Kirjoittaja Aihe: Ns. 45' rampit RoRoissa.  (Luettu 1834 kertaa)

S Liljeström

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 170
Ns. 45' rampit RoRoissa.
« : 12.02.2019, 20:44:17 »
Huomasin yllättäen, että miten näitten - mielestäni erikoisalusten - kanssa maailman merillä
lopulta kävi?
1970-luvulla huomattiin, että ns. peräporttipaikkoja pyörillä käsiteltäviin lastiyksikköihin ei
ollut tarpeeksi.
OK, Broström, FÅA, ja norjalaiset ja monet muut rakensivat useitakin aluksia, mutta kävikö
sitten kuitenkin niin, ettei niitä välttämättä tarvittu, koska porttipaikkoja alkoi satamissa olla
enenemässä määrin.
Miten tänään, vai rakennetaanko aluksia enää ns. räätälinomaisesti johonkin liikenteeseen?


Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1706
Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
« Vastaus #1 : 13.02.2019, 09:10:20 »
Syvänmeren ro-roissa taitaa olla edelleen aika yleinen, kuten myös autonkuljetusaluksissa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 582
Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
« Vastaus #2 : 13.02.2019, 12:51:48 »
Laittakaas nyt joku (kuva)linkki, notta maakrapukin tietää, mistä puhutaan, kun noilla ei voi oikein googlellakaan mitään hakea ::)

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1706
Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
« Vastaus #3 : 13.02.2019, 13:07:57 »


All information and details given in good faith but not guaranteed!

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2420
    • kships.blogspot.com
Vs: Ns. 45' rampit RoRoissa.
« Vastaus #4 : 19.02.2019, 20:43:39 »
Näitähän tehtiin myös ainakin suomalaisilla telakoilla jonkun verran Neuvostoliittoon. Ja Japanissa on käsittääkseni melko uusiakin matkustaja-autolauttoja tämän tyyppisellä rampituksella.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."