Kirjoittaja Aihe: Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta  (Luettu 168309 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Mielenkiintoisia näkemyksiä sinällään, mutta eiköhän se jokaiselle joskus jollain vähänkin vilkkaammalla vuorolla HEL-TLL-välin kulkeneelle liene selvää, että nykytonnisto on näille lähdöille kerrassaan riittämätöntä. Jos laivaan halutaan saada sopimaan kahden ja puolentuhannen poka mukavasti, tarvitaan huimasti lisätilaa nykyisiin Starin tai XPRS:n klaustrofobisiin virityksiin verrattuna. Sellainen ei voi olla näkymättä laivan raameissa. Kenkälusikalla täyteen sullottuna ulkokanneton ja liian vähin asiakaspaikoin varustettu Star on nykyisellään Tallinkin imagolle jo riesa, eikä Superikaan mikään unelmien täyttymys ole, vaikka täytenä toki hiukan siedettävämpi. Hiljaisemmalla vuorolla molemmat kyllä menettelevät. Vikingin ja Eckerön ongelmat ovat vastaavanlaiset, eli linjalla ei matkustajan kannalta oikeasti hyvää laivaa tällä hetkellä edes ole.
Taannoinen sopimus Suomen ja Viron välillä uuden LNG-terminaalin sijoittelusta on varmasti myös osaltaan sysäämässä tätä tekniikkaa Suomenlahden poikittaisliikenteeseen.

Star ja Superstar ovat molemmat vielä sen verran uusia aluksia, että jommankumman myynti uudisrakennuksen alta on hyvää bisnestä. Niistä voi saada jopa asiallisen hinnan maailmanmarkkinoilta. On tietysti sekin mahdollisuus, että Star pidennettäisiin ja peruskorjattaisiin uudisaluksen kaltaiseksi; siihenhän LNG-tankkien sijoittaminenkin saattaisi olla mahdollista.
 
Ajatus Turunlinjan ajamisesta nykyistä nopeammilla aluksilla ei ole kovin todennäköinen -rahtivetoisilla vuoroilla siihen olisi jo menty, jos se olisi hyvää bisnestä. Tukholman saariston läpi ei voi ajaa yhtään nykyistä nopeammin, eikä Turun ja Ahvenanmaankaan puolella nopeudesta juuri hyötyä olisi. Pika-alukset nostavat saaristo-oloihin nähden liian kovan aallokon ja lisäksi ahtaissa väylissä lujaa ajettaessa onnettomuusriski moninkertaistuu. Vaikka Ruotsin puoleinen satama olisi Kapellskär ja Ahvenanmaalla käytäisiin Långnäsissä, ei matka-aikaa silti voi painaa paljoakaan alle seitsemään tuntiin. Tunnin käännöllä tuon ehtisi kyllä päivässä edestakaisin, mutta päiväristeilynähän se olisi nykyistäkin mallia heikompi.
Latvian linjalta Tallink vetäytynee; reitti on jäänyt pahasti muun liikenteen kehittämisen jalkoihin. Kenties parempikin niin.
« Viimeksi muokattu: 14.12.2014, 12:24:46 kirjoittanut Mikko-Oskari Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Toivottasti Tallinnan ja Helsingin satamiin tulee kunnon rampit ylemmälle rahtikannelle. Hangossa Superfastien purku ja lastaus oli huomattavasti helpompaa ja nopeampaa, kuin länsisatamassa ja vuosaaressa. Itse myös pidän visioo superin siirtoa toiselle reitille tai myyntiin asettamista todennäköisempänä kuin Starin. Star voi tosiaankin saada pienen jatkon keskelle johon LNG tankkit saadaan lisättyä. En silti usko siihen kuitenkaan tulevaisuusdessa 2800 matkustajaa mahtuvan. Star voi hyvinkin profiloitua rauhallisempien lähtöjen laivaksi ja uusi vetää sesonki linjoja. Viikonloppusin ja talvisin Star jättää lähtöjä väliin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Jani Tarkkinen

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Kuin hyvin nämä mallinnuskuvat ovat vastanneet aluksen todellista ulkonäköä? Kun monet veikkaa hyttien puuttumista ja olemista tuon kuvan perusteella.

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Kuin hyvin nämä mallinnuskuvat ovat vastanneet aluksen todellista ulkonäköä? Kun monet veikkaa hyttien puuttumista ja olemista tuon kuvan perusteella.

Kyllä Grace piti täysin paikkaansa. Väritys oli erillainen ja mallinnuskuvissa oli pienta poikkeavuutta millä kerroksilla pelastus veneet on, mut muuten äkkiseltään piti mielestäni paikkaansa.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2362
    • kships.blogspot.com
Kuvien uskollisuus lopulliselle tuotteelle voi vaihdella paljonkin laivasta toiseen. Peruspaketti varmasti muistuttaa nyt esitettyä monelta osin, mutta en menisi vetämään tämän pohjalta vielä turhan pitkälle vietyjä johtopäätöksiä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Timo Selkälä

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2061
  • Punainen ristipä se siinä...
Mielestäni jossain (Vikingin 50-vuotiskirjassa ehkä?) kerrottiin, että Turun-optiot nimenomaisesti olisivat olleet XPRS:n laajennettuja painoksia.


Tarkistin siitä. Siinä lukee Viking Lines kontrakt med Aker Yards innehöll option på två systerfartyg som ursprungligen var tänkta att kunna sysselsättas på Åbolinjen. Siinä ei lue systrfartyg till Viking XPRS, joten selviää vain että kaksikko olisi keskenään ollut sisaruksia mutta ei välttämättä XPRSille. Olkoonkin että on luultavampaa että näin olisi, on nyös tapauksia jossa optio on ollut ihan oma luokkansa.

Koska kuvissa on tiettyjä yksityiskohtia mukana, kuten töijäystäkkien valuma-aukot, uskon niiden olevan suht todenmukaisia.
I am not a complete idiot. Some parts are missing.

06 / 2007 Liverpool Viking ja Ulysses.

S Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 149
Onko kukaan ennättänyt miettiä, miten Länsisataman ulosajoväylät riittävät, jos ulosajo tapahtuu
kahdelta tasolta yhtäaikaa?
Vaikka nykyisinkin pääsee Länsiväylälle suoraan, on reitillä paljon kaupunkiliikennettä ja liikennevaloja.
Toisaalta kahdessa vuodessa ennättää tapahtua paljon, uudet matkustajasillat jne.
Uudesta terminaalista en ole kuullut, mutta voin olla väärässä.

Timo Toivonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 581
Ehkäpä kaupunkisuunnittelusta vastaava uusi apulaiskaupunginjohtaja pistää väylät siihen mennessä vetämään.  8)

Tallinkin puolesta totisesti toivon, että yksityisautoilu pääkaupungissamme on vielä sallittu, kun tämä alus valmistuu.  ::)
"Tere tulemast Titanicule!"

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2362
    • kships.blogspot.com
Jos Länsisatamaan tulevien autojen määrä vielä kasvaa, saattavat poliitikot hyvinkin toteuttaa uhkauksensa autolauttojen siirtämisestä Vuosaareen. Tälle idealle on päättäjien joukossa jo nykyään paljon kannatusta...
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Marko Stampehl

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 421
Jos Länsisatamaan tulevien autojen määrä vielä kasvaa, saattavat poliitikot hyvinkin toteuttaa uhkauksensa autolauttojen siirtämisestä Vuosaareen. Tälle idealle on päättäjien joukossa jo nykyään paljon kannatusta...

Eiköhän tässä olisi parempi idea rakentaa Länsiväylästä tunnelin Länsisatamaan kuin siirtää trafiikkia Vuosaareen. Jälkimmäinen idea tapaa osan lauttaliikenteestä ja vähentää työpaiikoja. Sen sijaan tunnelin rakentaminen olisi mahdollisuus kehittää toimivan liikennejärjestelyn ja samalla vähentää liikennettä Länsisataman lähialueella ilman että tämä uhkaisi lauttaliikenteen.

Missä on toimiva suomalainen merenkulun lobby-työ? Sitä ei ole ollenkaan nähtävissä.
Ich fotografiere, also bin ich!

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 419
Tunneli todellakin on järkevä ratkaisu länsisatamaan. Sinällään vuosaareen Tallinnan liikenteen siirto ei välttämäti olis huonoin siirto, jos sinne siirrettäisiin Pietarin ja Tukholman liikenne. Siirto olisi kuolemaksi niille. Vuosaareen voisi rakentaa matkustajaterminaalin läntisemmän laiturin päähän, josta Tallink on liikennöinyt aikaisemminkin. Metro raiteet voitaisiin ohjata terminaalille saakka. Henkilöauto- ja linja-auto liikenne ohjattaisiin Pauligin kautta. Rahti kulkisi vanhaan tyyliin sataman lävitse. Pietarin ja Tukholman liikenne siirtyy kokonaisuudessa länkkäriin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2362
    • kships.blogspot.com
Tuollaisessa mallissa olisi melkein järkevintä palauttaa Pietarin-liikenne Eteläsatamaan, sen aiheuttamat autovirrat kun ovat niin pienet.

Mutta mitä tulee Markon kysymykseen merenkulun lobbauksesta, se ei ainakaan näin ulkopuolelta katsottuna vaikuta kovin tehokkaalta.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Rami Kristian Wirrankoski

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 333
  • ss Turso, kestävää rautaa 1940-luvulta!
Matkustajaliikenteen siirto kauaksi Vuosaareen olisi hulluin idea sitten miesmuistiin (to toki yhtä hullua ideaa henkiinpuhalletaan tässä kaupungissa lähes päivittäin eli yhtä idioottimaista taidemuseohanketta...).

Tukholman Värtanin satama sentään on KÄVELYMATKAN päässä kaupungista, toisin on Vuosaaren laita. Vaikka sinne satamaan saakka (jonne raiteet jo nyt menevät) olisi metroliikennettä, ja vaikka sieltä kestäisi tulla keskustaan puolisen tuntia, on matka kuitenkin psykologisesti pitkä :/

Järkevin on juuri tuo Kallen mainitsema "ei autoja kuskaavan" matkustajaliikenteen sijoittaminen Eteläsatamaan - muu liikenne Länsisatamaan ja sieltä kunnon liikenneväylät ulos. Katajanokka on lähes mahdoton pussinperä tällä hetkelläkin - saati jos liikenne lisääntyy.

Tunneli...no se on vain sellainen haihattelijoiden haave...Ehkäpä jossain toisessa ajassa ja ulottuvuudessa...
« Viimeksi muokattu: 15.12.2014, 20:36:05 kirjoittanut Rami Kristian Wirrankoski »

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2362
    • kships.blogspot.com
Jos niitä autoja ei keskusta-alueelle haeta, voisi olla järkevää tutkia lauttasataman rakentamista johonkin hyvien kulkuyhteyksien päähän keskustasta - esim. Laajasaloon kun sinne saadaan raitiotiesilta. Toinen hyvä paikka olisi ollut Sompasaaren satama, mutta se on taidettu ehtiä jo menettää asunnoille. Ongelmahan on siinä, että autolauttojen keskittäminen keskittää myös niiden lieveilmiönä syntyvät ruuhkat.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Eerik Vilenius

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 56
Missään ei ole ilmoitettu, kasvaako laivojen määrä uudisrakenteen myötä vai myydäänkö/vuokrataanko jokin nykyisistä aluksista tieltä. Se, mikä laiva mahdollisesti menee myyntiin tai vuokralle, riippuu pitkälti siitäkin, millainen tämä uudisrakenne tulee olemaan. Eikä laivaston karsimista aloiteta välttämättä vanhimmasta päästä. Ratkaisevaa taitaa olla se, mikä menee kaupaksi helpoiten tai mistä saa parhaan hinnan.