Kirjoittaja Aihe: Viking Grace Norsepower tositoimissa  (Luettu 10618 kertaa)

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 433
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #15 : 22.04.2018, 11:11:55 »
Eli Viking Line investoi tuollaiseen vain viihdytys- ja markkinointitarkoituksessa?  ;D

Ja ei, Turun reitti ei ole millään tavalla suora, vaan suunta muuttuu lähes tauotta. Katso minkä tahansa laivan past track Marinetrafficista esimerkkinä. Eli tuulta kyllä kertyy suotuisasta suunnasta varmasti poikkeuksetta. Se roottori on kuitenkin kymmeniä metrejä merenpinnan yläpuolella, joten kuten todettua tyynelläkin kelillä roottori on usein käytössä eli tehoa syntyy.
« Viimeksi muokattu: 22.04.2018, 11:21:59 kirjoittanut Joonas Kortelainen »

Juha Hietikko

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 77
    • laivakuvaus
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #16 : 22.04.2018, 11:38:24 »
Optimaalinen tuulen suuntahan on 90-120 astetta laivan keulasta jolloinka saadaan suurin työntövoima. Estradenin roottori joka on 18m korkea tuottaa 400 KW:n potkuritehoa vastaavan työntövoiman, kun tuulen nopeus ylittää10m/s. Roottorin käyttämä teho on vain jotakin prosentteja eteenpäin vievästä voimasta.
Ennen oli miehet rautaa ja laivat oli puuta, vaan kuinka on nyt...

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 394
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #17 : 22.04.2018, 13:10:42 »
Veikkaan, että Norsepowerin asentaminen Graceen oli molemmille osapuolille win-win-tilanne. Viking Linelle positiivista julkisuutta ja vaikea keksiä Norsepowerille parempaa markkinointempausta, kuin töttörön asentamisessa juuri Gracen kannelle. Eli saattoi siinä olla vähän markkinointitempaustakin mukana. Unohtamatta tietenkään Kiinan uudisrakennusta, johon saadaan hyödyllistä kokemusta.

Joonas Kortelainen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 433
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #18 : 22.04.2018, 15:11:00 »
Optimaalinen tuulen suuntahan on 90-120 astetta laivan keulasta jolloinka saadaan suurin työntövoima. Estradenin roottori joka on 18m korkea tuottaa 400 KW:n potkuritehoa vastaavan työntövoiman, kun tuulen nopeus ylittää10m/s. Roottorin käyttämä teho on vain jotakin prosentteja eteenpäin vievästä voimasta.

Erittäin mielenkiintoista! Eli jos Turun ja Tukholman välistä länteen päin suurin osa headingistä on jossain lounaan ja länsilounaan välissä, edullisimmat kelit ovat luoteen ja pohjoisluoteen välillä ja vastaavasti itään ajaessa kaakkois ja eteläkaakon puoleisella tuulella, mutta jos tuuli on mistä tahansa muualta kuin suoraan nokasta tai suoraan perästä, toivottua efektiä on luvassa?

Veikkaan, että Norsepowerin asentaminen Graceen oli molemmille osapuolille win-win-tilanne. Viking Linelle positiivista julkisuutta ja vaikea keksiä Norsepowerille parempaa markkinointempausta, kuin töttörön asentamisessa juuri Gracen kannelle. Eli saattoi siinä olla vähän markkinointitempaustakin mukana. Unohtamatta tietenkään Kiinan uudisrakennusta, johon saadaan hyödyllistä kokemusta.

Juuri näin!

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2295
    • Laivakuvia!
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #19 : 17.05.2019, 00:51:44 »
"Viking Gracen kannelle asennettu valtava ”tötterö” ei tuonutkaan toivottuja säästöjä - yhtiön uuteen laivaan ei tule roottoripurjeita"


https://www.iltalehti.fi/talous/a/36de9901-d25e-4dba-923f-3d7ff86808f4

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 582
« Viimeksi muokattu: 17.05.2019, 14:38:11 kirjoittanut Tauno Hermola »

Jarkko Korhonen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 411
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #21 : 28.05.2019, 18:56:45 »

https://www.tekniikkatalous.fi/tekniikka/totuus-roottoripurjekokeilusta-turku-tukholma-reitilla-viking-line-purje-toimii-teknisesti-niin-kuin-pitaa-mutta-6764800

Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?
Perämies on erämies.

Marko Mäkelä

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 169
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #22 : 28.05.2019, 21:34:41 »
Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?
Tuotahan määkin kummastelin. Mitä amatöörejä siellä Vikingillä oikeen on tiedottamassa?

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 582
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #23 : 28.05.2019, 22:29:36 »
Mielenkiintoisinta tuossa oli Vikingin toteamus Gracesta että aluksen hyttikapasiteetti ei ole riittävä HKI-STO-linjalle. Wikin mukaan hyttipaikkoja on 2980 henkilölle ja matkustajia otetaan 2800. Eikö tuossa ole enemmän kuin riittävästi?

Toki vajaakäyttöhyteille on kysyntää, mutta onko mikään varustamo siihen kysyntään sillä lailla vastannut, että laivoissa olisi selvästi enemmän hyttipaikkoja kuin laivan suurin matkustajamäärä? Onhan Grace joka tapauksessa kapasiteetiltaan Mariellaa (2447 matkustaja- ja hyttipaikkaa) suurempi.

« Viimeksi muokattu: 28.05.2019, 22:45:26 kirjoittanut Tauno Hermola »

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 153
Vs: Viking Grace Norsepower tositoimissa
« Vastaus #24 : 28.05.2019, 23:10:46 »
Europalla on ainakin ollut paljon petejä. Enemmän kuin suurin matkustajamäärä. Silloin ei rakennettu juurikaan kahden alavuoteen hyttejä.