Kirjoittaja Aihe: s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)  (Luettu 22532 kertaa)

Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
s/s Norrkulla (ent. s/s Figaro)
« : 16.01.2003, 18:49:52 »
Tietääkö kukaan mitä tekee nykyään S/S Figaro Savonlinnassa?
Erkki Riimalan 'Brändön sporat, botskit ja leffat'- kirjassa kun kerrotaan
seuraavaa: Yhtiön(Kyrönsalmen höyrywenhe oy) osakkeet myytiin syksyllä 2002 ja Figaron tulevaisuus jää arvailujen varaan...
 
Muistutukseksi aluksen tietoja:
ex.Nagu, Norkulla, Saaristo
« Viimeksi muokattu: 23.09.2010, 18:12:21 kirjoittanut Sami Koskinen »

Jasper Kaarna

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 796
Re:S/s Figaro
« Vastaus #1 : 01.08.2003, 15:49:12 »
     Anteeksi, kun vastaan vasta nyt, mutta Figaro tekee edelleen risteilyitä Savonlinnan edustalla, yhdessä parinsa Faustin - jolla minäkin olen ollut :D - kanssa. Höyrylaivaristeilyt Savonlinnan edustalla ovat näet melko suosittuja.
Elämä on vain unen hennoilla laineilla kelluva kusitankkeri - Tommi Liimatta

Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
Re:S/s Figaro
« Vastaus #2 : 01.08.2003, 16:46:41 »
Parempi myöhään kuin ei koskaan, vai miten se meni? :)

Kiitos tiedosta, Jasper!  Ja vielä hyvästä tiedosta,  oli nimittäin kiva kuulla ettei mitään pahaa ole tapahtunut. Huh :thumb:

Petteri Kallanmaa

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 467
Re:S/s Figaro
« Vastaus #3 : 01.08.2003, 16:51:13 »
Parempi myöhään kuin ei koskaan, vai miten se meni? :)

Eikös se mennyt "parempi myöhään kuin ei milloinkaan", no eihän tuolla nyt väliä ole  ;)

Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
Re:S/s Figaro
« Vastaus #4 : 01.08.2003, 16:55:48 »
Niin taisi olla! ;)

wirrankoski

  • Vieras
Re:S/s Figaro
« Vastaus #5 : 05.08.2003, 18:59:36 »
Kyrönsalmen Höyrywenheen yllä mainittu FAUST yhdessä sisarensa Princess of Saimaan kanssa on siirretty P.SUomeen. Yhtiön Fidelio-hirvitys myytiin jo viime vuonna.

sisävesimies

  • Vieras
Re:S/s Figaro
« Vastaus #6 : 17.09.2003, 09:26:17 »
Uusin tieto FIGAROsta on, että nykyinen omistaja on päättänyt dieselöidä aluksen tulevan talven aikana! Asiasta on tiettävästi alkamassa yleisönosastokirjoittelu paikallisessa sanomalehdessä lähipäivinä. Minunkin mielestäni ko. alus on kuulunut Savonlinnan höyrylaivalaivaston niin pitkän ajan, että ihan vähäisellä harkinnalla ei pitäisi alusta lähteä turmelemaan. Toki omistaja tekee alukselleen yleensä, mitä haluaa, mutta kuitenkin ... Vai kuinka?

Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
Re:S/s Figaro
« Vastaus #7 : 17.09.2003, 13:49:45 »
Todella harmi juttu- mutta minkäs tekee jos paatin omistaja on päättäny niin...


Wirrankosken Rami

  • Vieras
Re:S/s Figaro
« Vastaus #8 : 17.09.2003, 17:43:07 »
Tähän en oikein jaksa uskoa, varsinkin kun Figaro on perinnelaivarekisterissä...

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Re:S/s Figaro
« Vastaus #9 : 20.09.2003, 11:25:01 »
Korjauksena edelliseen: alus EI OLE PERINNELAIVAREKISTERISSÄ...

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Re:S/s Figaro
« Vastaus #10 : 20.09.2003, 16:06:46 »
Pyynnöstä toimitan seuraavan kommentin koskien Figaroa:

Figaroko dieselkäyttöiseksi


Moneen muuhun Järvi-Suomen kaupunkiin verrattuna sisävesimatkailu on Savonlinnassa säilyttänyt parhaiten asemansa. Tarjolla on monenlaista kyytiä ja mikä ilahduttavinta, vakituisessa liikenteessä on myös kolme aitoa valkokylkistä höyrylaivaa. Lisäksi kaupungin omistama höyrykäyttöinen matkustajalaiva Savonlinna- ja tervahöyry Mikko ovat käytettävissä myös tilausliikenteeseen.

Kilpailu alan yrittäjien välillä on kuitenkin kovaa. Vuosi sitten laivanvarustajaksi ryhtynyt romualan yrittäjä Pentti Metzberg on myös allekirjoittaneelle kertonut suunnitelmistaan dieselöidä Savonlinnan kaupunkikuvaan erottamattoman kuuluvan Figaron, joka on 65 vuotta liikennöinyt Savonlinnan lähivesillä ensin yhdysalus Saaristona ja sitten risteilyalus Figarona. Tämä olisi kulttuuriskandaali. Tiedän, etten ole ainoa, joka tulee vastustamaan hanketta. Asianosaiseen tulisi kaikin keinoin pyrkiä vaikuttamaan, että tämä luopuisi suunnitelmistaan.

Miksi omalla alallaan hyvin menestynyt yrittäjä ryhtyy tällaiseen operaatioon, jonka taloudellinen kannattavuus on vähintäänkin kyseenalainen? Varovaisten laskelmien mukaan kuluu vuosia, ennen kuin dieselöinnin kustannukset on kuoletettu ja Figaro tulee käyttökustannuksiltaan omistajalleen jonkin verran edullisemmaksi kuin nyt höyrylaivana.

Jos kireässä kilpailussa haluaa menestyä, aluksen muuttaminen dieselkäyttöiseksi ei ole mikään ratkaisu ongelmiin. Tästä on yllin kyllin esimerkkejä muualta. Aluksen sisustus, palvelut ja toimivuus on paljon tärkeämpää. Olennaista on markkinointi. Aktiivinen purjehduskausi olisi saatava pidennettyä nykyisestä heinäkuusta koko kesän pituiseksi. Uusia asiakkaita tulisi etsiä ennen muuta ulkomailta. Olennaisinta kannattavalle liikenteelle on hyvin organisoitu tilausristeilytoiminta. Luulisi, että nimenomaan Savonlinnassa ennen muuta Oopperajuhlien ansiosta olisi erityisen helppo markkinoida äänetöntä ja
laineetonta purjehdusta vanhalla höyrylaivalla.

Mikä on Savonlinnan kaupungin kanta asiaan? Eikö kaupungin tulisi laituripaikkojen sijoittelussa ja mainonnassa suosia nimenomaan höyrylaivoja?
Jos Figaro kaikesta huolimatta muutetaan dieselkäyttöiseksi, se pitäisi siirtää sivummalle ja sen nykyiselle paikalle voitaisiin sijoittaa hienoon kuntoon entisöity Savonlinna-laiva, jolle museolaituria parempi paikka olisi matkustajasatama varsinkin, kun museolaituriin on tulossa höyryhinaaja Ahkera. Laivojen paikkoja matkustajasatamassa olisi muutenkin mietittävä uudelleen. Nykyinen laiturinsuuntainen sijoittelu vie aivan liian paljon tilaa.

Klaus Rantapuu
S/S Puhois


Kervisen Lauri

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 957
    • Orion ja Kristina Brahe sisarineen
Re:S/s Figaro
« Vastaus #11 : 20.09.2003, 19:31:47 »
Asiaa, asiaa...

Luulin nuorempana ettei 60-70-lukujen kaltaisia hirveyksiä enää tehdä (siis höyrylaivojen romutukset), mutta olen valitettavsti joutuut toteamaan, ettei asia ole juurikaan muuttunut. Nykyään kyllä puuhataan ja puhutaan yhtä ja toista erinäisten asioiden puolesta, mutta sanat jäävät useasti sanoiksi.
Onneksi jutussa ei ole kyse romutuksesta, mutta silti, kuten Rami allekirjoituksessaan sanoo, on höyrylaiva silti aito laiva...
Jos asiasta tehdään adressi tms., olen mukana!  :(

Vesa Vepsäläinen

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 417
Re:S/s Figaro
« Vastaus #12 : 26.09.2003, 13:12:56 »
Kuulostaa aika hirveältä. Toivottavasti Figaroa ei muuteta diesel-käyttöiseksi. Kyseessä on upea perinteikäs laiva.

Jari Granlund

  • Maakrapu
  • Viestejä: 1
Re:S/s Figaro
« Vastaus #13 : 30.09.2003, 20:27:27 »
Tämän päivän Itä-savon verkkoliitteessä oli seuraava ss Figaroa käsittelevä juttu.

Höyrykonetta ei
poisteta Figarosta


Aini Rössi
IS Savonlinna
SS/ Figaro on tuttu höyrylaiva savonlinnalaisille. 35 vuotta alus seilasi Saaristona Säämingin saaristossa. Vuodesta 1975 Figaro on vienyt risteilijöitä Savonlinnan lähivesille. Monet haluaisivat nähdä Figaron edelleenkin höyrylaivana Savonlinnan lähivesillä.

Aluksen omistaja Pentti Metsberg on varsin vaitonainen Figaron tulevaisuudessa.

- Mutta höyrykonetta ei aluksesta poisteta ja Savonlinnan vesillä se nähdään ensi kesänäkin, Metsberg lupaa.

toivottavasti omistaja ei muuta mieltään.

Mikä ihmeen vimma on dieselöidä viimeisiä höyrylaivojamme? Samanlainen hanke on suunnitteilla myös ss Leppävirran kohdalla. Warkauden Lehti kirjoitti 3.9. 2003 että Leppävirran kunnanhallituksen puheenjohtaja (jätetään nimi toistaiseksi mainitsematta) haluaisi kunnostuttaa kunnan nimikkolaivan ja tuoda sen kotisatamaansa Kalmalahteen. Tässähän ei tietysti ole mitään pahaa, laiva toki kaipaa kunnostusta. Mutta kh:n pj haluaa juhlia ensi vuonna 100 vuotta täyttävää laivaa heittämällä höyrykoneen mäkeen ja laittamalla dieselin sisään.
Voi aikoja,voi tapoja!

Lainaus em. lehdestä, jutun on kirjoittanut Aki Ahveninen:
"Laiva olisi mielestäni tuotava Leppävirralle ja kunnostettava täällä paikallisin voimin. Seuraavassa vaiheessa se kannattaisi dieselöidä, jolloin aluksen käyttäminen olisi huomattavasti vaivattomampaa kuin höyryaluksen." Ja juttu jatkuu:" ...laivassa on höyrykone, jota on lämmitettävä noin 5 tuntia ennen liikkeellelähtöä. Dieselöity alus lähtee viiden minuutin varoitusajallaliikenteeseen ja sitä kannattaa ajaa jo pienemmälläkin matkustajamäärällä."
 ja aluksen kunnostuksesta:" Kiireisimmät kunnostuksen paikat ovat kh:n pj:n mielestä hyttien seinissä, joiden ootraus on lohkeillut ja irronnut. Kh:n pj olisi valmis turvautumaan halvimpiin vaihtoehtoihin kalliin puusepäntyön sijasta ootrauspintoja laitettaessa. Samanlainen siisti ulkopinta saadaan filmivanerilla, eikä laiva häpeä sitä ollenkaan."

Ei häpeä laiva, ei. Kh:n pj:n sen sijaan pitäisi ajatella toisenkin kerran asiaa.
Ei käy kieltäminen, höyrylaivan ylläpito on taatusti tyyristä hommaa. Mutta eivät nuo yksinomaan taloudellisista näkökulmista tehtävät "kunnostustyöt" kunnioita 100-vuotiaan aluskaunottaren kulttuurihistoriaa. Toivokaamme, että Leppävirran kunnan muilla päättävillä tahoilla on enemmän malttia kuin Kunnioitetulla Kunnanhallituksen Puheenjohtajalla.

Oho, tulipas pitkä vuodatus, tämä ei toistu.


Jani Nousiainen

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 1941
Re:S/s Figaro
« Vastaus #14 : 31.05.2004, 23:38:39 »
Nostetaan aihe takaisin esille. Figaroa ei ole muutettu suunnitellulle diesel/sähkö järjestelmälle vaan vielä ainakin toistaiseksi ja toivottavasti pysyvästi pysyy höyrylaivana.

Faustista sen verran ,että se talvehti Savonlinnassa ja kuulopuheiden mukaan olisi jo lähtenyt takaisin Kainuun vesille.

Princess of Saimaa liikennöi viime kesän Katinkullan laiturista Vuokatista ja Faust Kajaanista.
« Viimeksi muokattu: 01.06.2004, 00:00:02 kirjoittanut Jani Nousiainen »
Matkustajalaivat.com

Tulevaa: Viking XPRS 15-16.8 St. Ola 16.8 Ionis 16.8 Viking XPRS 18.8 Baltic Princess 19-20.8 VikingGrace 20-21.8