljoonaa euroa

Uuden aluksen hankkiminen Merenkurkkuun toisi Vaasan seudun kunnille 7-8 miljoonan euron laskun. Samalla summalla aluksen hankintaan tulisi osallistua myös Uumajan seudun. Merenkurkun liikennettä pohtinut työryhmä laskee, että uusi alus maksaisi 85 miljoonaa euroa.

Loput kustannukset jakaantuisivat Suomen ja Ruotsin valtioiden ja EU:n kesken. Eri osapuolilla on kiire sitoutua työryhmän esittämiin toimenpiteisiin, sillä EU-rahojen ensimmäinen haku on jo loppuvuonna.

Ministeri tyytyväinen työryhmän esitykseen

Uusi alus vahvistaisi Merenkurkun asemaa osana Eurooppa-tie 12:sta. Lauttayhteydellä autoilla on 800 kilometriä lyhyempi reitti kuin Perämeren pohjukan kiertävä maantie. Lauttayhteys lisäisi myös kehitysmahdollisuuksia Norjan, Venäjän ja Baltian maiden suuntiin.

- Pidän esitettyä uutta toimintamallia hyvänä pitkäntähtäimen ratkaisuna. Se on myös uuden liikennepolitiikan mukainen, koska se on asiakaslähtöinen ja huomioi merenkulkuun kohdistuvat ympäristövaatimukset, ministeri Merja Kyllönen sanoi tänään torstaina raportin luovutustilaisuudessa Helsingissä.

Loppuraportti sisältää pitkäntähtäimen toimenpide-ehdotukset henkilö- ja tavaraliikenteen turvaamiseksi Merenkurkussa. Tällä hetkellä Vaasan ja Uumajan välistä lauttaliikennettä tuetaan joukkoliikenteenä. Suomen valtion osuus vuosittain maksettavasta tuesta on 250 000 euroa ja tuki sisältyy vuoden 2013 valtion talousarvioehdotukseen.

YLE

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta