Kirjoittaja Aihe: Silja Line brändi  (Luettu 41710 kertaa)

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #45 : 13.06.2017, 19:28:44 »
Ne on kuulkaas ihan hyviä Laivoja BP ja Galaxy. Matkustakaa Viking Linellä jos Silja ei miellytä.

Sami Myllymäki

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 41
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #46 : 13.06.2017, 23:28:34 »
Ne on kuulkaas ihan hyviä Laivoja BP ja Galaxy. Matkustakaa Viking Linellä jos Silja ei miellytä.

Näin teemme ja säästämme lisäksi vielä kasan eurojakin tekemällä näin.  :)

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 426
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #47 : 14.06.2017, 19:36:19 »
Baltic Princess on telakalla kuusi viikkoa tammi-helmikuussa ja Galaxy tuuraa. Siinä ajassa luulisi jo yhden laivan uudelleenbrändäävän. Ja toivottavasti tulee päivitystä sisuksiin, aika 2000-lukua alkaa tuo sisarviisikko ja Star jo olemaan. Romantikaa ja Victoriaa on joltain osin uusittukin, mutta toivoisi että uudempi kolmikko saisi uudet ilmeen hytteihin ja muihinkin ravintoloihin kuin Tavolataan. Fast Lane kahvilan ja tango barin tilalle kuten Romantikalla? Putiikit uusiksi kuten Victorialla? Grill Houseen ja sen ulkopuolelle uutta ilmettä? Kaikkea tätä kaivattaisiin. Pubi ja Piano Bar tuskin hirveästi uudistuvat ja yökerhoon varmaan tyyliin uutta verhoilua max.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 09:40:05 kirjoittanut Joonas Kortelainen »

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #48 : 14.06.2017, 21:43:57 »
Gracen yökerho vain on surkea verrattuna Baltic Princess/Galaxyyn. Hiukan parempi esiintyjä vetää alimitoitetun yökerhoravintolan liian täyteen ja vain pieni osa vieraista näkee lavalle. Baaritiskit ovat laivan kokoon nähden aivan alimitoitettuja. Istumapaikkoja monta sataa liian vähän. Toki, kun Buffetissa ja Oscarissa istuu,näkee ulos, mutta illallisella yli puolet vuodesta on ulkona niin pimeää, ettei iltalaivassa paljon ikkunoista hyötyä ole. Myös Retro on liian pieni. Saunaosastolle en ole laivoissa kertaakaan kerennyt sen jälkeen, kun lasten kanssa Europa-risteilyllä 90-luvulla käytiin. 9-kannella olen yleensä ollut hytissä BP-risteilyllä ja mielestäni nukun aina todella hyvin kuten Gracellakin, kun laiva ei tärise eikä rytise. Aina on BP:lläkin ikkunapaikka löydetty. Grace on jossain osin parempi, mutta molemmat hienoja laivoja. Grace on kyllä Turusta lähtien kalliimpi ja kauppojen hinnat paljon kalliimpia.

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #49 : 14.06.2017, 22:06:54 »
Sere ja symppa ovat ne Itämeren lippulaivat edelleen vaikka niissäkin saa hakea ikkunapaikkoja. Korsteenin juuri taitaa olla paras paikka. Gracessa on yksi kerros enemmän kuin BP:ssa ja se on se 5. kansi, joka on puoliksi autoja ja hyttejä. Uskoisin, että jos kylpyosastot, konffat, ravintolat, kaupat lasketaan pohja-alalta yhteen, on BP isompi kuin Grace. Gracen tankit vievät paljon tilaa hotellipalikalta.

Joonas Vähämäki

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 966
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #50 : 15.06.2017, 07:38:31 »
Baltic Princess on telakalla kuusi viikkoa tammi-helmikuussa ja Galaxy tuuraa. Siinä ajassa luulisi jo yhden laivan uudelleenbrändäävän. Ja toivottavasti tulee päivitystä sisuksiin, aika 2000-lukua alkaa tuo sisarviisikko ja Star jo olemaan. Romantikaa ja Victoriaa on joltain osin uusittukin, mutta toivoisi että uudempi kolmikko saisi uudet ilmeen hytteihin ja muihinkin ravintoloihin kuin Tavolataan. Fast Lane kahvilan ja tango barin tilalle kuten Romantikalla? Putiikit uusiksi kuten Romantikalla? Grill Houseen ja sen ulkopuolelle uutta ilmettä? Kaikkea tätä kaivattaisiin. Pubi ja Piano Bar tuskin hirveästi uudistuvat ja yökerhoon varmaan tyyliin uutta verhoilua max.

No joo, jos jotain pitää kehua, niin onhan Tallinkin laivojen peräyökerho ihan kelpo paikka, tosin portaat lavan vieressä vaikuttavat nekin jotenkin halvalta ratkaisulta. Ravintolatilana se on kuitenkin hyvä, mutta lava on ankea, ja sinne on monesta paikasta erityisesti yläkerrasta huono näkyvyys. Pidän Gracen Club Voguesta juuri sen takia, että se muistuttaa enemmän klubia kuin navettaa.

Juurikin Grill House on kaikin tavoin se suurin pettymys. Sekä tyyliltään että ruokalistaltaan. Joskus takavuosina silloin kun BQ oli tuuraamassa Europaa, siellä oli kyllä yksi hyvä ruoka-annos. Ulkofile, jota sai itse grillata pöydässä laavakivellä. Mutta kaikkeen muuhun onkin saanut pettyä. Tango Bar vetäisi kaikessa karmivuudessaan ykköspaikan, mutta se on onneksi eristetty niin kauaksi kaikesta muusta, että sinne ei tarvitse koskaan eksyä. No, Galaxyn testaan toiseen suuntaan elokuussa. Takaisin onneksi pääsee Amorellalla jolla en olekaan käynyt lähes 20 vuoteen. Sekin on ihan kiinnostava uusittuna.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 07:43:24 kirjoittanut Joonas Vähämäki »

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #51 : 15.06.2017, 14:25:10 »
Tehdäämpä pieni kysely, että mikä väritys tai eritoten joku laiva edustaa Silja brändiä mielestänne.
Kokosin Siljan laivoja 1980- tähän päivään. Jätin siitä merenkurkun laivat pois.

Tummat kylkiraidat ja varustamon korsteeni:
Finlandia, Silvia Regina, Svea, Wellamo ja Finnjet

Vaaleat raidat ja valkoinen korsteeni:
Finnjet, Svea, Wellamo, Silja Star, Silja Serenade, Silja Symphony, Silja Europa ja Silja Scandinavia

Vaaleat raidat ja sininen korsteeni:
Silja Europa ja Silja Opera

paksut siniset raidat punaisella raidalla ja sininen korsteeni:
Silja Karneval ja Silja Festival

Paksut siniset raidat ja sininen korsteeni
Silja Festival

Tallink:
Galaxy ja Baltic Princess

Itse nostan näistä Serenaden ja Symphonyn korkeimmalle jakkaralle vanhalla siljan fontilla ja hylkeellä.
Kakkoseksi nousee Wellamo tummilla raidoilla. Wellamoon sopii nuoraidat todella hyvin ja kaksi valkoista raitaa korsteenissa on myöskin tyyllikkäät.
Kolmonen oli hieman vaikea, mutta Silja Europa kenties valkoisella korsteenilla ottaa sen paikan.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #52 : 15.06.2017, 20:43:23 »
Siniset raidat ja valkea korsteeni.

Pekka Saunamäki

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 25
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #53 : 15.06.2017, 22:01:16 »
nooo siistein väritys wellamo ja svea :thumb:

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 140
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #54 : 15.06.2017, 23:18:58 »
Kysymys on myös laivan muodoista.. Isabellen uusi kuosi on mielestäni Tallinkkina todella lähellä Siljaa ja kauniimpi kuin sisar Scandinaviana ollessa. Laivan korkeus ja muoto vaikuttavat siihen näyttääkö kyljessä kaksi vai kolme raitaa paremmalta. Pitkinä ja matalina Galaxysarjaan ei varmaan saa nätisti kolmea raitaa. Hotellin keulapään nuotoilu taas vaikuttaa siihen sopiiko yhtenäinen vai raidoitettu maalaus. Vai pitääkö Brändätä jotain ihan uutta. Valkoinen korsteeni hylkeellä on hieno, kun ei enää tarvitse tunnistaa varustamojakaan.
« Viimeksi muokattu: 15.06.2017, 23:21:31 kirjoittanut Kai Heino »

Marko Manninen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 415
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #55 : 16.06.2017, 01:43:57 »
Kysymys on myös laivan muodoista.. Isabellen uusi kuosi on mielestäni Tallinkkina todella lähellä Siljaa ja kauniimpi kuin sisar Scandinaviana ollessa. Laivan korkeus ja muoto vaikuttavat siihen näyttääkö kyljessä kaksi vai kolme raitaa paremmalta. Pitkinä ja matalina Galaxysarjaan ei varmaan saa nätisti kolmea raitaa. Hotellin keulapään nuotoilu taas vaikuttaa siihen sopiiko yhtenäinen vai raidoitettu maalaus. Vai pitääkö Brändätä jotain ihan uutta. Valkoinen korsteeni hylkeellä on hieno, kun ei enää tarvitse tunnistaa varustamojakaan.

Olen aivan samaa mieltä kanssasi. Isabelle on todella nätti nykyjään. Nuorensi laivaa kummasti ja on saman tyylinen Romantican ja Victorian kanssa. Kolme näteintä risteilijää Tallinkilla. Megastar on mielestäni todella onnistunut värityksen suhteen. Etenkin korsteeni on onnistunut. Olisi hienoa nähdä laivan sisar tulevaisuudessa Tallinkin laivastossa. Olisko sen nimi sit Gigastar?
Ei Wellamo ja Svea saanet täysin samanlaista raidoitusta, kuin Finlandia ja Silvia Regina. Silti ovat aivan kuin yhtä puuta. Turun laivoihin ei varmastikkaan saa identtisiä raitoja kun mitkä on Hesan sisarilla. Valkoinen korsteeni hylkeellä ja sininen raidoitus varmaankin perään kaksi raitaa, kylkiin kahta tai kolmea raitaa ja keulaanhan saa jopan neljä. Eihän Hesalaisissa ole yhtenäinen. Kyljissä alimmat ja ylimmät raidat katkeaa ja keulassa alin. Ovat kivoja yksityiskohtia. Kyljissähän ne mukautuu kivasti katkokset laivan rakenteiden mukaan. Turkulaisiin varmasti sopii yksi laivan kiertävä raita ja sit katkeavia raitoja.
Autolla menneet 1/2018->: Finnstar, Finnmaid, Finnlady, Stena Britannica, Finnswan, Finnclipper, Finnfellow, Finnpartner, Stena Superfast X, Tom Sawyer
Autolla tulevat 2018: Finnstar?, Finnmaid?, Finnlady?, Finnswan?
Risteily menneet 1/2017->: Galaxy, Baltic Prinses, Mariella, Stena Nautica, Stena Jutlantica
Risteily tulevat 2019: Viking Grace

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 150
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #56 : 29.06.2017, 00:32:21 »

Tässäpä teille kaikille ihailtavaa viime sunnuntailta. Eikös olekin kaunis laiva?

Mika Blomberg

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 83
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #57 : 29.06.2017, 11:44:08 »
Kyllä nuo Baltic Princess ja Galaxy ihan kauniita laivoja on. Ja onhan ainakin Galaxy erikoinen pilvikuvioineen. Juhannusaattona reissasin Galaxyllä, ja kivat muistot tulivat mieleen 2006-2008 vuosilta, ja sisällä ei missään näkynyt Tallink brändiä, päinvastoin, Silja brändi oli esillä kaikkialla, Harri Hylje, Silja kuulutukset, silja sävelmineen, Silja 60 vuotta mainosvideo, kuulutukset: Silja Galaxy. Minun mielestäni nämä laivat ovat sen tyypin laivoja, että Baltic Princess hylje kylkeen, ja sitten sinisellä ne kuviot jotka nyt on punaisella ( niin kun kuvakikkoja tässä porukassa on tehtykin ), ja galaxy riittää kun hylje kylkeen. Loistavia laivoja. Silja näyttää voivan hyvin, ainakin näillä näkymin, Tallink on panostanut brändiin todella hyvin, ja ymmärtänyt että se on Suomalaisille rakas edelleen. Se mitä kirjoitin aikasemmin, niin Grace on mielestäni kuitenkin ylivoimainen linjalla, ja uuden sukupolven alus, mutta kyllä nämä Siljan laivat ihan kelpoja ovat, ja näkeehän sieltä myös ulos ihan tarpeeksi. Ja nyt kun on yläkannetkin avattu, niin loistava laiva tuo Galaxy.

Aaro Ilvessalmi

  • Maakrapu
  • Viestejä: 16

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • Liputuskysymys...
Vs: Silja Line brändi
« Vastaus #59 : 06.09.2017, 12:03:01 »
Oikeastaanhan Silja Line-brändi siinä merkityksessä, mihin se -90-luvun alussa HEL-STO-liikenteessä kehitettiin, ei koskaan ole hukattukaan. Sere ja Symppa ovat olleet koko ajan "omanlaisiaan tapauksia", eikä niiden ulkoasusta (eikä kai juuri sisältäkään) ole juurikaan ollut havaittavissa merkkejä kulloisestakin todellisesta omistajasta. Sehän osoittaa Silja-brändin olevan ainakin tässä tapauksessa omillaan elinvoimainen.
Silja Line-tuotemerkille TKU-STO on oikeastaan ollut melkein aina kakkoslinja, johon ei ole uudisaluksin satsattu, poikkeuksina vain Bore I, Svea ja Wellamo. Toki Fenniakin tuolle reitille suunniteltiin, mutta aikana ennen Silja Lineä, kun saivarrellaan. Kaikki muut alukset tuolla ovat olleet joko käytettyinä muualta siirrettyjä tai ainakin konseptiltaan alun perin muualle suunniteltuja. Tarkoitukselliseen luksusteluun Turussa ei ole ollut resurssejakaan oikeastaan koskaan. Sikäli viisainta voisi jopa olla Silja-tuotenimen keskittäminen pelkästään Helsingin reitille, sillä kontrasti Turun nykylaivojen ja Sere/Sympan välillä on rajuhko -paljon isompi kuin Turun laivojen ja Tallink-tuotemerkillä ajavien sisaralustensa.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950