Kirjoittaja Aihe: Tallink Grupp tilaa LNG-käyttöisen nopean laivan Meyeriltä Turusta  (Luettu 159648 kertaa)

Tuomas Romu

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1594
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Harri Anttila

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 36
Se pelaa joka ei pelkää !!
Ja kaikesta uhkarohkeudesta ja "hulluudestakin"  -on nähty että Tallinkilta ei uskallusta ja visioita puutu !!!
Josko tässävaiheessa loppuisi jaarittelu siitä että nihin aikanaan Vikingin uudisrakenne sijoittuu... kunhan se (ne) joskus tilataan.
HEL-STO linjakin kyllä tulee kannattamaan -kunhan nykyisille laivoille ja etenkin joskus kuitenkin tuleville (pakko... ikä)   tehdään "Stena Visionit"

Mika Blomberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 83
Ylikapasiteettia kyllä tulee olemaan, käsittääkseni Eckerö Line on ottanut aika moisen siivun Tallinkilta pois asiakkaita, ja ottaahan se Viking kesäisin myös asiakkaita pois

Jarno Setälä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 45
En olisi kuitenkaan uskonut Viikingin tilaavan laivaa vuodeksi 2017. Toimitusjohtajan puheista pitäisin 2018 parempana vaihtoehtona. Sinällään Turku pystyy ottamaan lohkoja Papenburgista, jos tiukka paikka tulee. Sillä varauksella, että siellä ehditään niitä tekemään. Rostockin telakan paineista ja kapasiteetti mahdollisuuksista en ota kantaa.

Raumalla on telakka valmiina toimintaan.. ::)

Jussi Laine

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 164
Ylikapasiteettia kyllä tulee olemaan, käsittääkseni Eckerö Line on ottanut aika moisen siivun Tallinkilta pois asiakkaita, ja ottaahan se Viking kesäisin myös asiakkaita pois
Eikös tunnelimiesten mukaan liikenne ole kasvamassa aivan älyttömästi eli ylikapasiteettia ei voi olla. Vai olisiko ne luvut vain konsulttien täysin hatusta ottamia....

Tommi Haverinen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 4
http://www.kauppalehti.fi/uutiset/tallink-siljalla-optio-myos-toiseen-alukseen/L3jYjSfu

Tallink Siljalla optio myös toiseen alukseen

Uusi nopea ja ympäristöystävällinen laiva korvaa joko Starin tai Superstarin Helsingin ja Tallinnan välisessä liikenteessä vuonna 2017. Tallink Siljalla on optio tilata myös toinen vastaava alus.

Star ja Superstar alkavat kumpikin olla kymmenen vuotta vanhoja.

As Tallink Gruppin toimitusjohtaja Janek Stalmeister lupaa, lisää mukavuutta ja myös näyttävyyttä.  Siksi varustamo panostaa myös laivan designiin. Esimerkiksi Vertti Kiven nimi on ollut esillä. Kiven käsialaa on myös Viking Linen uusimman Grace-aluksen sisustus.

212 metriä pitkä uusi alus on suunniteltu 2800 matkustajalle ja sen bruttovetoisuus on 49 000 tonnia. Matka-aika on edelleen noin kaksi tuntia Helsingin ja Tallinnan välillä. Matkanopeus on 27 solmua.

Lastaus ja purkaus sen sijaan sujuu aiempaa ripeämmin, lupaa Stalmeister.

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 392
Kauppalehti on Siljankin sotkenut uutiseen.

Jesse Saarimäki

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 71
Turun kaupungin Facebook-sivuilla julkaistu kuva antaa kyllä mielestäni hiukan viitteitä tulevasta lastausratkaisusta, kuten Stalmeister lupailikin lastauksen nopeutumista. Ajetaankohan tuohon autot edestä takaa kahdesta kerroksesta ja edessä suoraan keulasta käsin kahdessa tasossa? Mainitun profiilin kuvasta voisi näin päätellä.

Johan Snellman

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 56
   Perässä ja keulassa kahden kannen lastaus. Tämä on tulossa molempiin satamiin. Nopeuttaa huomattavasti kun ei tarvitse ajaa kapeita sisäramppeja pitkin. Sisällä sitten muita ylläreitä. Raumalla tehdyt P&O:n laivat olivat vähän samantapaisia. Niillä tähdättiin samassa kokoluokassa 40 min satama-aikaan.

rasanttu

  • Vieras
Ylikapasiteettia kyllä tulee olemaan, käsittääkseni Eckerö Line on ottanut aika moisen siivun Tallinkilta pois asiakkaita, ja ottaahan se Viking kesäisin myös asiakkaita pois

Mihin perustat väitteen, että on "ottanut Tallinkilta asiakkaita"? Oman kokemukseni perusteella Tallinkin M/S Star ja M/S Superstar ovat jatkuvasti käyttöasteensa rajoilla ja monesti myydään eioota autopaikallekkin.

Väittäisin vahvasti, että alusta ei olisi tilattu jos reitille muodostuisi ylikapasiteettia. Nyt Tallink on kuitenkin ottamassa niin ison siivun itselleen, että siinä on kilpailijat pian pulassa. M/S Finlandia ja XPRS ei minusta liikennöi kovin järkevillä aikatauluilla verrattuna Tallinkin tarjontaan.

Peetu Mäkelä

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 30
Edelliseen perustuen heitän ilmoille kysymyksen siitä, että miksi ei Eckerö ja Viking Line voi ajaa niinku Tallink? Sovittaisivat lähröt vielä Tallinkin väleihin, niin joka tunti käytännössä kattoen olis molemmista päistä lähtö. En usko kuitenkaan, että kaikki Tallinkille menee sen takia, että se on Tallink. Eli sopivaan kohtaan sujuvasti osuva lähtö on se juttu.

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 403
Edelliseen perustuen heitän ilmoille kysymyksen siitä, että miksi ei Eckerö ja Viking Line voi ajaa niinku Tallink? Sovittaisivat lähröt vielä Tallinkin väleihin, niin joka tunti käytännössä kattoen olis molemmista päistä lähtö.
Kummatkin haluaa ajaa heille sopivimpaan kohtaa. Siinä olisi todella järkeä, jos he yhdistäsivät voimansa. Tähän lisäksi XPRS Suomenlipun alle. Todennäköisesti Tallinkilla on kaksi suurta alusta tulossa vuosina 2017 ja 2018 tai jlkimmäinen vuotta myöhemmin.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2018:

Juhani Reku

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 384
Nyt Tallink on kuitenkin ottamassa niin ison siivun itselleen, että siinä on kilpailijat pian pulassa. M/S Finlandia ja XPRS ei minusta liikennöi kovin järkevillä aikatauluilla verrattuna Tallinkin tarjontaan.

Aikataulujen järkevyydethän ovat mielipidekysymyksiä. Siitä päätellen, että XPRS on vuosia ajanut samalla aikataululla, se on osoittautunut sopivaksi. Sitä puoltaa sekin, että markkinaosuuden perusteella se yltää tälläkin hetkellä vähintään samaan täyttöasteeseen kuin Tallink, kun matkustajamäärät suhteutetaan kapasiteettiin. Yrität ilmeisesti pääsääntöisesti suosituilla lähdöillä päästä laivaan?

Tallink on tietysti tavoitetasolla lähtökohtaisesti ottamassa isoa siivua itselleen, mutta mitä tapahtuu käytännössä? Kilpailijat pystyvät muokkaamaan omia aikataulujaan varsin nopeastikin, ja jos ei uudistilauksia ole tulossa, niin hintakilpailussa ne pystyvät elämään ihan toisella tavalla kuin Tallink, jonka pitää kattaa tuotolla 230 miljoonan euron uudisrakennus. Jo nykyisellään Tallink hinnoittelee lähtönsä niin, että suosituimmat ovat monen mielestä ylittäneet kipurajan. Voiko suosittujen lähtöjen hintoja edelleen korottaa, jotta uuden aluksen liikuttelu myös hiljaisina aikoina kannattaa?

rasanttu

  • Vieras
Aikataulujen järkevyydethän ovat mielipidekysymyksiä. Siitä päätellen, että XPRS on vuosia ajanut samalla aikataululla, se on osoittautunut sopivaksi. Sitä puoltaa sekin, että markkinaosuuden perusteella se yltää tälläkin hetkellä vähintään samaan täyttöasteeseen kuin Tallink, kun matkustajamäärät suhteutetaan kapasiteettiin. Yrität ilmeisesti pääsääntöisesti suosituilla lähdöillä päästä laivaan?

Tallink on tietysti tavoitetasolla lähtökohtaisesti ottamassa isoa siivua itselleen, mutta mitä tapahtuu käytännössä? Kilpailijat pystyvät muokkaamaan omia aikataulujaan varsin nopeastikin, ja jos ei uudistilauksia ole tulossa, niin hintakilpailussa ne pystyvät elämään ihan toisella tavalla kuin Tallink, jonka pitää kattaa tuotolla 230 miljoonan euron uudisrakennus. Jo nykyisellään Tallink hinnoittelee lähtönsä niin, että suosituimmat ovat monen mielestä ylittäneet kipurajan. Voiko suosittujen lähtöjen hintoja edelleen korottaa, jotta uuden aluksen liikuttelu myös hiljaisina aikoina kannattaa?

Jotain on vialla tosiaan kun viikkari myy reittimatkoja kympillä samalla kun Tallink voi myydä niitä nelinkertaisella hinnalla?

Muistetaan nyt ihan ensiksi kuitenkin se, että Tallink on noista ainut jonka alukset taittaa  Helsinki-Tallinna välin kahdessa tunnissa. Finlandialla ja XPRS:llä menee kaksi ja puoli tuntia. Ero voi tuntua mitättömältä, mutta ratkaisee varsinkin yrityksillä paljonkin. Meno paluussa matkustamiseen menee jo tunti enemmän. Jos yhtään katsoo hotellien check in ja check out aikoja 12:00 niin Tallinkin kilpailijat osuvat niihin todella heikosti.

Uudisrakennus käyttää edullista polttoainetta, joten kilpailuetua sille syntyy tulevaisuudessa.

Ilpo Kuivanen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 334
Jotain on vialla tosiaan kun viikkari myy reittimatkoja kympillä samalla kun Tallink voi myydä niitä nelinkertaisella hinnalla?

Jollakinhan sitä pitää kattaa noiden vähemmän kannattavienkin vuorojen liikennöinti? Toisaalta jos parhaisiin aikoihin myydään eioota sillä kovemmallakin hinnalla, niin eikö silloin voi lähteä siitä, että konsepti toimii noillakin hinnoilla?

Itse käytän Tallinkia oikeastaan kahdesta syystä: kahden tunnin ajoaika ja eniten lähtöjä: jos esimerkiksi käy Virossa jossain Tallinnaa kauempana ja auto mukana, ei tarvitse välttämättä punkea sen auton kanssa siihen kaikkein kalleimpaan lähtöön, vaan voi valita sen sopivimman. Lisäksi tuli tehtyä ennen joulua pieni iltakäynti Tallinnassa: 16.30 Tallinnaan ja 22.30 takaisin. Ei onnistu muilla kuin Tallinkilla. Ei kaikki voi aina aamulla matkustaa.