Kirjoittaja Aihe: Koronaviruksen vaikutukset kootusti  (Luettu 92237 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3903
  • Liputuskysymys...
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #195 : 09.09.2020, 20:02:27 »
Muutaman matkustajan takia ei MHQ:n visiittiä tosiaan ole mitään järkeä tehdä, ja periaatteessa päiväristeilijöidenkin vaihdon voisi tehdä Långnäsissä, sillä ei näiden määrä niin runsas ole, etteivät mahtuisi odottelemaan siinä paviljongissa. Tukholmastahan ei Vikingillä risteilyjä myydäkään muille aluksille kuin Cinderellalle.

Mitä Suomen valtion tukipaketteihin tulee, se jakautuisi enimmillään kahdeksalle alukselle Ruotsin liikenteessä (Wasa Express, Finnlines x2, Viking TKU-STO x2 sekä Rosella, Tallink TKU-STO x2). Heittämäni ajatus BQ:n ottamisesta Tallinkin reitin toiseksi alukseksi perustuu siihen, että Galaxy tosiaan jäisi laituriin odottamaan parempia aikoja, kuten Symppakin, kumpaakaan varustamon ruotsalaista alusta ei siis liputettaisi mihinkään muualle. Riian linjan hoitajaksi hiljaisena aikana riittäisi varmasti Romantikakin.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Tauno Hermola

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 613
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #196 : 09.09.2020, 20:56:37 »
Mitä Suomen valtion tukipaketteihin tulee, se jakautuisi enimmillään kahdeksalle alukselle Ruotsin liikenteessä (Wasa Express, Finnlines x2, Viking TKU-STO x2 sekä Rosella, Tallink TKU-STO x2). Heittämäni ajatus BQ:n ottamisesta Tallinkin reitin toiseksi alukseksi perustuu siihen, että Galaxy tosiaan jäisi laituriin odottamaan parempia aikoja, kuten Symppakin, kumpaakaan varustamon ruotsalaista alusta ei siis liputettaisi mihinkään muualle. Riian linjan hoitajaksi hiljaisena aikana riittäisi varmasti Romantikakin.

M/S Eckerö?

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2519
    • kships.blogspot.com
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #197 : 09.09.2020, 21:42:00 »
Heittämäni ajatus BQ:n ottamisesta Tallinkin reitin toiseksi alukseksi perustuu siihen, että Galaxy tosiaan jäisi laituriin odottamaan parempia aikoja, kuten Symppakin, kumpaakaan varustamon ruotsalaista alusta ei siis liputettaisi mihinkään muualle. Riian linjan hoitajaksi hiljaisena aikana riittäisi varmasti Romantikakin.
On vaikea uskoa että Tallink olisi Viron lipun alla olevia laivojaan vähentämässä. Nyt syksylläkin on keskitytty pitämään mahdollisimman monta Viron lipun alla olevaa liikenteessä (ennen Europan makuuttamispäätöstähän oltiin menossa tilanteeseen, jossa kaikki Viron lipulla olevat laivat olisivat olleet ajossa, kun Suomen ja Ruotsin lipuilla olevista puolet ja Latvian lipulla olevista kaikki olisivat olleet makuutettuina) ja firman ollessa niin ylpeä virolaisuudestaan kuin se on en oikein itse jaksa uskoa että kriisin aikanakaan Viron lipun alla olevien laivojen määrää alettaisiin vähentämään. Sen sijaan nyt olisi viimein oiva tilaisuus vähentää lippumaita, minkä Tallink mainitsi tavoitteekseen jo yli kymmenen vuotta sitten...

M/S Eckerö?
Eckeröllä ei varsinaisesti ole merkitystä huoltovarmuuden kannalta. Sehän ei saanut tukea keväälläkään, joten tuskin nytkään.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3903
  • Liputuskysymys...
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #198 : 09.09.2020, 23:36:03 »
Eckerö on lisäksi edelleen Ruotsin rekkarissa, joten suomalaisten mahdollinen lippuvaatimus ei täyttyisi sen kohdalla. Tosin aluksen lipun vaihtamisesta on varustamon runsaiden taustavoimien kesken käyty keskusteluja (perustuen tuoreehkoon keskusteluun varustamon pienosakkaan kanssa). Arkivuoroilla on ollut erittäin hiljaista, miltei tyhjääkin ajoa on kuulemma ollut. Toisaalta aluksen makuuttaminen ruotsalaisena saattaa olla edullisempi ratkaisu, koska silloin henksaa ei tarvitse lomauttaa, vaan sen voi potkia kokonaan pois, kuten keväälläkin tehtiin.


”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Kalle Id

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2519
    • kships.blogspot.com
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #199 : 10.09.2020, 13:15:59 »
Jos Suomesta olisi mahdollista saada laivalle tukea niin Eckerön uudelleenliputus voisi toki olla mahdollinen (sitä en tiedä, miksi unohdin sen nykyisen lippumaan vaikka sen varsin hyvin tiedän). Tosin edelleen se fakta, että reitti ei ole juurikaan huoltovarmuudelle merkityksellinen pätee – jos Ahvenanmaa–Ruotsi-liikenteessä joku tukea saa se on mitä todennäköisimmin Rosella.
"Europan fanithan on ihan innoissaan kun mikään ei muutu ja kaikki kulahtanut 90-luku löytyy edelleen alukselta."

Joonas Vähämäki

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1028
    • Laivapiirroksiani vuosilta 1990-1993
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #200 : 11.09.2020, 13:10:14 »
Mielenkiintoista nähdä miten matkustusrajoituksen poisto Ruotsista muuttaa nyt tehtyjä päätöksiä ja toisaalta tartuntatilastoja.

Janne Koskinen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3212
Vs: Koronaviruksen vaikutukset kootusti
« Vastaus #201 : 17.09.2020, 17:09:53 »
Myös Virossa otetaan käyttöön malli, jossa merihenkilöstön sivukuluja palautetaan työnantajalle. Tosin palautus on vain tilapäinen (vuoden loppuun) ja koskee vain osaa sivukuluista:

https://www.aripaev.ee/uudised/2020/09/17/tallink-ja-vaiksemad-reisilaevnikud-saavad-veel-miljoneid-toetust

Vaikutus lienee kuitenkin varsin "marginaalinen".
"Syyttömiä ihmisiä ei ole olemassakaan; ainoastaan väärinkuulusteltuja." Josif Vissarionovitš Džugašvili "Kun syyllinen tiedetään, niin rikokset on helppo keksiä." Sama