Merenkulku > Risteilijät

Island Escapen tulevaisuus?

(1/10) > >>

Eerik Laine:
Island Escape päätti uransa 27.10.2015 kun se saapui viimeisen risteilynsä päätteeksi Palma de Mallorcalle. Alus lähti sieltä 11.11. kohti Maltaa, jonne saapui eilen. Alus on risteilylaiturissa ja on ilmeisesti tankattu. Nyt Marinetraffic tietää kertoa, että aluksen seuraava kohde olisi Limassol, jonne sen olisi määrä saapua 19.11.

Kysymys kuuluukin mitä alukselle nyt tapahtuu? Viedäänkö alus kaikessa hiljaisuudessa romurannalle? Aluksen virallinen omistajahan on Sunshine Cruises Limited ja vuodesta 2008 sen on kokonaisuudessaan omistanut TUI-konserni. Onko TUIn ja RCCL:n yhteisten intressien mukaista, että alus romutetaan, sen sijaan että se myytäisiin muille operaattoreille halvalla? Alushan on ollut jo vuosikausia myyntilistoilla, mutta ostajaa ei ole löytynyt (ainakaan haluttuun hintaan). Mahdolliset hinta-arviot ovat viimeisten vuosien aikana vaihdelleen 51-65 miljoonan dollarin välillä. Uusimmissa "myynti-ilmoituksissa" tarjoustasoksi on ehdotettu 20 miljoonaa.

Itse alus ei ole kaksisessa kunnossa, mutta voisiko esim. Mano olla kiinnostunut ostamaan aluksen itselleen, tai joku muu israelilainen risteilytaho? Golden Iris on tänä vuonna ollut ainoa risteilyalus Israelin markkinoilla. Myös turkkilaisille risteilymarkkinoille alus voisi sopia. Nykyisessä pakolaistilanteessa alus olisi suuren kapasiteettinsa vuoksi myös erinomainen pakolaisten majoituslaiva.

Kalle Id:
Limassolin ollessa kohteena mietin itse mahdollisuutta myyntiin Louis Cruisesille (tai siis nykyinen Celestyal Cruisesille)? Louisilla on yhteistyötä TUI:n kanssa laivojen rahtauksen muodossa ja Island Escapen luulisi olevan sekä kooltaan että tasoltaan firmalle sopiva alus.

Eerik Laine:
Louis Group (Celestyal Cruisesin emoyhtiö) varautuu selvästikin siihen, että marraskuussa 2017 Thomson Sprit ja Thomson Majesty tulevat päättämään uransa Thomsonin väreissä. Tuolloin alusten nykyiset vuokrasopimukset päättyvät. Mein Schiffin ensimmäiset numerolaivat tullaan siirtämään TUI Cruisesin brändin alta Thomsonin väreihin. Geminin, eli tulevan Celestyal Nefelin vuokraus Celestyalin Cruisesin käyttöön ainostaan kausiksi 2016 ja 2017 on selvä merkki siitä, että pidempiaikaista ratkaisua uuden laivan suhteen ei haluta nyt tehdä. Island Escapen ostaminen tuskin tulee kysymykseen, mutta vuokraaminen parin vuoden tilapäisratkaisuksi voisi olla melkeimpä ainoa mahdollinen järkevä ratkaisu, jos Louis siis olisi aluksesta kiinnostunut. Tähän voisi olla syynä jonkun Louisin omistaman laivan pitkäaikainen vuokraus toiselle yhtiöille, tai yhden laivan myyminen kokoaan.

Vuonna 2018 Louis Groupilla tulee näillä näkymin olemaan viisi laivaa jotka pitää työllistää tavalla tai toisella; Thomson Sprit, Thomson Majesty, Celestyal Olympia, Celestyal Crystal ja Louis Aura. Louis Aura varmasti on myyntilistalla päällimmäisenä ja siitä halutaan varmaankin eroon ensimmäisenä. Jos uusia ympärivuotisia vuokrasopmuksia ei saada tehtyä, voi olla kova työ saada kaikki viisi laivaa tuottaamaan rahaa. Nykyisin ainostaan Celestyal Crystal saadaan työllistettyä itse ympärivuotisesti. Talvikaudet alus seilaa Cuba Cruisesin brändin alla ja kesät Celestyalin laskuun. Muut laivat asetetaan omaan Celestyalin liikenteeseen vain kesäkausiksi. Paine lienee kova joko hankkia aluksille entistä enemmän itse kehitettyä liiketoimintaa, tai saada alukset yksinkertaisesti vuokrattua muille operaattoreille. Alusten vuokraukset brittimarkkinoille ovat olleet erittäin tärkeä tulonlähde Lousille vuosikausia. Nyt tämä liiketoiminta näyttää kuihtuvan kasaan, Turussa rakennettavien uusien Mein Schiff -alusten aiheuttaman dominoefektin johdosta.

Kalle Id:
Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.

Eerik Laine:

--- Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 16.11.2015, 01:13:29 ---Totta kyllä. Panee miettimään olisiko mitään muuta operaattoria, joka olisi kiinnostunut jonkun Celestyal/Louisin laivoista rahtaamaan... Se tosin ei liity tähän aiheeseen - muuten kuin siten, että samat mahdolliset tahot lienevät markkinoilla myös Island Escapelle.

--- Lainaus päättyy ---

Touko-syyskulle löytyy varmasti useita pikkufirmoja jotka voisivat olla kiinnostuneita vuokraamaan aluksia, mutta ympärivuotisia vuokrakeikkoja voi olla vaikeampi saada. Täytyy myös muistaa että Louis tarvitsee laivoja myös itse kesäkautena. Louis on yrittänyt luoda liiketoimintaa laivoilleen talvikausiksi, yhtenä epäonnistuneimpana yrityksenä vuonna 2009 joulukuussa Aquamarinen tuominen Intian markkinoille. Louis Groupin nykyään kokonaan omistaman Cuba Cruisesin toiminta saattaa jopa paisua entisestään, joten ehkä parissa vuodessa Kuubassa voisi käyttää jopa kahta laivaa talvikausina.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta