Kirjoittaja Aihe: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä  (Luettu 27049 kertaa)

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2477
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #45 : 29.10.2019, 11:20:11 »
Maistaa-nimeä ehdotettiin myös Facen lauttaryhmässä.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2477
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #46 : 06.04.2020, 14:14:36 »
MyStarin tuotanto alkoi tänään Raumalla. Teräksenleikkausseremonia lähetettiin livenä Facebookissa, tämä linkki toivottavasti toimii siihen: https://www.facebook.com/TallinkMyStar/videos/258613588628874/
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tero Lindfors

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #47 : 06.04.2020, 14:29:35 »
Kuten Kalle ehtikin todeta, näytettiin äsken livelähetyksenä MyStarin metallinleikkausseremonia Raumalta. Vallitsevien rajoituksien vuoksi paikalle ei päässyt mediaa eikä edes Tallinkin johtoa.

Mysteeristä on nyt saatu videolla, lehdistötiedotteessa ja sosiaalisessa mediassa uutta tietoa. Mitat ovat pääosin samat kuin Megiksellä, eli pituus on 212 m, leveys 30,6 m, matkustajamäärä 2800, hyttejä 48, GT noin 50 000. Kuitenkin on myös eroja: uudelle Maisterille on tulossa 30 prosenttia suuremmat LNG-tankit, uusia ja paranneltuja suunnitteluratkaisuja sekä ”perhelounge” ja suurempi leikkialue. Lisäksi autokannesta tulee Smart Car Deck, mikä tarkoittaa yhteensopivuutta Tallinnan D-terminaalin uuden Smart Port -järjestelyn kanssa. Ilmeisesti siis esimerkiksi rekisterikilpiä skannaavat laitteistot voivat antaa kuljettajalle informaatiota.

Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?

Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä ”rekoille ja muille ajoneuvoille”. Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 14:31:56 kirjoittanut Tero Lindfors »

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2477
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #48 : 06.04.2020, 23:12:36 »
Myös miehistöhyttejä on tulossa enemmän (yht. 136), mikä näkyy havainnekuvissa ylimmän kannen pituudessa (Megastarillahan ylin kansi ei ole täysimittainen). Tämä tarkoittanee sitä, että suurempi osa miehistöstä viettää yönsä laivalla Helsingissä. Sama ratkaisuhan on ollut Staarilla, joka on viettänyt yönsä Helsingissä, kun taas linjapari Megis on ollut yönsä Tallinnassa. Tuleekohan MyStar siis aikatauluissa suoraan Starin paikalle?
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.

Erikoista oli, että RMC:n toimitusjohtaja Jyrki Heinimaa kertoi aluksen rahtikapasiteetin olevan 1900 kaistametriä ”rekoille ja muille ajoneuvoille”. Mistäköhän tässä on kyse? Megiksellähän on kaistametrejä valtavasti enemmän, 3600. Osaako joku sanoa, voiko kyse olla erilaisesta laskutavasta, vai onko sisaralusten rahtikapasiteetin ero todella noin suuri? Vai ovatko Megiksen kannet olleet tyhjinä? Toki kuulostaa uskottavalta, että kaksi 3600-kaistametristä alusta olisi liikaa, mutta 1900 on lukemana Staariakin pienempi (2000 lm). Suuremmat LNG-tankitkin vievät kyllä tilaa. Vai tarkoittaako Smart Car Deck sittenkin vain pienempää autokantta? :D
Megastarin kaistametrilukuun on käsittääkseni laskettu myös pelkästään henkilöautoille sopivat kaistat, joten todellinen kaistametriluku rahdille on merkittävästi pienempi. Mutta kieltämättä ajatus, että Mystarin rahtikapasiteetti olisi pienempi kuin Starin on outo, joten jossain täytyy olla virhe.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Tero Lindfors

  • Messikalle
  • *
  • Viestejä: 44
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #49 : 06.04.2020, 23:43:20 »
Vaikka Megastar yöpyykin Tallinnassa, siinä on silti liian vähän miehistöhyttejä, ja ne muutamat matkustajahytit mitä laivalta löytyy on jouduttu ottamaan miehistön käyttöön. Kyse siis ei ole pelkästään "eri vuoroon" laittamisesta.


Käsittääkseni miehistöhyttejä ei riittänyt  lähinnä Megastarin ensimmäisinä viikkoina, jolloin henksaa oli laivalla tavallista enemmän. Sittemmin tilanne on tasoittunut. Ei kai 230 miljoonan euron laivan pitkässä suunnitteluprosessissa voisi käydä sellaista virhettä, että miehistöhyttejä ei olisi tarpeeksi? Megastar on kuitenkin kokonaan räätälöity nimenomaan Helsingin ja Tallinnan välille. Luulisi, että miehistön määräkin on otettu huomioon. Ja voi matkustajakin Megikseltä hytin varata, ei siis (ainakaan kaikkia) matkustajahyttejä ole miehistön käyttöön täytynyt laittaa.

Kaistametrikysymys mietityttää yhä. Onkohan muilla asiasta teorioita? Onko virhe siis Megiksen vai Mysteerin luvussa, vai onko kyseessä yksinkertaisesti laskemisen koulukuntaero? Tuskin linjapari kapasiteeltitaan niin valtavasti eroaa.
« Viimeksi muokattu: 06.04.2020, 23:47:39 kirjoittanut Tero Lindfors »

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2477
    • kships.blogspot.com
Vs: Tallink tilaa pikalautan RMC:ltä
« Vastaus #50 : 07.04.2020, 20:35:40 »
Käsitin että Megastarin ongelma oli pysyvä kun sain siellä behind the scenes -kierroksen jokunen kuukausi liikenteenaloituksen jälkeen.

Samoin minulle kerrotun mukaan (tämä voi olla pitämättä paikkaansa tai sitten ei) perän talvipuutarha rakennettiin laivalle siksi, että rakennusvaiheessa huomattiin siellä olevan vähemmän sisäistumapaikkoja kuin rakennussopimuksessa luki, jolloin alkujaan ulkotilaksi suunniteltu osa piti muuttaa nopeasti sisätilaksi. Väitteelle antaa uskottavuutta se, että etukäteen julkaistuissa havainnekuvissa perä on kieltämättä tuolta osin eri mallinen. Jos tämä väite tosiaan on totta, en yhtään yllättyisi jos miehistöhyttejä tosiaan olisi Megastarissa liian vähän.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."