Shuttlet ovat monilla lähdöillä täynnä ja varsinkin autokannen osalta. Yksi mahdollisuus olisi tietysti ajaa sillä pienemmällä sitten vähemmän lähtöjä. Parasta nykyisessä liikenteessä on aikataulu, eli vaikka käyttöaste paranisikin, kaikki huononnukset nykytilanteeseen, josta lähtö molemmista päistä on samanaikaisesti lähes koko vuoden on aina huononnus.
Mietin täysin samaa, että Superstar voisi sopia Turkuun vielä paremmin, mutta toisaalta suuremmasta kapasiteetista taitaa olla nimenomaan nopeiten kasvavassa Tallinnan liikenteessä enemmän hyötyä. Mikähän Kalle mahtaa olla tuo ero hyttien ja hyttipaikkojen välillä parivaljakon välillä, olen sitä ennenkin miettinyt. Starin ja Berlioz/Rodin-sarjan puolisisar Viking XPRS muistaakseni taitaa vetää 700 hyttimatkustajaa teoreettisesti ja sen sisaruksia kai Viking vuosikymmennellä vakavasti Turun reitille puuhasi. Starin etu olisi tietysti tupla rahtikannen lisäksi myös se, että ysikannen pikaruokalan tai miksei myös kasikannen kahvilan tai kumman vain voisi uhrata Turun reitillä lisähyteille. Paljonko luulette, että lisäksi esim 10 kannen perään yhden lisähyttiosaston rakentaminen maksaisi/ vaikuttaisi kapasiteettiin? Vai onko tuollaiset viritykset menneiden vuosikymmenten juttuja?
EDIT: Netistä kaivamani mukaan noihin nykyisiin on rakennettu alunperin n
520 hyttipaikkaa Starille, 131:ssä hytissä ja 736 paikkaa 186:ssa hytissä Superstarille, Finlandialle 1100 320:ssa hytissä, joista nyt osa revitään kokousosaston tieltä ja Viking XPRS:lle se 736, 238:ssa hytissä. Superstarilla osa hyteistä on nykyään kokoushuoneena ja Starilla miehistöhytteinä, vaikka ne alunperin olivat matkustajakäytössä. Superstarilla saisi varmasti kauppojen paikkoja muuttamalla Finlandian tyylisesti nopeasti koko 6 kannen keskilaivan ja perän täyteen hyttejä, jolloin se olisi lähempänä Finlandiaa. Samaten voi kysyä kuinka relevantteja kummallakaan on Burger-paikkojen lisäksi mitkään Loungeista, jos niistä oikeasti jompikumpi Turun reitille siirtyisi.
Uuden laivan profiilista päätellen Spirit of France ja Britain nimenomaan ovat olleet esikuvina, on siinä ehkä jotain Gracesta tuttua myös. Jos perä on auki vain LNG-säiliöiden osalta Gracen tapaan, eikä kyseessä ole esim avoin lastikansi, niin silloin varmaan on luontaista että Star säilyy DGR-rahdin kuljettimena ja Superstar saattaisi mennä Turkuun.