Kirjoittaja Aihe: Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta  (Luettu 166809 kertaa)

Ilpo Kuivanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 339
Samaa mietin, eli kahden kannen lastaus ilmeisesti toimii odotusten mukaan. Peilasin sitä lähinnä siihen että Superstar varsinkin kulki kyllä koko päivän usein sen verran myöhässä mitä oli aamulla
jos oli, usein enemmänkin. Ja tässä kuitenkin on melkein sen kolmanneksen enemmän paikkoja. Siihen nähdään vaikuttaa toimivalta kiululta.

Superstarissa taisi olla ihan erilaiset ongelmat, sillä useamman kerran olen sillä mennyt välin siten, ettei kaksi tuntia riittänyt matka-ajaksi. Joskus muistan katselleeni takana olevassa kahvilassa, että nyt puskee vain yhtä vanaa perästä...

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 533
Pari postausta aiempana Sami Kosken blogista löytyy, sillä en linkannut uudestaan. :)

Nuo ei kyllä ole kovin luettavia, oikeastaan niistä ei saa mitään selvää! ::) Löytyvätkö ne jostain esitteestä vai pelkästään laivan seiniltä?

Miten muuten sait nuo hyttikuvat otettua: oliko sinulla hytti, jossain hytissä ovi auki, vai henkilökunta auttoi? ;)

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Marko Mäkelä:
Lainaus
kunnollisella sitserialla varustettu,noissa Siljan turunlaivoissa just häirittee kun ei ole minkäänlaista sitseriaa ja siksi vältän Piknik risteilyjä.
. Siljalla on paljon enemmän istumapaikkoja kuin Viikkarin lautoissa. Yökerhon yläkerta ja pianobaari ovat upeita paikkoja viettää aikaa. Näissä on istuttu muutaman kerran päivällä ja pelattu jälkikasvun kanssa korttia. Pöytapaikka voittaa aina pelkän tuolin. Ainakin allekirjoittanut on tätä mieltä. Kuka tykkää mistäkin. Isabellan Skybar ja Europan saunakäytävä ovat olleet Turun linjan parhaita "ajantappopaikkoja". Tällaisia toivoisi tuleviin laivoihin. Mikä estäisi rakentamasta Galaxy-sarjaan skybaaria. Megastarin perän lasiparveke on sisältä upean näköinen, vaikka ulkoa tärvelee laivan linjakkuutta. Näin vain kuvista ja kerran Raisionlahden toiselta puolelta keskeneräisenä lautan nähneenä ei voi kaikkea arvostella. Maaliskuussa sitten.

« Viimeksi muokattu: 31.01.2017, 18:38:48 kirjoittanut Kai Heino »

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 426
Nuo ei kyllä ole kovin luettavia, oikeastaan niistä ei saa mitään selvää! ::) Löytyvätkö ne jostain esitteestä vai pelkästään laivan seiniltä?

Miten muuten sait nuo hyttikuvat otettua: oliko sinulla hytti, jossain hytissä ovi auki, vai henkilökunta auttoi? ;)

Ah, sen tarkemmin en noita katsonut. Mutta siis menee näin:

10 kansi hytit 57 kpl, joista osassa ovi auki satamassa - otin kuvat. Driver's Lounge myös täällä.
Takana aurinkokansi tuulensuojalla

9 kansi perimmäisenä Sea Pub, jossa myös katettu lämmitetty ulkoterassi
Sen etupuolella Victory Pub SB sivustalla, PB sivustalla lentokonetuolit
Keskilaivassa SB isohko Fast Lane ravintola, PB Burger King
Keulassa Buffet ja SB sivustalla omana osanaan Chef's Kitchen

8 kansi perässä ja keskilaivassa Superstore, keskilaivassa edempänä Lobby Shop, Coffee&Co sekä info, keulassa SB business lounge, PB Comfort Lounge

7 kansi perässä Superstore, koko muu kansi 150 autopaikan parkkihallia

3&5 kannet autokannet

Sauli Nurmi

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 137
    • Laivakeidas
(Pitkän tauon jälkeen kirjoittamassa uutta viestiä täällä...)

Käytin Megastarin tuloa sopivana motivaattorina ja astinlautana aloittaakseni pienen laivasivuston, joka on ollut suunnitelmissa pitemmän aikaa.
Sivusto löytyy osoitteesta laivakeidas.fi.

Sattumoisin sinne väsäämäni Megastar-sivu yrittää esitellä laivan kerroksittain, eli jos haluaa jonkinlaista referenssiä siihen, mikä kuva on mistäkin, niin voi käydä vilkaisemassa. Suora osoite Megastar-sivulle on laivakeidas.fi/ships/megastar/.

En sano, että sivustolla on mitään parempaa kuin mitä muut ovat jo nettiin esille laittaneet, mutta onpahan ainakin vähän eri tavalla laadittu.

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 967
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Sivusto löytyy osoitteesta laivakeidas.fi.

Tuossa Megastar-jutussa silmään osui kohta "Megastarilla on useita ravintoloita, baareja sekä "retro-uutuutena" istumasalonki, jota ei ole useimmilla laivoilla ollut muutaman viime vuosikymmenen aikana."

Ei ole tarkoitus näsäviisastella, mutta Europa taisi olla viimeinen jossa tuollainen löytyi vielä ainakin 2000-luvun alussa. Se oli siellä Ocean Clubin yläparvella perällä, ei siis kyllä kovinkaan rauhallinen ja mukava nukkumiseen :)

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 150
Marko Mäkelä:. Siljalla on paljon enemmän istumapaikkoja kuin Viikkarin lautoissa. Yökerhon yläkerta ja pianobaari ovat upeita paikkoja viettää aikaa. Näissä on istuttu muutaman kerran päivällä ja pelattu jälkikasvun kanssa korttia. Pöytapaikka voittaa aina pelkän tuolin. Ainakin allekirjoittanut on tätä mieltä. Kuka tykkää mistäkin. Isabellan Skybar ja Europan saunakäytävä ovat olleet Turun linjan parhaita "ajantappopaikkoja". Tällaisia toivoisi tuleviin laivoihin. Mikä estäisi rakentamasta Galaxy-sarjaan skybaaria. Megastarin perän lasiparveke on sisältä upean näköinen, vaikka ulkoa tärvelee laivan linjakkuutta. Näin vain kuvista ja kerran Raisionlahden toiselta puolelta keskeneräisenä lautan nähneenä ei voi kaikkea arvostella. Maaliskuussa sitten.


Joo onhan noissa baareissa toki paljon istumapaikkoja mutta Siljan turunpaateissa oikeestaan ainoat ilman ravintolatiloja olevat istumapaikat ovat infon edustalla ja baarissa pitää kuitenkin tilata jotakin. Turku-Tukholma laivat nimenomaan kaipaisi sitseriaa eli istumapaikkoja jotka olisivat omassa osastossaan,Festival oli viimeinen Silja laiva jossa simmonen oli toki sekin viimeisinä vuosina pieni tila kannella8 kokousosastolla.
Skybarin rakentamisen taitaa estää ihan Galaxy sarjalaisten rakenne.

Ilpo Kuivanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 339
Tässä kun on tullu seurattua tuota Megastar hypetystä niin ensinnäkin kuvien perusteella laiva vaikuttaa sisältä todella upealta ja tarkoituksenmukaiselta.

Itse nyt yhden edestakaisreissun tehneenä pidän tätä ehdottomasti parhaana laivana tuolla välillä ainakin tilankäytön osalta. Tosin oli niin pieni poka päällä, etten uskalla vielä sanoa, onko kaikki hyvin. Esimerkiksi wc-tilojen riittävyys jäi vähän kysymysmerkiksi. Tilat ovat toki isommat kuin SuperStarissa, mutta mitä sitten kun kauniina kesäsunnuntaina on täysi poka päällä ja virvokkeita on nautittu sään mukaisesti? Määrällisestihän näitä wc-osastoja on saman verran kuin muissa reitin laivoissa. Vähän hämmästytti käsien kuivaajat vessoissa: moista lehmänhenkäystä en olekaan pitkään aikaan kokenut. Niille joutuu aivan varmasti jonottamaan, sen verran tehottomilta ne tuntuivat.

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Vieläkin hämmästyttää Megastarin kovat nopeudet. Star pysyy aikataulussa alle 25 solmulla, kun taas Megastaria ajetaan jatkuvasti yli 28 solmun vauhdilla. Onko lastaus kuitenkin hitaampaa vai otetaanko nyt laivasta paljon irti, jotta saadaan testattua toimivuus ja luotettavuus selville ennen kesäsesonkia ja toimittajan piikkiin.

Sauli Nurmi

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 137
    • Laivakeidas
Tuossa Megastar-jutussa silmään osui kohta "Megastarilla on useita ravintoloita, baareja sekä "retro-uutuutena" istumasalonki, jota ei ole useimmilla laivoilla ollut muutaman viime vuosikymmenen aikana."

Ei ole tarkoitus näsäviisastella, mutta Europa taisi olla viimeinen jossa tuollainen löytyi vielä ainakin 2000-luvun alussa. Se oli siellä Ocean Clubin yläparvella perällä, ei siis kyllä kovinkaan rauhallinen ja mukava nukkumiseen :)

Ihan hyvä huomio, kyllä kai se siellä Europalla on jäljellä vieläkin. Ja ainakin Wasa Expressillä on myös joitakin tuoleja jossain kulmassa. Mutta kuitenkin tuo sanamuoto "useimmilla laivoilla ei ole" varmaan pätee siitä huolimatta.


Vieläkin hämmästyttää Megastarin kovat nopeudet. Star pysyy aikataulussa alle 25 solmulla, kun taas Megastaria ajetaan jatkuvasti yli 28 solmun vauhdilla. Onko lastaus kuitenkin hitaampaa vai otetaanko nyt laivasta paljon irti, jotta saadaan testattua toimivuus ja luotettavuus selville ennen kesäsesonkia ja toimittajan piikkiin.

Ainakin kun menin Starilla toiseen suuntaan ja paluu Megastarilla, niin erona oli se, että Star lähti satamasta 20 minuuttia etuajassa mutta saapui kuitenkin aikataulun mukaan, sen sijaan Megastar meni täysin aikataulun mukaisesti. En tiedä, oliko jotenkin poikkeuksellinen tilanne, vai meneekö homma yleensäkin noin.

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 967
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Ihan hyvä huomio, kyllä kai se siellä Europalla on jäljellä vieläkin. Ja ainakin Wasa Expressillä on myös joitakin tuoleja jossain kulmassa. Mutta kuitenkin tuo sanamuoto "useimmilla laivoilla ei ole" varmaan pätee siitä huolimatta.

Nyt on niin paljon aikaa kun on viimeksi Europalla mennyt, pitäisi tänä vuonna käydä asia tsekkaamassa, mutta mun mielestäni se kyllä suljettiin tai purettiin jo ennen Australiankin matkaa.

baarissa pitää kuitenkin tilata jotakin

Ei laivoilla kyllä sellaista pakkoa ole, olet koko ajan asiakkaana ja maksanut siitä matkasta. Kukaan ei aja pois pöydästä, vaikka et nauttisi ravintolassa mitään. Eri asia tietysti ruokaravintolat.

Karri Koho

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 31
Vieläkin hämmästyttää Megastarin kovat nopeudet. Star pysyy aikataulussa alle 25 solmulla, kun taas Megastaria ajetaan jatkuvasti yli 28 solmun vauhdilla. Onko lastaus kuitenkin hitaampaa vai otetaanko nyt laivasta paljon irti, jotta saadaan testattua toimivuus ja luotettavuus selville ennen kesäsesonkia ja toimittajan piikkiin.
Veikkaanpa, että satamaan ajo ja lastin purkaminen vie harjoittelun vuoksi enemmän aikaa näin aluksi. Ettei tule vahinkoja. Kun Gracekin oli uusi, paahdettiin täysillä suorat, että oli aikaa säätää satamissa. Nythän Gracekaan ei aja enää niin kovaa. Onhan Megastarin lastauksessa ja kiinnityksessä uusia juttuja, joiden toimivuutta pitää testailla ja tutkia, mikä toimii.


Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 393
Veikkaanpa, että satamaan ajo ja lastin purkaminen vie harjoittelun vuoksi enemmän aikaa näin aluksi. Ettei tule vahinkoja. Kun Gracekin oli uusi, paahdettiin täysillä suorat, että oli aikaa säätää satamissa. Nythän Gracekaan ei aja enää niin kovaa. Onhan Megastarin lastauksessa ja kiinnityksessä uusia juttuja, joiden toimivuutta pitää testailla ja tutkia, mikä toimii.

Gracen kohdalla pikemminkin niin, että ajettiin täysillä, että saatiin niitä satamassa tulleita myöhästymisiä kiinni.

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 967
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
MEGASTAR saapuu Helsinkiin 31.1.2017:

http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2609472
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2609471
http://www.shipspotting.com/gallery/photo.php?lid=2609470

Mielestäni Megastar oikein upean ja linjakkaan näköinen laiva, alkuperäisissä piirroskuvissa ei osannut hahmottaa niin hyvin kaikkia kulmia ja sopimista elementtiinsä. Ja mikä parasta, ilmeisen tehokas ja myös sisältä hieno.