Kirjoittaja Aihe: Luotsit valittavat NordStream 2 -hankkeen meriturvallisuusriskeistä  (Luettu 1424 kertaa)

Juha Paulavuo

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 597
Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä vapauttaa NordStream 2 -hankkeen aluksia luotsin käytöstä Suomen väylillä. Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava liiton tiedotteessa.



 

Sami Saarinen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 496
LUOTSILIITTO ry
TIEDOTE 11.9.2018 klo 12

Luotsit valittavat NordStream 2 -hankkeen meriturvallisuusriskeistä

Luotsiliitto on jättänyt oikaisuvaatimuksen Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin päätöksestä NordStream 2 -hankkeen alusten luotsinkäyttövapautuksesta Suomen väylillä.

NordStream 2 -kaasuputken lasku Suomenlahdella alkoi viime viikolla. Suuri määrä kaasuputkista on varastoituna Kotkassa ja Hangossa, joista ne rahdataan putkenlaskija-alus Solitairelle. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi on myöntänyt luotsauslain 21 §:n nojalla kolmelle ulkomaiselle alukselle poikkeuksen velvollisuudesta käyttää luotsia Kotkan ja Hangon edustalla luotsattavaksi määrätyillä väylillä vesirakennustyömaalla tehtävää työtä varten (16.8.2018, Dnro TRAFI/540538/05.01.12/2018).

Oikaisuvaatimuksessaan Liikenteen turvallisuusvirasto Trafille Luotsiliitto vaatii, että päätös tulee lainvastaisena kumota ja poistaa.

Trafin päätös ei ole luotsauslain mukainen, sanoo Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava.

- Poikkeusluvan soveltamisen edellytys on, että luotsauslain velvollisuutta koskevien säännösten noudattaminen olisi ilmeisen tarkoituksetonta tai kohtuuttoman hankalaa. Tällä tarkoitetaan esimerkiksi sitä, että luotsi joutuisi olemaan pitkiä aikoja aluksella, joka työskentelee vesirakennustyömaalla. Nyt tästä ei ole missään tapauksessa kyse.

- Turvallisuuden kanssa ei pidä pelleillä. Olosuhteet merellä huononevat nopeaa tahtia syksyn edetessä. Vesillemme tulee täällä ennestään vieraita toimijoita. Suomen rannikon vaikeita olosuhteita tulee kunnioittaa, toteaa Luotsiliiton puheenjohtaja Rautava.

Suomessa luotsinkäyttövelvollisuudella on haluttu turvata, että aluksella on käytössään kaikki tarvittava osaaminen väylillä kulkemiseen. Luotsauslain 14 § (linjaluotsi) olisi tässä tapauksessa soveltuva säädös, mutta nyt se on sivuutettu.

Luotsiliitto ihmettelee Suomen viranomaisen motiivia asiassa.
 
- Viranomainen on ryhtynyt tulkintaan lain selvää sanamuotoa ja lain perusteluissa esitettyä laajemmin, jopa suoraan lainvastaisesti. Tällaista harkintavaltaa viranomaisella ei voi olla. Perustuslain mukaan julkisen vallan käytön tulee perustua lakiin. Viranomainen on säätänyt jostain syystä kokonaan uuden pykälän luotsauslakiin tai vähintään etsimällä etsinyt porsaanreiän tarkoitusperilleen, mitä ikinä ne ovatkaan, toteaa puheenjohtaja Rautava.
 
- Turvallisuuskysymykset ovat Luotsiliiton ensisijaisena huolena. Muut seikat eivät niinkään kuulu Luotsiliitolle, liiton puheenjohtaja päättää.

Lisätietoja:
Luotsiliiton puheenjohtaja Antti Rautava, 040 1771611
YTYn järjestöjohtaja Mats Nyman, 050 3281236

Luotsiliitto ry on Yksityisalojen Esimiehet ja asiantuntijat YTY ry:n jäsenyhdistys.

Sami Saarinen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 496
Linkin takana Trafin ylitarkastaja Sami Saarelan tekemä valituksenalainen päätös.

https://drive.google.com/file/d/1Cz0KsTgs5okkNE_4o5yKIEp1yfwwTFLX/view?usp=sharing