Merenkulku > Risteilijät

PONANT rakentaa jäätämurtavan risteilyaluksen

(1/2) > >>

Tuomas Romu:
Ranskalainen luksusristeilyvarustamo PONANT ilmoitti hetki sitten tilanneensa norjalaiselta VARDilta 140-metrisen jäätämurtavan risteilyaluksen. LNG-käyttöisen aluksen jääluokka on huimaava PC 2.

https://en.ponant.com/ponant-icebreaker/

Marko Mäkelä:
Vähän pieneltä näyttää.Voiko joku kertoa mitä tuo jääluokka PC-2 tarkoittaa? Ite olen vaan kuullu näitä kuten 1-B TAI 1A TAI 1-A Super.

Kalle Id:
PC2 on siis polaarialueiden jääluokka, kun taas nämä 1A:t ja muut ovat Itämeren alueen luokkia. Ulkomatalan numerossa 1/2017 oli Tuomaksen kirjoittama hyvä artikkeli polaariluokista: https://wwww.issuu.com/ulkomatala/docs/um_2017-1.

Tiivistelmänä polaariluokat ovat "parhaimmasta huonoimpaan" PC1-PC7. PC6 ja PC7 vastaavat jossain määrin 1A Superia ja 1A:ta, eli PC2 on aika paljon kovempi jääluokitus kuin parhaimmillakaan Itämeren autolautoilla. Ja jotain ehkä kertoo sekin, että tähän asti arktisen alueen risteilijät on rakennettu PC6:een.

Suomalaisittain tämä laiva on myös kiinnostava, koska rungon suunnittelusta on vastannut helsinkiläinen Aker Arctic, koneet toimittaa Wärtsilä ja ruoripotkuritkin ovat suomalaista suunnittelua olevat Azipodit (olotettavasti ABB:n Helsingin tehtaalta).

Marko Mäkelä:
Kiitoksia Kalle asian selventämisestä.

Tuomas Romu:
ABB on vahvistanut toimittavansa Ponantin murtaja-risteilijään kaksi VI-tyypin Azipodia, joissa on halkaisijaltaan kuusimetriset potkurit ja yhteensä 34 megawatin propulsioteho. Tehoa on siis melkein tuplaten Suomen uusimpaan jäänmurtajaan verrattuna, suurin piirtein saman verran kuin Helsingin telakalla rakennetuissa ydinkäyttöisissä jäänmurtajissa...

http://www.abb.com/cawp/seitp202/461825e2e83bd148c1258248003f90d3.aspx

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta