Kirjoittaja Aihe: Sunnan II  (Luettu 9825 kertaa)

Lauri Pakkanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 397
  • Uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin.
Sunnan II
« : 13.05.2013, 22:51:07 »
Näyttää olevan myynnissä?

Lainaus
M/S SUNNAN II ON MYYTÄVÄNÄ!!! Kiinnostuitko? Soita Björn Lindqvistille, puh. 0400 457122.

http://www.surfnet.fi/saaristoristeilyt/fi/risteily.html
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Lauri Pakkanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 397
  • Uskon maailmanrauhaan ja joulupukkiin.
Vs: Sunnan II
« Vastaus #1 : 05.02.2016, 08:09:30 »
Ja nyt laivalle olisi hintakin. Ostakaa pois!  :beer:

http://www.nettivene.com/moottorivene/terasvene/546679
Puulämmitys on kansalaistaito, joka kannattaa siirtää tuleville sukupolville. Pinon ei tarvitse olla komea tai erikoisen näköinen. Pääasia, että puuta poltetaan uuneissa.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Sunnan II
« Vastaus #2 : 09.02.2016, 13:25:58 »
Sunnanhan on vanha Imatra II, Louhivesi yms. Moottorilaiva jo 1980-luvulta, eli kenties jopa hieman pidemmällä reitillä mahdollinen operoitava. Hyttejä ei taida enää olla, mutta kyllähän niitä ilmankin muutaman tunnin reissun ajaisi.
Mielessä kävisi ensimmäisenä ajatus risteily/reittilinjasta Lappeenrannasta Suur-Saimaan maisemiin, jolloin käyntipaikkoja olisivat ainakin Joutseno, Taipalsaaren Saimaanranta ja Kyläniemi. Ehkä Puumalaankin voisi päivän puitteissa ehtiä, Savonlinnaan asti tuskin, ellei joku sikäläinen tulisi samaan aikaan käymään Puumalassa. Savonlinnan paikallismarkkinoille ei feikkihöyryllä kannata mennä, enkä usko VIP-Cruisenkaan innostuvan Sunnanin hankkimisesta Paul Wahlin, Punkaharjun ja Savonlinnan rinnalle; kolmea aitoa höyrylaivaa ei kannata täydentää entisellä.
Meren puolella Sunnan tuskin tähänkään asti on kovin kotonaan ollut. Muistelisin, että se jonain kesänä kokeili Tammisaaren ja Hangon välisiä keikkoja, mutta todettiin avomeren laitaankin liian keikkuvaiseksi. Raaseporissakin laiva on operoinut pääasiassa paikallisristeilyillä Pohjanpitäjänlahdella ja Skåldön saaristovyöhykkeellä.

Sitooko muinaismuistolaki muuten Sunnanin Suomeen? Laivahan on ollut koko uransa Suomen lipulla (paitsi ihan ensimmäiset vuodet Venäjän, mutta silloinkin Suomen Suuriruhtinaskuntaan rekisteröitynä), joten ulkomaille myyntiin tarvitaan joka tapauksessa erikoislupa, mutta Perinnelaivarekisteriin se ei kuulu, joten ainakin yksi este tuolla tiellä on vähemmän.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Erkki Tirkkonen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 443
Vs: Sunnan II
« Vastaus #3 : 18.03.2016, 17:36:27 »
Kyllä Sunnan II eli entinen Louhivesi pitäisi "pelastaa" takaisin Saimaalle. Ajelemaan vaikka viikko Saimaalla risteilyä, reitti Lappeenranta- Iisalmi, Varkauden kautta. Eduksi olisi jos värit muutettaisi entiselleen. Tuollaisena "kalkkilaivana" ei oikein istu Saimaan maisemiin.

Jari Granlund

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 46
Vs: Sunnan II
« Vastaus #4 : 18.03.2016, 19:07:08 »
Aika paljon taitaisi euroja palaa ennen kuin Sunnan seilaisi Saimaan aalloilla. Paatin hintapyyntö on aika kova, sen lisäksi taitaa kaivata muutakin "pientä laittoa" kuin pintamaalausta. Hyviä ideoita täällä on kyllä esitetty mahdollista risteilykäyttöä ajatellen, taloudellisesti kannattavana hanke saattaa olla nykykielellä ilmaistuna haasteellinen. Unelmoida saa ja pitää, joten olisihan se hienoa, että dieselin jyrinä loppuisi ja tilalle tulisi höyrykattila ja -kone. Saattaa kyllä jäädä taivaanrannan maalausurakaksi. Toivottavasti olen väärässä.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Sunnan II
« Vastaus #5 : 19.03.2016, 13:07:49 »
Jos dieselin tilalle jotain muuta oltaisiin vaihtamassa, niin korkeintaan jotain hybriditekniikkaa, joka hyödyntäisi vaikka aurinkokennoja. Uuden höyrypannun asentaminen on kaikissa tapauksissa utopiaa -eiköhän ensin olisi keskityttävä siihen, että edes olemassaolevat, mutta viime vuodet ponnistamattomina lojuneet höyryt saadaan liikkeelle.
Saimaan kaupunkien välille tuskin höyrylaivayhteyttä tulee nyt sen paremmin kuin vastaisuudessakaan, sillä sesonkiaika kohtuuhintaisen tuotteen luomiseksi ilman yhteiskunnan tai EU:n tukia on jokseenkin mahdotonta. Puijon Savonlinna-Kuopio- ja Hildenin Jyväskylä-Lahti-reittimatkojen hinnastoista voi katsoa, mitä tarkoitan.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Erkki Tirkkonen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 443
Vs: Sunnan II
« Vastaus #6 : 19.03.2016, 16:11:02 »
Lantilla on myös toinen puoli, sanotaan. Merenkulku koulutuksessa olevat konemestarit ja tulevat ammattikipparit sekä perämiehet tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessakin niitä harjoittelupaikkoja. Kuten myös keittiön kokit ja tarjoilu henkilökunta. Mitä oivallisimpi harjoittelupaikka näille kaikille tuleville ammatti-ihmisille. Miespolvet vaihtuu, samat wanhat laiwat jatkavat kulkuaan. Jos olen oikein ymmärtänyt Saimaan Laivamatkojen viimeisempinä kesinä ajettiin pääosin nuorella henkilökunnalla. Siispä vaikka yksikin "koululaiva" saataisiin liikkumaan yhteiskunnan ( Merimies koulun ) varoin edellä mainitun tarpeen takia.  Reitin nimen voisi oikeastaan muotoilla muotoon melkein viikko Saimaalla. Reitti menisi vaikka näin. Maanantai: Lappeenranta-Mikkeli. Tiistai: Mikkeli- Savonlinna. Keskiviikko: Savonlinna- Leppävirta. Torstai: Leppävirta-Kuopio. Perjantai: Kuopio-Iisalmi. Ja seuraavalla viikolla sama toisin päin. Viikonloput laivahenkilökunnan vapaapäiviä. Dieselillä kun laiva kulkee ei tarvitsisi maanantain vastaisena yönä kenenkään tulla "höyryjä nostelemaan". Sunnan II (Louhivesi ) kulkee nykyisellä Volvolla niin hyvää vauhtia,että mainitut päivittäiset reittiosuudet ehtii hyvin kahdeksan tunnin aikana ajamaan. Kussakin pysähdyspaikassa on hyvät maantie yhteydet matkustajien vaihtoa varten, kuten myös mahdollinen laivan muonituksen lisätarve. 
« Viimeksi muokattu: 19.03.2016, 18:06:01 kirjoittanut Erkki Tirkkonen »

Pekka Hömppi

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 636
  • S/s Tuulikki
Vs: Sunnan II
« Vastaus #7 : 19.03.2016, 17:06:05 »
Lantilla on myös toinen puoli, sanotaan. Merenkulku koulutuksessa olevat konemestarit ja tulevat ammattikipparit sekä perämiehet tarvitsevat nyt ja tulevaisuudessakin niitä harjoittelupaikkoja. Kuten myös keittiön kokit ja tarjoilu henkilökunta. Mitä oivallimpi harjoittelupaikka näille kaikille tuleville ammatti-ihmisille.

Olikohan se niin, että merellä saat laskettua tuollaisella laivalla tunnit työharjoitteluksi, mutta Saimaalla et saa?
Korjatkaa, jos olen väärässä.

Arne Wallen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 263
Vs: Sunnan II
« Vastaus #8 : 20.03.2016, 09:14:51 »
Mikko-oskarilla muutoin hieno ajatus, ainoa haitta mielestäni että suomalaiset kulkevat vain viikonloppuisin reissussa, viikolla ja elokuussa ranskalaiset ja muut euroopan elävät täällä käyvät, ja silloinhan suomi on jo osittain suljettu.
Ellette usko, käykääpä elokuun puolenvälin jälkeen leirintäalueilla.

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2061
  • Punainen ristipä se siinä...
Vs: Sunnan II
« Vastaus #9 : 20.03.2016, 10:32:24 »
Sunnan II (Louhivesi ) kulkee nykyisellä Volvolla niin hyvää vauhtia,että mainitut päivittäiset reittiosuudet ehtii hyvin kahdeksan tunnin aikana ajamaan.

En tiedä mitä vaatii mainitut pätkät nopeutta jotta tuo mainittu 8 tuntia ei ylity, mutta aluksen matkanopeus on 9 solmun luokkaa. Nykyliikenteessä ajettu korkeintaan 7,5.

Mainittu Puijokin on muuten myynnissä, jos joku täällä haluaa lähteä yrittäjäksi.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3862
  • Liputuskysymys...
Vs: Sunnan II
« Vastaus #10 : 22.03.2016, 23:20:59 »
Pitkän matkan laivaksi Sunnanista ei taitaisi olla. 2-4 tuntia lienee lähellä mukavuusrajaa, vaikka tietysti koko päivän rundikin voisi onnistua sillä edellytyksellä, että osa ajasta ollaan maissa. Ajatus perinteisen matkustajalaivan kuulumisesta osana johonkin matkailupalveluun ei olisi uusi, mutta varmasti kehityskelpoinen. Se on jo nähty, mitä tapahtui kunnallisten tahojen johtamalle, koko Saimaan kattaneelle firmalle, eivätkä yksittäisten toimijoiden risteilyt ilman yhteistyötä paikallistoimijoiden kanssakaan ole tainneet varsinaisia kultakaivoksia olla.

Suomen turistikauden loppuminen liian aikaisin elokuussa on valitettavan hyvin tiedossa oleva seikka. Jopa niin hyvin, että varmaan monet keskieurooppalaiset osaavat tästä syystä välttää Suomea matkailukohteena.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Ari Leskinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 329
  • Vain olennainen on tärkeää !
Vs: Sunnan II
« Vastaus #11 : 23.03.2016, 08:44:06 »
Entäs samantyylinen reitti kun Franz Höijerilläkin oli. Hanko-Turku ja Turku-Uusikaupunki. Toisella viikolla takaisin. Puitteet on Sunnan kakkosella samanlaiset.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 394
Vs: Sunnan II
« Vastaus #12 : 23.03.2016, 09:39:03 »
Jos se keikkui liikaa Tammisaaren ja Hangon välillä kuten edellä muisteltiin, niin ei sillä kyllä Hangosta Turkuun voi liikennöidä.

Ari Leskinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 329
  • Vain olennainen on tärkeää !
Vs: Sunnan II
« Vastaus #13 : 24.03.2016, 11:14:30 »
Reitti Hangosta Turkuun on sisäsaaristoa. Hangosta Tammisaareen taas ei.
Merellä vietetty aika ei lyhennä elämää !!

Laita samaan paikkan takaisin !!

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 394
Vs: Sunnan II
« Vastaus #14 : 24.03.2016, 12:34:30 »
Reitti Hangosta Turkuun on sisäsaaristoa. Hangosta Tammisaareen taas ei.

Kyllä siellä Hangon länsipuolellakin aika avointa on ja lounaistuulet aika yleisiä.