Kirjoittaja Aihe: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla  (Luettu 5254 kertaa)

Pasi Saarinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 394
Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« : 23.03.2019, 18:52:38 »
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006045806.html

Moottoriongelmiin joutunut risteilijäalus on lähettänyt hätäkutsun. Sää tapahtumapaikalla on myrskyisä. 1300 matkustajaa evakuoidaan.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2019, 14:06:03 kirjoittanut Pasi Saarinen »

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #1 : 24.03.2019, 09:16:49 »
Viking Sky on melkoinen sarjalaiva - viisi sisaralusta toimitettu, yksi rakenteilla, viisi tilattu ja neljälle optiot.

Viimeisimpien tietojen mukaan koneita on saatu käyntiin ja alus ei ole enää akuutissa merihädässä. Melkoista keinutusta on kyllä ollut:

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006046330.html
« Viimeksi muokattu: 24.03.2019, 10:39:00 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Jukka Mattsson

  • Maakrapu
  • Viestejä: 1
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #2 : 24.03.2019, 11:02:09 »
Onko nojatuolitutkijakollegiolla hyviä veikkauksia vikamekanismista?

Käsittääkseni tuo on niin uusi alus, että SRTP-vaatimusten tuloksena kuvittelisi propulsion kannalta kriittisten laitteiden olevan yhden osaston - ja siten minkä tahansa komponentin - menetyksen suhteen vikasietoisia*. Tältä kantilta propulsion menetys kokonaan vaatisi jotakin erikoista tapahtumaketjua. Onko keli kenties ollut niin kova, että yhden akselilinjan varassa ei ole pärjännyt?

Mieleen tulevia vaihtoehtoja:

-Polttoaineongelmat, joiden syntymekanismi olisi yhtäläinen molemmille koneistoblokeille, ja jotka siten samaan aikaan halvaannuttaisivat koko koneiston.
-Jokin suunnittelussa ja redundanssianalyysissä huomiotta jäänyt yhteinen kriittinen komponentti tai järjestelmien yhteenkytkentä.





*vikasietoisia siten, että jonkinlainen "turvalliseen satamaan paluuseen" riittävä teho on käytössä.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #3 : 24.03.2019, 11:10:02 »
Itsekin meinasin nostaa SRtP:n esiin, mutta sehän edellyttää käytännössä vain osastointia ja kahdentamista tulipalon tai vuodon varalta. Blackout lienee siis edelleen mahdollinen jos laivan koko sähköverkko kaatuu.

Itse pääkoneissa tuskin lienee mitään vikaa - niiden saaminen takaisin verkkoon vain otti aikansa.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Risto Harjula

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 124
    • Laivasivujani
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #4 : 24.03.2019, 11:12:17 »
On sanottu että kolme konetta on saatu käyntiin, mutta näyttää silti olevan hinauksessa. Oli yöllä siirtynyt kauemmaksi merelle, nyt kääntynyt ehkä Moldea kohti.  Ocean Response hinaa, ja Vivax avustaa, ja Normand Rangers lähistöllä.

https://youtu.be/2ocacxURna4
« Viimeksi muokattu: 24.03.2019, 14:21:10 kirjoittanut Risto Harjula »

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 562
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #5 : 24.03.2019, 18:04:55 »
Kummallinen koneisto "två MAN 12V32/44CR, två MAN 9L32/44CR dieslar", moottoreiden tilantarveko tällaiseen on ajanut vai jotain muita syitä?

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #6 : 24.03.2019, 19:09:18 »
Ihan normaalilta isä-poika -koneistolta tuo minusta vaikuttaa. 9- ja 12-sylinteristen pääkoneiden avulla voimalaitokseen saadaan useampia optimikuormituspisteitä: 1×9, 1×12, 2×9, 9+12, 2×12, 2×9+12, 2×12+9 ja 2×12+2×9. Neljällä identtisellä koneella näitä "portaita" olisi vain neljä. Lisäksi dieselmoottorit myydään edelleen "kilowattihinnalla" joten neljä 12-sylinteristä olisi todennäköisesti maksanut enemmän.
« Viimeksi muokattu: 24.03.2019, 19:38:13 kirjoittanut Tuomas Romu »
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Lahdenranta

  • Maakrapu
  • Viestejä: 2
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #7 : 25.03.2019, 19:51:09 »
Itsekin meinasin nostaa SRtP:n esiin, mutta sehän edellyttää käytännössä vain osastointia ja kahdentamista tulipalon tai vuodon varalta. Blackout lienee siis edelleen mahdollinen jos laivan koko sähköverkko kaatuu.

Blackout taitaa tosiaan olla mahdollinen, mutta vaatii kyllä oman käsityksen mukaan melko epämääräistä tapahtumaketjua, koska SRtP laivoissa myös pääsähkötaulut on kahdennettu konehuonekohtaisesti. SRtP on nykyään kuitenkin hyvinkin isossa roolissa laivanrakennusalalla, niin siinä mielessä tämä on hyvin mielenkiintoinen tapaus, koska näin ei pitäisi tapahtua.

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #8 : 26.03.2019, 10:08:07 »
...koska SRtP laivoissa myös pääsähkötaulut on kahdennettu konehuonekohtaisesti...

Toisaalta SOLAS edellyttää, että päätaulut on normaalitilanteessa kytketty yhteen, mutta kyllähän sähköjärjestelmän pitäisi pysyä erottamaan häiriötilanteessa viallinen puoli ennen kuin koko verkko menee kanttuvei.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #9 : 26.03.2019, 14:35:52 »
Maaseudun Tulevaisuudessa on vähän villimpää spekulointia:

https://www.maaseuduntulevaisuus.fi/talous/artikkeli-1.400098

Vuonna 2017 kaupallisen risteilyliikennöinnin aloittaneen Viking Skyn pääkoneet ovat saksalaisen MAN:in, apukoneet on valmistanut suomalainen Wärtsilä.

Vaikea kuvitella, että dieselsähköisessä laivassa olisi erilliset apukoneet - IHS Sea-web ja Significant Ships 2015 eivät tue tällaista väitettä.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Janne Lahdenranta

  • Maakrapu
  • Viestejä: 2
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #10 : 26.03.2019, 19:49:33 »
Toisaalta SOLAS edellyttää, että päätaulut on normaalitilanteessa kytketty yhteen, mutta kyllähän sähköjärjestelmän pitäisi pysyä erottamaan häiriötilanteessa viallinen puoli ennen kuin koko verkko menee kanttuvei.

Näinhän tuota kuvittelisi, sähkö ei vaan ole vahvinta osaamisaluettani, mutta SRtP:n kanssa olen paininut paljon. Tehnyt mm. MS3 ja MS4 projektien srtp-analyysejä, siinäkin mielessä tämä tapaus on sangen kiinnostava.

Vaikea kuvitella, että dieselsähköisessä laivassa olisi erilliset apukoneet - IHS Sea-web ja Significant Ships 2015 eivät tue tällaista väitettä.

Olisi tosiaan mielenkiintoista tietää tuo apukoneväitteen lähde, kyllä tuo jokseenkin kyseenalaistaa koko dieselsähköisen voimalaitoksen periaatteen :)
« Viimeksi muokattu: 26.03.2019, 20:02:08 kirjoittanut Janne Lahdenranta »

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #11 : 26.03.2019, 20:42:01 »
Näinhän tuota kuvittelisi, sähkö ei vaan ole vahvinta osaamisaluettani...

Sama. Sähkö on sinistä ja sattuu, ja plussähköllä potkuri pyörii myötäpäivään...

Lähinnä mietin näitä asioita yksiviivakaavion ja laitesijoittelun tasolla - jätän suosiolla järjestelmien hienovaraisemmat vivahteet muille.
All information and details given in good faith but not guaranteed!

Tuomas Romu

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1682
Vs: Viking Sky merihädässä Norjan rannikolla
« Vastaus #12 : 28.03.2019, 09:48:21 »
Koneiden sammumisen syynä oli matala öljynpaine, joka saattoi johtua voimakkaasta keinunnasta ja matalasta (mutta alarajan yläpuolella olleesta) öljypinnasta:

https://www.sdir.no/en/news/news-from-the-nma/press-release-viking-sky/
All information and details given in good faith but not guaranteed!