Kirjoittaja Aihe: Olympialaivat  (Luettu 29339 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3903
  • Liputuskysymys...
Vs: Olympialaivat
« Vastaus #30 : 06.09.2011, 00:19:55 »
Moni lienee asian noteerannut, mutta BJ on telakalla 15.08.2011-12.09.2011 (GV varvet)

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:MS_Birger_Jarl_Beckholmen_2011.jpg?uselang=sv

Eli liikenne jatkunee 13.09.2011?

"Varvsuppehåll    Under perioden 15/8 - 12/09 ligger ms Birger Jarl på varv. Under varvsvistelsen kommer fartyget att tekniskt uppgraderas så att hon uppfyller kraven i SOLAS 74."

Vissa saker verkar vara eviga.

Birger Jarlia ei varmaan mitenkään ole mahdollista muuttaa täysin Solas-ehdot täyttäväksi. Yhtä ja toista tietysti on säädetty, mutta epäilemättä laiva tulee jatkossakin toimimaan poikkeuslupien turvin. On aika epätodennäköistä, että esim.kahta toisisitaan riippumatonta poistumistietä kahden alimman kannen hyttitiloista olisi pystytty täysin toteuttamaan. Ehkä poikkeusluvat kuitenkin vastaisuudessa ovat hieman yli puolivuotisia, pitää käydä jossain välissä tarkistamassa aluksen nykytila...
Eri asia on, miten paljon alkuperäisiin ahtaisiin koppeihin majoitettu Ånedinin henkilökunta BJ:n jatkoista iloitsee.  ::)
« Viimeksi muokattu: 08.04.2020, 00:27:48 kirjoittanut Mikko-Oskari Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3903
  • Liputuskysymys...
Vs: Olympialaivat
« Vastaus #31 : 08.04.2020, 00:38:05 »
Birger Jarlista ei ole vuosiin kuulunut mitään hiljaiseloa kummempaa. Poikkeuslupienkin turvin jatkettu risteilyliikenne Maarianhaminaan loppui kesäkuussa 2013, jonka jälkeen laivassa on ollut hotelli-ravintolatoimintaa vaihtelevalla menestyksellä. Perinteiseltä paikaltaan Skeppsbrolta BJ joutui väistämään Söderin Stadsgårdenin rantaan, Birkan terminaalin tuntumaan muutamia vuosia sitten.
Alus on viime vuodet kuulunut ruotsalaiselle tv-persoona Leif-Ivan Karlssonille, joka on ajoittain uhonnut milloin minkäkinlaisin visioin palauttavansa aluksen joko ajoon tai ainakin ruotsalaisen viihdemaailman kuumimmaksi kohtauspaikaksi. Karlsson on toipunut äskettäin kohtalaisen voimakkaasta koronaviruksen aiheuttamasta sairaudesta, joten hänellä on ollut muutakin ajateltavaa kuin aluksen saama häätö laituripaikastaan. Birger Jarlin pitäisi siis olla jossain muualla viimeistään vappuyönä.

Pitkästä aikaa tämä alus saa aikaan jännityksen tunteita... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3903
  • Liputuskysymys...
Vs: Olympialaivat
« Vastaus #32 : 03.05.2020, 23:51:12 »
Birger Jarl on tällä hetkellä Wifstawarfsin rannassa Timråssa. Alus poistui Tukholmasta alkuviikosta, ja siirtyi pohjoisemmas ilman sertifikaatteja, joita se merimatkaa varten olisi tarvinnut. Mitään siirtolupia ei ollut, ja on myös epäselvää, oliko aluksen päälliköllä pätevyyttä noin ison purkin viemiseen yms. Leif-Ivan Karlsson on väittänyt, ettei omista laivaa, mutta muitakin näkemyksiä on kuultu.
Tämmönen uutinen löytyi Birger Jarlista.

M/S Birger Jarl flyr myndigheterna – lägger till i Timrå
UPPDATERAD IGÅR 11:45PUBLICERAD 29 APRIL 2020
Hotellfartyget M/S Birger Jarl har lagt till i Timrå efter att olovligen ha avgått från Stockholm utan giltiga tillstånd.
– Mycket fräckt gjort, säger Pekka Piirainen, tjänsteman vid sjöberedskapen på Transportstyrelsen.

Fartyget M/S Birger Jarl har fram tills igår legat vid Stadsgårdskajen och fungerat som flytande hotell. Men byggnadskontoret hade beslutat om att vräka fartyget från sin kajplats senast första maj.

Problemet var att fartyget även saknade tillstånd att lämna kajen.
– De hade fått ett nyttjandeförbud och då får man inte lämna kajen. De var registrerade som fritidsbåt men var för långt för att få klassas som det. Dessutom hade det ingen giltig vrakförsäkring, säger Pekka Piirainen.

Lämnade utan tillstånd
Nyttjandeförbudet för M/S Birger Jarl utfärdades redan i maj i fjol, alltså för nästan precis ett år sedan.

Efter att två inspektörer från Kustbevakningen varit på plats och meddelat att de hade nyttjandeförbud valde man ändå att lämna kajen.
– Så fort inspektörerna gått iland sparkade de i gång motorena och gick, de hade heller ingen lots ombord, mycket fräckt gjort, säger Pekka Piirainen.

Fartyget har nu lagt till vid Vivstavarv i Timrå. Väntande iland fanns två inspektörer från Transportstyrelsen och även folk från Kustbevakningen som hade polisiära befogenheter.

Kan misstänkas för flera brott
Fartygets befälhavare kan nu komma att misstänkas för flera brott.
– Det kan bli frågan om brott mot lotsplikten och brott mot lag och förordning om fartygcertifikat. Det kan ge upp till två års fängelse, säger Pekka Piirainen.

Hamnens ägare, Nicklas Nyberg, berättar för SVT att han kontaktades av fartygets ägare för några dagar sedan. Ägarna uppgav att de inte hade plats i Stockholm och att de har nya planer för Birger Jarl.

Så fort fartyget lade till gick Transportstyrelsen och Kustbevakningen ombord på fartyget, rapporterar SVTs team på plats.

En förundersökning om brott mot fartygssäkerhetslagen är inledd.
– Jag har bara varit här i 31 år och det är inte många fartyg som har gjort det här, de har gjort allt fel, säger Pekka Piirainen

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/m-s-birger-jarl-flyr-myndigheterna-lagger-till-i-timra
Ånedinlinjenin taru on ollut jo hyvän aikaa tiensä päässä.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950