Kirjoittaja Aihe: Ravintolalaiva Kimalle lähellä upota Tampereella  (Luettu 1974 kertaa)

Juha Pitkänen

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 954
Tampereen Ratinan suvannon laituriin ankkuroitu alus M/S Kimalle vuotaa ja se on painunut keulasta veden alle.

Aamulehti

https://www.aamulehti.fi/uutiset/juuri-nyt-pelastuslaitos-yrittaa-pelastaa-vuotavaa-ja-kallistunutta-alusta-tampereella-ratinansuvannossa-201000807

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3832
  • Liputuskysymys...
Vs: Ravintolalaiva Kimalle lähellä upota Tampereella
« Vastaus #1 : 26.06.2018, 16:08:25 »
Taisi Kimalteen taru myös kelluvana juottolana loppua tähän sankkaukseen.
https://yle.fi/uutiset/3-10244906

Aluksellahan on sinällään kunniakas menneisyys. Alun perin se rakennettiin Fredriksstadissa vuonna 1946 Myrvold-nimiseksi vuonolaivaksi, jonka toimintafunktio oli enemmän rahti- kuin henkilökuljetuspainotteinen. Muistan nähneeni laivasta joskus kuvan, jossa sillä roudattiin lampaita, sittemmin matkustamoiksi muutetut kaarevat ylärakenteet toimivat noihin aikoihin sääsuojina.
Vuoksenniska oy osti laivan Jussarön kaivostoimintojensa yhteyslaivaksi joskus -50-60-lukujen vaiheessa, jolloin nimeksi tuli Jussarö. -67 alus myytiin Rautakorvelle Helsinkiin, tämä muutti sen ainakin suunnilleen sen näköiseksi, millaisena se koko matkustajalaiva-aikansa tunnettiin. Nimi Terhi 2, jonka Rautakorpi alukselle antoi, kelpasi myös Raimo Östermanin Meribussille, jonka väreissä alus hoiti lähinnä Turun virkistysalueiden Vepsän, Maisaaren, Pähkinäisten ja Nötön liikennettä vuodesta -78 johonkin -90-luvun alkupuolelle asti. Merikelpoisena Terhi 2 oli aina ensisijainen lähtijä, kun Nötöseen asti piti mennä, näitä keikkoja tosin oli vain kahdesti viikossa.
Kimalteena alus risteili ensin Lahdessa ja sitten Virroilla -onko muitakin järvimatkailukokeiluja ennen Tampereen alennusvaihetta raflana ollut, kertokoon joku aiheeseen paremmin perehtynyt.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950