Kirjoittaja Aihe: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014  (Luettu 39815 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3866
  • Liputuskysymys...
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #60 : 19.10.2017, 23:52:35 »
Suosittelen lämpimästi Tallinnan Meremuuseumin Lennusadaman hallissa tammikuulle asti jatkuvaa meripelastusnäyttelyä. Siinä on tyylikäs osio myös Estoniasta -ihmehän olisi, jos ei näin olisi- mutta kosolti myös muuta kiintoisaa.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 433
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #61 : 20.10.2017, 12:28:15 »
Ei se kyllä ole Finnjetkään, sille on oma ja ilmeisesti aivan oikea seuranta:

http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%203/22.3.380.htm

Noista Mariellan tallettamista tiedoista vielä: en löydä nyt lähdettä, mutta taisi olla niin, että saksalaiset kysyivät niitä varustamolta ja niitä ei siellä ollut, koska ne oli annettu JAIC:lle. JAIC:lta tietoja ei saatu, koska ne olivat joko kadonneet tai niitä ei haluttu antaa.

Miksi se olisi ajanut noin etelään? Eihän tuo mitenkään voi olla oikea reitti?

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 173
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #62 : 20.10.2017, 13:51:55 »
Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 433
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #63 : 20.10.2017, 15:06:29 »
Joo reitiltäänhän Estonia eksys,mut Estonia uppos sen tähden kun keulavisiiri irtosi ja vesi pääsi valtoimenaan autokansille ja kun kallistumaa oli tarpeeksi niin ikkunoita hajosi vedenpaineesta. Jos olet toistamieltä nii men kokonaa pois.

Multa on varmaan mennyt kaikki nämä vuodet jotain ohi reitin suhteen, kun olen aina lukenut vain teknisiä syitä kaikista versioista. Täytyisi lukaista taas kaikki JAICista noihin ruotsalaisiin ja saksalaisiin läpi. Itse inhoan kohudokumentteja, joilla rahastetaan vainajilla sekä kaikenlaisia foliohattuhommia.

Selvää on, että virheitä on tehty sekä tutkinnassa että silloin myös viranomaisten ja varustamon toiminnassa. Ja salailuakin on, tietysti myös tuohon aikaan suurvaltaintressejä ja paljon omituisia sattumia, mm. kipparin Sandhamnin luotsikoe johon oli kiire sekä juurikin tuo viranomaisen tarkastus aiemmin samana päivänä. Mutta siitä päästäänkin siihen, että varsinkin tuohon aikaan maailma oli kovin toisenlainen ja eiköhän se ole kaikkineen ihan klassinen tapahtumaketju, joka johtaa suureen onnettomuuteen. Amberin päällystön kertomus on todella raskauttava sen suhteen, mikä järjetön luotto Estonian päällystöllä oli kaluston luotettavuuteen ja lisäksi kuinka huonolla tasolla oma osaaminen suhteessa vastuisiin ihmishengistä oli. Ja tämähän on tullut todettua muualtakin, mm. Europan silloinen bryga-porukka on vahvistanut kaikenlaisen ramboilun alusta asti keleistä ja liikenteestä välittämättä.
« Viimeksi muokattu: 20.10.2017, 15:08:11 kirjoittanut Joonas Kortelainen »

Timo Lehtinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1300
  • Kylmä kymi!
    • Laivakuviani
« Viimeksi muokattu: 24.09.2019, 22:38:08 kirjoittanut Timo Lehtinen »
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Seppo Honkanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #65 : 25.09.2019, 11:54:30 »
Olisiko Fritz Reuterin (IMO n:o 7017296) tehtävä - mikä sitten lienee ollutkin - jo suoritettu, koska tuo 24-metrinen alus seilasi keskiviikkona 25.9. ennen puolta päivää jo noin 21 km Estonian hylyltä etelälounaaseen 8 solmua.
Laitanpa tähän linkin muistioon Viron hallituksen Estonian kansainvälisen tutkintakomission (JAIC) entisille jäsenille esittämistä kysymyksistä. Lokakuulta 2006 olevaa muistiota vastauksineen ei ehkä moni ole lukenut, luulen.
Toisessa linkissä on Fritz Reuterin esittely. Kolmannesta linkistä löytyy koko 228-sivuinen Estonia-onnettomuuden (JAIC) raportti.

https://archive.is/Orpq1

http://www.reederei-nordlicht.de/index_htm_files/DatasheetReuter%20022015.pdf
(Fritz Reuterin IMO-numero 7017296 näyttää pukkaavan samalla numerolla myös 23-metristä, vuonna 1967 valmistunutta kalastusalusta nimeltä Hawk. Ainakin Google tunnistaa kummatkin samalla numerolla.)
https://turvallisuustutkinta.fi/material/attachments/otkes/tutkintaselostukset/fi/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia/1izoaJRlP/Estonia_loppuraportti.pdf
« Viimeksi muokattu: 30.09.2019, 13:09:09 kirjoittanut Seppo Honkanen »

Joonas Vähämäki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1008
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Estonian uppoamisesta 20 vuotta 28.9.2014
« Vastaus #66 : 27.09.2019, 08:12:17 »
Erittäin kattava artikkeli meriturvallisuuden kehityksestä Estonian jälkeen. Kuvissa tosin näyttäisi siltä, että Aboa Maren simulaattorissa vaikeuksissa on Stenan joku Puolassa 80-luvulla rakennettu alus.

https://yle.fi/uutiset/3-10986403