Kirjoittaja Aihe: NLC Ferryn merenkurkun liikenne  (Luettu 114111 kertaa)

Mikko Valli

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 111
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #210 : 03.06.2016, 15:33:45 »
Merenkurkun lauttahanke ei etene – tukihakemuksessa todettu puutteita
Merenkurkun autolauttahanke viivästyy. Merenkurkun Midway Alignment -hankkeen EU-rahoitushakemuksessa on havaittu puutteita. Hakemuksen käsittely on keskeytynyt eikä se etene seuraavaan hakuvaiheeseen.

Merenkurkun Midway Alignment -hankkeen hankehakemus on läpikäynyt teknisen tarkastelun. Hakemuksen on tarkastanut EU:n Innovoinnin ja verkkojen toimeenpanovirasto.  Hakemuksessa on todettu puutteita eikä hanke etene tällä hakukierroksella seuraavaan vaiheeseen.

Hankekoordinaattori Mathias Lindström uskoo kuitenkin hankkeen jatkumiseen.

– Nyt täytyy istua alas ja miettiä, mitä se tarkoittaa meidän aikataululle. Hakukierroksia on tulossa lisää, ehkä jopa tänä vuonna, toteaa Lindström.

Lindströmillä ei ole vielä tarkaa käsitystä siitä, mitä puutteita hakemuksessa on ollut. Hän sanoo, että seuraavaksi analysoidaan palaute ja sen jälkeen muokataan hakemusta.

Komission tukeen luotetaan

Lindströmin mukaan hankkeelle on komisiossa edelleen vahva tuki. Siksi hän luottaa siihen, että hanke edistyy eikä tule kaatumaan hakemuksessa todettuihin puutteisiin.

– EU on kuitenkin jatkuvasti peräänkuuluttanut juuri Midway Alignmentin kaltaisia innovatiivisia hankkeita. Nyt tarkistamme työn aikataulua, ja järjestelemme ja hiomme hankkeen teknisiä perusteluja, Lindström tiivistää.

Midway Alignment of the Bothnian Corridor -hankkeen tavoitteena on parantaa Pohjois-Eurooppaa halkovaa itä-länsisuuntaista liikennejärjestelmää. Hanke sisältää uuden Vaasan ja Uumajan välille räätälöidyn matkustajalautan, joka soveltuu talvimerenkulkuun ja käyttää vaihtoehtoisia polttoaineita.

http://yle.fi/uutiset/merenkurkun_lauttahanke_ei_etene__tukihakemuksessa_todettu_puutteita/8928802

Mika Liinamaa

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #211 : 07.05.2017, 23:10:13 »
Wasalinen ensimmäinen kvartaali 2017 vaikuttaa lupaavalta. Wasalinen aikaisia ennätyksiä on taas onnistuttu rikkomaan.

Ensimmäisen kvartaalin jälkeen matkustajamäärissä kasvua 14% (3990 matkustajan kasvu). Rahtimäärät puolestaan kasvoivat 29,1% Uumajassa hotellipakettien myynti kasvanut 8,9% ja vastaavasti Vaasassa kasvua tapahtunut 20,4%

Yllä mainitut peräisin Pohjalainen-lehdestä (20.4.2017).

Mika Liinamaa

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #212 : 04.06.2017, 23:30:16 »
Tämän päivän Pohjalainen kertoo lisää lupaavia uutisia rahdin ja matkustajamäärien kehityksestä.

Tämän vuoden 5 ensimmäisen kuukauden aikana rahtia on kuljetettu enemmän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana kuin kertaakaan aikaisemmin varustamon olemassaolon aikana vuodesta 2013 lähtien. Rahtimetreillä mitattuna tammi-toukokuussa kasvua tapahtunut 20,7% Matkustajamäärät ovat nekin kasvaneet samana ajankohtana 9,3% Wasalinen kautta varattujen hotelliyöpymisten osalta kasvua kertynyt Vaasassa 58% ja Uumajassa 23%

Hyviä kasvuprosentteja, vaikka menneiden aikojen tax-free aikaikauteen onkin vielä matkaa valovuoden verran. Niihin aikoihin on vähän turha edes verrata. Konsepti on sen jälkeen niin vahvasti muuttunut.

Juhani Mehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1849
  • Chios Luck tulossa Kantvikiin 2.10.2013
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #213 : 09.06.2017, 13:27:52 »
Wasa Express saa lisää matkustajakapasiteettia pelastusvarustusta ja istumapaikkoja lisäämällä. Kapasiteetti kasvaa näillä toimilla 850:stä 915:een. Lisäistumapaikkoja tulee muuttamalla konferenssitiloja istumasalongiksi.

Sjöfartstidningen
Kun on lusikalla annettu, ei voi kauhalla ammentaa.

<- Chios Luckin kuva Marinetrafficissa
Lisää laivakuvia täällä.

Mika Liinamaa

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 50
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #214 : 07.01.2018, 19:48:29 »
Herätellään vähän taas tätäkin keskustelua hyvillä uutisilla. Pohjalainen 4.1.2018 kirjoittelee tiivistetysti näin.

Vuosi 2017 oli Wasalinelle ennätyksellinen. Kasvua löytyi joka osa-alueella. Liikevaihto kasvoi 13,2% ollen 19,3 miljoonaa euroa. Eniten kasvua tuli rahdista. Rahtimetreissä 26,6% nousua ja tonneissa mitattuna kasvua 24,3%. Syyksi kasvulle mainittiin yleinen talouden piristyminen ja asiakkaiden luottamus laivayhtiötä kohtaan. Uusi aluevaltaus on voimakas kasvu Virosta Ruotsiin suuntautunut liikenne.

Matkustajamäärien osalta myös kasvua 8,4% matkustajamäärien ollessa lähes 200 000. Kasvua haetaan myös edelleen matkustajamäärissä, ertyisesti Ruotsista Suomeen päin.

Myös laivaa on tarkoitus hieman ehostaa.


Noin siis tiivistettynä Pohjalaisen artikkeli. Ihan lupaavia lukemia jälleen tuolta rintamalta. Ehkä Se uusi laivakin saa taas lisää tuulta purjeisiin näillä uutisilla.

Ari-Jukka Perkiomaki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1125
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #215 : 17.01.2018, 12:58:18 »
Ehkä Se uusi laivakin saa taas lisää tuulta purjeisiin näillä uutisilla.
Kun olisikin saanut. Päivän VK:n juttu ei paljoa lupaa.  :'(
https://www.vk.se/plus/2203696/nytt-drapslag-for-farjeprojektet
Vapaasti käännettyä:
Eli Ruotsin valtio/hallitus ei ole myöntämässä 250milj.kruunun rahoitusta, jolloin myös rahoitus raukeaa myös Suomen puolella.
Jutun mukaan virallista päätöstä ei ole julkistettu, mutta VK:n saamien tietojen mukaan suoraan Ruotsin infrastruktuuri ministerin tiedotusvastaavalta rahoitus päätös on negatiivinen hankkeen kannalta. :'(
Uumajan kunta jatkaa rahoituskuvioiden järjestelyä, ja ei aio antaa periksi.  :thumb:

EDIT 1: Ota nyt sitten näistä selvää. Vasabladet puhuu ainoastaan että tuet Holsmundin satamaan on evätty, ja tuet uuteen alukseen on eri asia?   ::) Kaikkihan on kuitenkin yhdessä paketissa Midway Alignment.
https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/173740

« Viimeksi muokattu: 26.01.2018, 09:48:46 kirjoittanut Ari-Jukka Perkiomaki »
Vaarallisten aineiden ADR maantie-meri-maantie kuljetukset Turvallisuusneuvonantaja Ari-Jukka Perkiömäki,Uumaja,Ruotsi
puhelin: +46 70 5099524

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2275
    • kships.blogspot.com
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #216 : 26.01.2018, 00:24:11 »
Mä olin siinä käsityksessä, että Midway Alignment -paketti on se, jolla haetaan EU-tukea (koska EU-tuen saamisen ehdot on ajoittain hyvin jännät kun joskus niihin tutustuin)? Jos näin on, niin Ruotsin valtio on vapaa tukemaan vain osaa paketista jos se haluaa. Se tosin saattaa sitten entisestään mutkistaa EU-rahan saantia...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2275
    • kships.blogspot.com
Vs: NLC Ferryn merenkurkun liikenne
« Vastaus #217 : 14.02.2018, 20:44:28 »
Vaasan kaupungin ja Uumajan kunnan yhteinen kehitysyhtiö Kvarken Link on lähettänyt kiinnostustiedustelut uuden laivan rakentamisesta 17:lle telakalle. Tarkoituksena on kartoittaa, mitkä telakat ovat kykeneviä suunnitellun laivan rakentamaan ja mikä uudisrakenteen todellinen hintaluokka olisi. Vasabladet kertoo aiheesta tarkemmin toisella kotimaisella: https://www.vasabladet.fi/Artikel/Visa/178255
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."