Kirjoittaja Aihe: Norjassa fregatti ja säiliölaiva törmänneet - kahdeksan loukkaantui!  (Luettu 4429 kertaa)

Timo Lehtinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1291
  • Kylmä kymi!
    • Laivakuviani
« Viimeksi muokattu: 08.11.2018, 22:31:54 kirjoittanut Timo Lehtinen »
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4883
Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

 :o
Copyright © 2018 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1654
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4883
Kyllä tuosta taitaa tulla norjalaisille vielä suurempi farssi kuin Therese Johaugin huulirasvasta. Todella nolo tapaus...  ;D
Copyright © 2018 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Jukka Ikonen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 15
Taitaa joku tai jotkut siirtyä ylennysjonossa ihan sinne häntäpäähän? Ensiksi tuo törmäily ja sitten laiva laitetaan käytännössä riippumaan vaijereilla jotka on mitoitettu laiturissa kiinnipitämiseen. Riittääkö 10 M€ vai 100M€ telakkakuluiksi vahingon korvaamiseksi? Tuskin satojen miljoonien paattia naulatehtaalle lähetetään.

Taitaa kohta olla ilmoitusta paikallisella työnhakupalstalla ;-)

" Päällikkökokemusta omaava meriupseeri etsii töitä. Kokemusta myös vuonoajosta sekä telakointiin valmistelevista toimista.


Nimim.
Kaikki kelpaa
Oslo"

Janne Raiskinmäki

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 100

Päällystö oli varmaan kapteenin hytissä juhlimassa hyvin mennyttä harjoitusta ja sillalle oli jätetty 1. luokan matruusi Nils Knutsson yksin  ;D   

Timo Lehtinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1291
  • Kylmä kymi!
    • Laivakuviani
Hesarin mukaan tapauksen VTS-keskustelu on nyt julkaistu. Aika melkoista tunarointia NATO-laivan prykällä tuon perusteella:

https://www.hs.fi/ulkomaat/art-2000005896317.html

 :o

Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.
Kaikki paitsi merivalvonta on turhaa! -Jenkkimenttaliteettiviranomaisbyrokratian sisäistänyt henkilö-


http://s100.photobucket.com/albums/m26/timolehtinen/

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 553
Epäilen että alukseen on tullut jonkinlainen ohjainlaitevika ja tuolloin alusta on täysin mahdotonta ohjata. On tapahtunut joissain muissakin laivastoissa.

Ei radioliikenteessä minusta ole mitään ohjainlaitevikaan viittaavaa, vaan vaikuttaa siltä, että fregatti ei väistä, koska pelkää tulevansa liian lähelle merimerkkejä ("båkene") tai kareja ("båene") ja ajaa suoraan päin tankkeria. Mitään esteitä ei aluksen oikealla puolella kuitenkaan ollut, ainakaan lehtiartikkelin «Helge Ingstad» sa de ikke kunne svinge, men kysten var klar: – Oversiktlig farvann mukaan. Tankkerin oikealla puolella oli muita aluksia.

Radioliikenne, sen norjankielinen transkripti ja tutkakuva löytyy ainakin uutisen Slik var de dramatiske minuttene da KNM «Helge Ingstad» krasjet i «Sola TS» videosta "Hør samtalen mellom skipene".

Onnettomuustutkinta aikanaan selvittänee tapahtumien kulun ja onnettomuuden syyn.

« Viimeksi muokattu: 18.11.2018, 23:37:26 kirjoittanut Tauno Hermola »

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 553
Vähän lisää yksityiskohtia: Sola TS:n luotsin raporttiin perustuva artikkeli https://www.tv2.no/nyheter/10233412/

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 553
Tänään on julkaistu alustava onnettomuustutkintaraportti ja turvallisuussuosituksia. Alla linkit englanninkielisiin dokumentteihin.

Preliminary report 29.11.2018
Appendix: Interim safety recommendations 29.11.2018