Kirjoittaja Aihe: Finnferriesin teknologinen vallankumous  (Luettu 5645 kertaa)

Janne Malmberg

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Finnferriesin teknologinen vallankumous
« : 22.07.2019, 15:59:30 »
Mitähän mahtaa kuulua Finferriesin, lehdistössäkin hehkutetulle maailman ensimmäiselle täysautonomiselle lautta-alukselle? Kovin on ollut hiljaista, lieneekö sitten syynä että yhtiö yrittää myydä tuota merenkulun mullistavaa teknologiaansa ympäri maailman.
Samoin yhtiö toinen huipputeknologian innovaatio ja ilmaston lämpenemisen pysäyttäjä, Högsarin sähkökelalossi, on ollut täydellisessä uutispimennossa viime aikoina. Ymmärrän toki että vieraan valtion agentit sekä kilpailijavarustamojen edustajat ovat äärettömän kiinnostuneita noista tekniikoista maailmanlaajuisesti mutta joitakin tiedonjyväsiä voisi julkaista suurelle yleisölle kyseisten laitteiden käyttökokemuksista ja toimivuudesta.

Kai Heino

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 168
Vs: Finnferriesin teknologinen vallankumous
« Vastaus #1 : 22.07.2019, 18:04:40 »
Högsarin lossista en ole kuullut mitään moitteita. Pari tuttua siellä kulkee säännöllisesti.

Kaj Carlsson

  • Maakrapu
  • Viestejä: 18
Vs: Finnferriesin teknologinen vallankumous
« Vastaus #2 : 02.08.2019, 08:41:10 »
Voiko edes sähkö-lossia pitää niin suurena teknologisena innovaationa? Ruotsissa esimerkiksi jo Hamnfärjan 2 rakennettu 1948 oli sähkökäyttöinen, eli ei niin uusi keksintö.
 Mutta käsittääkseni Högsar on toiminut hyvin ja siihen ollaan yleisestikin pääosin tyytyväisiä.  :)

Janne Malmberg

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 101
Vs: Finnferriesin teknologinen vallankumous
« Vastaus #3 : 02.08.2019, 18:01:47 »
Ahaa, elikkä Finnferries onkin käynyt heti sotien jälkeen vakoilemassa Ruotsissa sähkölossia. Ilmankos sillä on vieläkin liikenteessä tuon aikakauden lauttakalustoa, Nagu2, Replot2 ja Odil. Uudempaa kalustoa taitaa olla museoituna Forum Marinumissa?

Kaj Carlsson

  • Maakrapu
  • Viestejä: 18
Vs: Finnferriesin teknologinen vallankumous
« Vastaus #4 : 03.08.2019, 08:38:41 »
Niin....myös l/a Meritie myytiin 90 luvulla romuksi, se joutui kuitenkin välikäsien kautta Ruotsiin ja liikennöi siellä noin 15 vuotta jonka jälkeen se ostettiin takaisin 2000 luvun puolivälissä ja on edelleenkin Finnferriesin liikenteessä nimellä l/a Antonia, tämäkin on innovatiivista.

Joonas Vähämäki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1010
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Finnferriesin teknologinen vallankumous
« Vastaus #5 : 12.11.2019, 11:29:39 »
Lainaus
Suomen valtion omistama, lauttaliikenteestä vastaava Finferries on tilannut Ahvenanmaalle Föglön reitille sähkökäyttöisen hybridilautan.

Lautta tulee toimimaan maasähköllä ladattavilla akuilla ja dieselgeneraattoreilla.

Föglön reitin on kilpailuttanut Ahvenanmaan maakuntahallitus ja lautan iikennöinnistä ja ylläpidosta vastaa Finferries-yhtiön ahvenanmaalainen osakkuusyhtiö Ansgar Ab.

Ympäristöystävällinen hybridilautta tulee Finferriesin mukaan olemaan 100,5 metriä pitkä, 17,4 metriä leveä ja kapasiteetiltaan 90 henkilöauton lautta-alus.

Liikennöinti Föglön reilillä aloitetaan keväällä 2022.

Lautan rakentaa puolalainen Crist-telakka. Sama telakka rakensi Suomen ensimmäisen hybridilautan Elektran, joka kulkee Turun saaristossa Nauvon ja Paraisten välillä. Siemes toimittaa taas uuden aluksen hybridijärjestelmän.

Sopimus sisältää myös option toisesta vastaavasta hybridilautasta.

https://yle.fi/uutiset/3-11064061