Merenkulku > Matkustaja-autolautat

Mols Line tilasi autolautan RMC:ltä

(1/7) > >>

Juhani Mehto:
Tanskalainen Mols Line on tilannut raumalaiselta RMC:ltä 158-metrisen autolautan. Tilauksen arvo on 68 MEUR. Aluksen suunnittelu on jo käynnissä ja rakentaminen aloitetaan keväällä, luovutuksen pitäisi olla syyskuussa 2018.

YLE
RMC:n tiedote (mukana kuva)

Kalle Id:
Tilaus liittyy siihen, että Mols-Linien voitti äskettäin tarjouskilpailun Tanskan valtion liikenteestä Bornholmiin. Liikenne siirtyy ymmärtääkseni Molsille syyskuun 2018 alusta, joten raumalaisten paranee saada laiva ajoissa valmiiksi. ;) Veikkaisin myös, että tilaus meni RMC:lle juurikin siksi, että heillä oli vapaata kapasiteettia toimitukseen silloin, kun Mols tarvitsi.

Uudisrakenteeseen liittymättä tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, mitä nykyisen operaattorin Danske Faergenin laivoille tapahtuu liikenteen siirtyessä Molsille; työttömäksi jää kuitenkin kaksi katamaraania ja kaksi matkustaja-autolauttaa.

Ville Taavitsainen:
ei kai sillä nyt ole niin merkitystä onko ajoissa, onhan Mols Linienillä uudenkarhea varalautta kuitenkin tulossa takas välimereltä tänne pohjoisempaan :) jotkut jo Landgångenilla närkästyneet kun noin vanha alus tulee tänne liikenteeseen, kun kerran ja saatu välimerelle siirrettyä.

siis jos tuo Sardinia Veran kauppa siis on varma.

joo kyllähän olisi hyvä näyttää että pysyy aikataulussa, samaan tapaan kuin Turun telakka. jopa etuajassa saavat alukset valmiiksi, toisin kuin ranskalaiset, jotka luovutti aluksen etuajassa, mutta keskeneräisenä  ;D

Tauno Hermola:

--- Lainaus käyttäjältä: Kalle Id - 22.06.2016, 15:14:51 ---Uudisrakenteeseen liittymättä tulee olemaan kiinnostavaa nähdä, mitä nykyisen operaattorin Danske Faergenin laivoille tapahtuu liikenteen siirtyessä Molsille; työttömäksi jää kuitenkin kaksi katamaraania ja kaksi matkustaja-autolauttaa.

--- Lainaus päättyy ---

Montako laivaa tuo kilpailutettu liikenne sitten vaatii, samat neljä kuin Danske Faergen'illä? Mistä muut, kuin RMC:ltä tilattu uudisrakennus, on tarkoitus ottaa?

Jos FoF:ia uskomme, Danske Faergen'illä on kaikkiaan melko paljon aluksia, joten laivaston ja liikenteen sopeuttaminen uuteen tilanteeseen ei liene ylivoimaista.   

Mikko-Oskari Koski:
"Päiväkäyttöön tuleva yhteisalus". Mikähän sellainen on?
Bornholmin liikenteen kapasiteettitarve vaihtelee melkoisesti vuodenaikojen mukaan, kesällä turisteja piisaa, muuten olennaisinta on taata saaren huoltovarmuus. Jutusta ei ilmene, onko uudisaluksen tarkoitus hoitaa rahtivetoista Køgen, turistivetoista Sassnitzin vai kaikkia asiakasryhmiä palvelevaa Ystadin linjaa vai tulleko siitä useamman reitin valmiuksiin varusteltu hybridi. Luultavasti Mols hakee tässä juuri jotain hybridiratkaisua, sillä pikamenijöitä ja rahtivetoisia lauttoja heillä on valmiiksi itselläänkin.

Monenlaista viritelmäähän linjalla on vuosien mittaan ollut, Borholmstrafikkenin Dueodde ja Hammerodde taisivat olla matkustajatiloiltaan liian niukkoja, katit taas eivät pysty rahtia viemään. Jos Faergen ei keksi Leonora Christinalle muuta työtä eikä saa sitä kaupaksi, sillä saattaa tosiaan olla käsissään ongelma pika-alusten loppusijoittelussa; tietääkseni Villum Clausenillakaan ei ole ollut mitään käyttöä useampaan vuoteen. Kahta pika-alustahan ei Bornholmin reitillä tarvita; yksikin riittää, koska matka Ystadista kestää vain rapian tunnin ja yhdelläkin aluksella pystytään saavuttamaan kahden tunnin lähtöväli.
Näin toki sillä edellytyksellä, että alus toimii. Villum Clausenin kohdallahan näin ei tapahtunut, vieraillessani Bornholmilla keväällä 2008 aluksen aikataulutoteutuma oli alle 70% -tosin tilastossa olivat mukana sekä yli vartin viivästymiset että kokonaan peruutetut lähdöt.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta