Kirjoittaja Aihe: Viking Linen alusten "haverit"  (Luettu 25838 kertaa)

Jan Holm

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 521
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #15 : 13.03.2008, 11:13:10 »
Taisi olla -81 kun Viking Saga ajoi saaren rantaan Tukholman saaristossa. Pientä ivaa sinä kuulemma oli kun saaren rannassa ollut mökki kuului viking linen osakkeen omistajille, muuta onnex ei kukaan ollut kotona. "isäpuoleni" oli silloin hommissa Sagalla ja ruorimies oli todennut ennen tapahtumaa linjaluotsille...V..TU nyt mennään!
En tiedä pitääkö paikkaansa et kipparista tuli nakkikauppias kongoon ja linjaluotsista kukkakauppias staddiin?? Näin olen kuullut aikoinaan!

Timo Hirvi

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 168
  • Kalypso
    • Kuvia
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #16 : 13.03.2008, 13:24:51 »
Minulla on kopioita vanhoista lehtileikkeistä. Näin kirjoitti Uusi-Suomi 24.4.1970 Kapellan ja Viking 2:n onnettomuudesta:

Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.


Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #17 : 13.03.2008, 15:42:47 »
Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.

Luultavasti löytyy, mutta se on jossakin varastossa, eikä ihan helpolla saatavissa. Muistaakseni Marella tärskäytti kunnolla kivikkoon kesällä 1977 ja seuraavana kesänä saman onnistui tekemään Diana, lähes yhtä hyvällä menestyksellä.

Juttu vähän vanhemmasta tapauksesta on ollut Uudessa Suomessa 24.6.1968

Autolautta kävi karilla

Autolautta Viking juuttui klo 15.10 aikaan juhannusaattona karille Ledskärin itäpuolella Herrön luona Lemlandissa. Alus oli matkalla Naantalista Kapellskäriin ja siinä oli kolmattasataa matkustajaa. Karilleajossa kukaan ei loukkaantunut, ja vajaan tunnin kuluttua alus pääsi karilta omien koneittensa voimalla. Vikingin vauriot olivat vähäiset, ne tarkastettiin Maarianhaminassa ja korjataan Tukholmassa.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Teemu Ahonen

  • Försti
  • ****
  • Viestejä: 457
  • Gabriellan korsteeni heinäkuussa 2007.
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #18 : 14.03.2008, 19:19:00 »
Eikös Mariellalla ollut muutama vuosi takaperin jonkin sortin tulipalo?? Ainakin niin muistelen..
Daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalalala, dalalalala, daa daa daa dalalalala, dalalalala, daa daa daa daa daa dum daa daa daa.

Kim Helle

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 707
    • Ships
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #19 : 14.03.2008, 20:03:41 »
No vähän enemmän kuin muutama, ohessa linkki tapahtumiin.
http://www.onnettomuustutkinta.fi/32297.htm
Päivitys

Tulossa:

Menneet: Silja Symphony 6.-8.3.2019

Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #20 : 14.03.2008, 20:25:52 »
U.S. 22.9.1973

Ponttooneja ei tarvittu pelastustöissä
Ihmiset Aurellasta kävellen Kapellaan

Vikinglinjan uusin alus, koko Itämeren neljänneksi suurin autolautta Aurella ajoi karille perjantain vastaisena yönä vain 1,5 meripeninkulman päässä Långnäsin satamasta kaakkoon. Onnettomuus tapahtui klo 2.30 aikaan Björkön ja Järsön saarien välisessä väylässä.

Samoilla Ahvenanmaan saariston vesillä on tapahtunut kymmenkunta karilleajoa ja aiemmin, mm. viitisen vuotta sitten kahden autolautan tuhoisa yhteenajo.

Naantalista Kapellskäriin matkalla olleessa Aurellassa oli 254 matkustajaa ja noin sadan hemgen miehistö. Kukaan ei loukkaantunut. Laivalla oli myös 75 henkilöautoa ja 17 rekkaa.

Naantalissa lähti heti aamulla autolautta Kapella onnettomuuspaikalle, jonne se saapui klo 12 aikaan. Kapella pääsi suoraan perä väylää kohti olevan Aurellan jatkoksi ja tiettävästi ensimmäistä kertaa voitiin autot siirtää laivasta toiseen näin näppärästi, suoraan ajamalla peräportista sisään. Samoin voivat matkustajat siirtyä vaivatta laivasta toiseen, kertoi Vikinglinjan liikennepäällikkö Karl-Johan Hagman Maarianhaminasta.

Siirtyminen tapahtui nyt ensi kertaa ilman ponttoonien apua ja antoi kokemusta siitä, että pelastustyöt matkustajien ja autojen osalta voidaan hoitaa vaivatta, mikäli väylä on riittävän syvä laivojen ajaa lähekkäin ja mikäli tuuli on yhtä suotuisa kuin nyt. Aurellasta siirrettiin Kapellaan ensiksi Ahvenanmaalle menevät autot ja matkustajat.

Kun matkustajat ja autot oli siirretty Aurellasta, saapui Kapella jo klo 16 yrittämään lastista keventyneen laivan vetämistä karilta. Aurellan keula oli noussut yli metrin ja lisäksi alus oli kallistunut pari astetta oikealle. Merivartiostosta todettiin, että Aurella oli juuttunut karille koko pituudeltaan. Paikalla olivat vartiolaiva Uisko ja neljä merivartioston venettä. Niillä oli mukanaan myös öljyntorjuntakalustoa, sillä Aurellan ympärille oli muodostunut ohut öljypinta. Se rajattiin puomein.

Johtaja Hagman ei vielä osannut sanoa mitään varmaa Aurellan vaurioista, mutta vuotoja oli havaittu neljässä kohdassa ja lisäksi pohja oli pahasti kolhiintunut. Mahdollista on, että alus joutuu olemaan pitkään poissa liikenteestä. Myöskään onnettomuuden syystä ei vielä ollut tietoa.

Autolautta Aurella, yli 7000 bruttotonnin alus, aloitti liikenteen heinäkuun 3. päivänä. 126 metrisen aluksen leveys on 21.6 metriä. Länsi-Saksassa Hampurissa rakennettu alus voi ottaa 1500 matkustajaa ja 460 henkilöautoa ja siinä on 330 hyttipaikkaa. Rekka-autoja voi pienemmän henkilöautomäärän kanssa ottaa 35. Aluksen päällikkönä oli perjantain vuorolla merikapteeni Holger Grönberg.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1499
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #21 : 15.03.2008, 17:18:21 »
Löytyisikö lehti artikkelia Marellan karille ajosta Järsön lähellä joskus 70-luvulla?Lepäsi muistaakseni aika tiukasti kivillä.


Tuon tapauksen jälkeen Marella muistaakseni oli pitkään Wärtsilän uivalla telakalla Aurajoen suulla.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Folke Österman

  • Puolimatruusi
  • *
  • Viestejä: 85
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #22 : 15.03.2008, 17:51:47 »
Tässä yksi "haveri" mikä ei ole vielä tullut esiin:
Viking 3 ajoi summussa karille Korppoon ja Houtskarin välillä 17.12.1972.Matkustajat siirrettiin Viking 1:lle ja Viking 3 vedettiin karilta seuraavana päivänä 18.12.1972.

« Viimeksi muokattu: 15.03.2008, 17:54:26 kirjoittanut Folke Österman »

Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #23 : 15.03.2008, 19:13:50 »

Viking 1 ajoi 1970-luvulla kolme kertaa kiville. Tällainen oli Uuden Suomen artikkeli 18.7.1973 tapahtuneesta haverista:

Vuotava Viking 1 omin avuin rantaan

Tukholman saaristossa torstain vastaisena yönä karille ajanut autolautta Viking 1 saatiin irti iltapäivällä kello 15.15 Ruotsin aikaa. Runsaasti tuntia myöhemmin se pääsi vuotavana, mutta omin konein takaisin Kapellskäriin, josta se oli lähtenyt keskiviikkoiltana vähän ennen karilleajoa.

Vikingin matkustajat siirrettiin aamupäivällä autolautta Apolloon. Heidätkin kuljetettiin takaisin Kapellskäriin. Apollo haaksirikkoutuneineen palasi illalla takaisin Naantaliin. Matkustajia Viking 1:llä oli kahdeksansataa. Onnettomuusaluksen autolasti - puolentoistasataa henkilöautoa sekä muutama kiitolinja ja bussi - purettiin illansuussa Kapellskärissä ja Viking jatkoi matkaa telakalle Tukholmaan.

Pohja vuotaa, kertoi aluksen päällikkö Bruno Sjöstrand radiopuhelimitse Uudelle Suomelle Vikingin ollessa puolimatkassa karilta Kapellskäriin. Vasta telakalla selviää repeämän suuruus lopullisesti. Sjöstrandin mukaan öljyä valui mereen hyvin vähän ja Ruotsin merivartiosto huolehti sen eristämisestä.

Aluksen päällikkö arvioi korjausten saattavan kestää pari viikkoakin. Sen sijaan karilleajon syitä hän ei halunnut ryhtyä arvioimaan, se selviää tutkimuksissa. Laivalla ei onnettomuushetkellä ollut luotsia.

Viking 1 lähti keskiviikkoiltana klo 22 Kapellskäristä Maarianhaminan kautta Naantaliin. Vajaata puolta tuntia myöhemmin, noin neljän meripeninkulman päässä lähtösatamasta se ajoi suomalaisille laivoille jo tutuksi tulleelle karille. Ainakin kahdesti aiemmin suomalaisalus on käynyt samalla karilla. Viking sai vuodon ja kuuden asteen kallistuman. Alus juuttui kiinni keskiosastaan. Sää oli kuitenkin suosiollinen ja matkustajat odottivat yön yli enimmäkseen rauhallisina pelastajia.

Ruotsalainen pelastusalus Appelberg saapui heti Vikingin luo ja myöhemmin tuli Furusundista rannikkovartioston alus. Aamulla matkustajat siirrettiin pienaluksilla Viking-yhtiön toiseen autolauttaan, Apolloon, joka oli matkalla Naantalista Kapellskäriin. Karilleajopaikalle tuotiin myös kaksi sukeltajaa, jotka tutkivat Vikingin pohjaa, kun matkustajia kuljettaneet pelastusalukset olivat poistuneet, sillä niiden potkurivirrat olisivat häirinneet työskentelyä veden alla.

Viking 1:n ehkä pariksi viikoksikin venyvä korjaustarve merkitsee Ruotsinlaivojen matkustajakapasiteetin vähenemistä useilla tuhansilla. Viking 1 ajoi Naantalin ja Kapellskärin välin edestakaisin kerran vuorokaudessa.
« Viimeksi muokattu: 16.03.2008, 16:20:05 kirjoittanut Petteri Virtanen »
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #24 : 16.03.2008, 16:38:37 »
Uusi Suomi 27.12.1969

Autolautta karille  Pääsi irti, matka keskeytyi

Naantalista kohti Kapellskäriä Tapaninpäivänä klo 10 lähtenyt lautta-alus Visby ajoi klo 13.15 sumussa karille Kihdin länsireunalla Bogskärin kohdalla. Lautta pääsi irti karilta, mutta sai pohjatankkeihinsa vuotoja.

Omien koneittensa voimalla se ei voinut jatkaa matkaa, joten avuksi pyydettiin satamahinaaja Naantali, joka saapui Visbyn luo klo 20. Se hinasi Visbyn Maarianhaminaan, jossa lautan 230 matkustajaa siirtyivät Maarianhaminaan klo 4 aamuyöstä saapuvaan lautta-alus Kapellaan, joka kuljetti heidät edelleen Kapellskäriin. Matkustajien tulo Ruotsiin viivästyi karilleajon vuoksi noin 12 tunnilla.

Saaristomeren merivartioston Kumlingen ja Kökarin asemien rautaveneet RV-13 ja RV-21 saapuivat Visbyn luo jo klo 17.15 aikaan. Tällöin ei öljyvuotoja ollut havaittavissa. Visby oli asettautunut ankkuriin odottamaan satamahinaaja Naantalin tuloa.

Lautta-alus Visbyn päällikkö, merikapteeni J. Pajuaar kertoi, että laivan matkustajilla ei ole mitään hätää, mutta heidän matkansa tietenkin viivästyy jonkin verran.

Vuotoja on kolmessa pohjatankissa. Maarianhaminaan Visbyn lasketaan pääsevän satamahinaaja Naantalin hinaamana puolenyön jälkeen. Siellä sukeltaja tutkii pohjavauriot ja tulosten perusteella päätetään, jatkaako Visby matkaansa omien koneittensa voimalla vai onko se hinattava. Alus korjataan Tukholmassa Finnbodan telakalla.

Lautta-alus Visby on Viking-linjalle vuokrattu gotlantilainen lautta-alus. Se on 1964 rakennettu ja 2825 brt:n alus, joka voi ottaa 1200 matkustajaa. Visbyn vuoroja saapuu jo lauantaina ajamaan Viking 2. Mikäli Visbyn korjaus vie paljon aikaa, Viking-linja hankkii sen tilalle toisen, suuremman lautan.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Petteri Virtanen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 174
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #25 : 21.03.2008, 13:53:37 »
24.9.1973: Aurella liikahti - Vaijeri katkesi
Veden nousuta voitiin Ahvenanmaan itäpuolella karilla olevaa autolautta Aurellaa yrittää irrottaa karilta sunnuntaina. Autolautta Kapella oli vetäjänä ja myös Aurellan omien koneiden teho oli käytössä. Aurella saatiin jo hiukan liikkumaan, mutta silloin katkesivat Kapellan hinausvaijerit. Uusi irroitusyritys tehtäneen maanantaina.

26.9.1973: Kaksi lauttaa irroittaa Aurellaa
Ahvenanmaan itäpuolella karille ajanutta autolautta Aurellaa ei onnistuttu irroittamaan maanantainakaan. Vikinglinjan toinen autolautta Marella teki useita irroitusyrityksiä. Se saikin Aurellan liikahtamaan, mutta ei irtoamaan. Uudet yritykset tehdään tiistaina aamuyöstä, jolloin toiseksi vetäjäksi saapuu autolautta Kapella. Ellei Kapellan ja Marellan koneitten teho auta Aurellan omien koneitten lisäksi, joudutaan odottamaan veden nousua ja myös pohtimaan uusia mahdollisuuksia aluksen irroittamiseksi.

2.10.1973: Aurella karilta veden noustua
Runsas viikko sitten karille joutunut autolautta Aurella on edelleen tiukasti paikoillaan Långnäsin lähistöllä. Paikalle tuotiin maanantaina kaksi nosturia. Irroitusyrityksiin ei kuitenkaan voida ryhtyä ennen kuin vesi on noussut. 450 tonnin nosturit eivät riitä yksin irroittamaan Aurellaa karilta, koska vesi on nyt poikkeuksellisen alhaalla. Nosturit on lainattu Tukholmasta ja Pietarsaaresta.

9.10.1973: Aurella irti
Runsas kaksi viikkoa sitten karille ajanut Viking-linjan autolautta Aurella irtosi maanantaina karilta paikalle tuotujen ponttoonien ja aluksen omien koneitten avulla, kertoi varustamon edustaja Maarianhaminasta. Aurella irtosi klo 14.30. Sen saamista vaurioista ei vielä maanantain kuluessa saatu selvyyttä, mutta alustavat tutkimukset tehtiin välittömästi ja Aurella pääsi omin konein lähtemään Tukholmaan Finnbodan telakalle. Sinne sen odotetaan saapuvan varhain tiistaiaamuna.
Älä koskaan tee samaa erehdystä kahdesti, ellei se kannata.
(Mae West)

Mikko Karhu

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 121
Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #26 : 21.03.2008, 21:25:51 »
Oiskohan kellää tarkempii päivämäärii tohon Isabellan pohjakosketukseen, Apollo III:n keittiöpaloon ja Viking Sagan karilleajosta?

Minulla on lehtileike Viking Sagan karilleajosta Tviskärin saareen Sandhamnin ulkopuolella päivätty 27.03.85. Siinä sanotaan että kyseinen laiva ajoi karille tiistaiaamuna, eli mikä se tarkka päivämäärä nyt sitten olisi?  ??? Joku varmaan voi/jaksaa laskea. Laivalla oli 650 matkustajaa tapahtumahetkellä.
« Viimeksi muokattu: 21.03.2008, 21:30:49 kirjoittanut Mikko Karhu »

Aleksi Lindström

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1032
    • Laivakuvani Shipspottingissa
Vs: Re: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #27 : 21.03.2008, 23:08:00 »
Minulla on lehtileike Viking Sagan karilleajosta Tviskärin saareen Sandhamnin ulkopuolella päivätty 27.03.85. Siinä sanotaan että kyseinen laiva ajoi karille tiistaiaamuna, eli mikä se tarkka päivämäärä nyt sitten olisi?

Windowsin kalenterin mukaan edellinen päivä eli 26.03.1985. Olin muuten tuolloin 361 päivää vanha eli ekat synttärit oli aika lähellä! :)
Yli  41 000  laivakuvaani:  http://ajlships.tk

Eerik Laine

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1355
    • Laivakuviani...
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #28 : 22.03.2008, 13:32:50 »
Näin omissa muistiinpanoissani olen kirjannut asiaa

Aamulla 26.3.1985 Helsingistä Tukholmaan matkannut Viking Saga ajoi karille Farfargrunfin majakan luona. Väylä karilleajopaikalla oli erittäin kapea ja virtaus siinä erittäin voimakas. Saga ajaitui väylältä ja lähimmän saaren rantakarikkoon keula edellä. Laiva sai itsensä kuitenkin ennen aamu 11:00 irti kun mm. keulan uima-altaan ja painolastitankit oli tyhjennetty. Saga jatkoi heti tämän jälkeen matkaansa keula vuotaen Tukholmaan, jonne saapui 14:00 aikoihin viittä tuntia myöhässä. Laiva ajettiin matkustajien poistumisen jälkeen Finnbodan telakalle josta pääsi jälleen 29.3.1985 liikenteeseen. 18.7.1985 oli vuorossa kapteenin meriselitys  Maarianhaminassa. 

Samu Rautiainen

  • Pursimies
  • **
  • Viestejä: 223
  • The Greatest Grace
Vs: Viking Linen alusten "haverit"
« Vastaus #29 : 10.05.2012, 18:09:44 »
Listaan voisi vielä mainita Ålandsfärjanin onnettomuudet tässä muutama vuosi sitten:

- Törmäys laituriin (2005)
- Karille ajo (2007)
Tuttuja laivoja: Punkaharju, Lake Seal, Pielinen, Amorella, Isabella, Gabriella, V. Grace, V. XPRS, Rosella, Eckerö, Djurgården 9, Viggen, Alfågeln, Skiftet, Gudingen, Finlandia