Kirjoittaja Aihe: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet  (Luettu 9093 kertaa)

laivat

  • Vieras
Linja Hampurista tai jostakin muusta Keski-Euroopan satamsta New Yorkiin kuulostaa mielenkiintoiselta mutta melko epätodennäköiseltä.

laivat

  • Vieras
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #1 : 26.03.2001, 21:55:31 »
Joo, Blue Star Ferries kuuluu myös Attica Enterprices -yhtiöön.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #2 : 06.05.2001, 22:49:58 »
Tuskin matkustajia kannattaa Atlantin ylityksellä pitää laivassa Hampuriin saakka, kun on kyse on niin pitkästä merimatkasta. Euroopan puoleinen satama pitäisi tuollaisella reitillä laittaa mahdollisimman länteen ja manner-Eurooppaan(ei Brittilään) eli mieluiten Le Havreen, Cherbourghiin tai Brestiin.

Tuon Blue Star Ferriesin osakkeista 51% on Attican hallussa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3876
  • Liputuskysymys...
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #3 : 08.05.2001, 20:43:12 »
Vertasin Superfastin ja Blue Starin hintoja reitillä Ancona-Igoumenitsa-Patras ja havaitsin BS:n olevan noin 10% edullisempi, vaikka alusbrändit ovat lähes yhdenlaiset. Omituista kilpailua itsensä kanssa... 8)

Jos Atlantin reitti avattaisiin, se kannattaisi ajaa kahdesta eurooppalaisesta satamasta, jotka voisivat olla esim.Le Havre ja Southampton. Hampuristakin lähtevä vuoro voisi olla perusteltu: se palvelisi koko pohjoista Eurooppaa, Saksa mukaanlukien.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Ruponen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 114
    • personal website
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #4 : 09.05.2001, 19:03:19 »
Yllättävän paljon keskustelua on syntynyt tällä palstalla SuperFastin Atlantin liikenteestä ja sen päätesatamista. Ajatus siitä, että SuperFast tai jokin muu autolauttavarustamo aloittaisi liikenteen Atlantin yli on mielestäni täysin järjetön, eikä tule koskaan toteutumaan. Ensinnäkin nykyisen tyyppiset alukset eivät sovellu Atlantin olosuhteisiin, lisäksi markkinat olisivat todella pienet. Suurin osa haluaa nopeasti perille. QE2 ja tulevaisuudessa QM2 kyllä pitävät perinteikästä reittiliikennettä yllä. Realistisempaa ja mielestäni erittäin toivottavaa olisi, että jokin muu risteilyvarustamo (RCI, Costa, Carnival, jne) aloittaisi myös ainakin ajoittaisen reittiliikenteen Atlantilla. Näin meillä vähemmän rikkaillakin olisi mahdollisuus joskus käydä Amerikassa laivalla.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Pekka Ruponen

Miran Hamidulla

  • Luotsi
  • *****
  • Viestejä: 5093
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #5 : 10.05.2001, 17:17:06 »
Nojaa enpä usko, että Carnivalilla tai RCI:llä mitään kovin halpoja hintoja tulisi olemaan.

Miksiköhän mikään Atlantin yli kulkeva rahtivarustamo ei ole keksinyt kuljettaa matkustajia? Kyllähän Euroopassa ja Amerikassa sen verran kuitenkin asukkaita on, että edes yhdelle tälläiselle laivalle riittäisi elämyksenhakuisia matkaajia.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Laivakuviani + muita kuvia

19.10 Stena Europe, 24.10 Stena Adventurer, 24.10 Ulysses, 26.10 Stena Superfast VII, 26.10 European Causeway, 27.10 Stena Mersey, 28.10 Superstar

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3876
  • Liputuskysymys...
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #6 : 10.05.2001, 17:22:53 »
Joo, eipä se realismia taida olla. Tosin joillekin Atlantinlinjan rollareille ei RoPaXin status tekisi pahaa. Kyllä menijöitä olisi, koska ihmisten suhteellinen vapaa-aika on viime vuosina lisääntynyt ja on paljon ihmisiä, jotka jo kokonsa puolesta katsovat viisaimmaksi välttää lentokonetta matkustusvälineenä.
Costa, jonka muuten omistaa Arisonin varustamo, ajaa vuositasolla toistakymmentä transatlantique-keikkaa, mutta ne ovat risteilymatkoja. Sinänsä useimmat nykyiset risteilijät kyllä sopisivat valtameriliikenteeseen, mutta tulevat siinä pitemmällä ajanjaksolla mitattuna kovin epätaloudellisiksi rahdinkuljetuskyvyn puutteesta johtuen.

Mutta palataanpa takaisin alkuperäiseen teemaan: Superfast VII on nyt viittä vaille valmis, sopraano Camilla Nylund on rikkonut samppanjapullon sen kylkeen ja 17.5.2001 on liikenteen Rostockin ja Hangon välillä määrä alkaa. Niin, että yksi vaihe Itämerenliikenteen kehityksessä on taas alkamassa.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

heesu72

  • Vieras
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #7 : 10.05.2001, 20:51:16 »
Pekka Ruponen on oikeessa.

Ajatus superfastin atlantin liikenteestä on järjetön.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »

laivat

  • Vieras
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #8 : 10.05.2001, 21:54:16 »
No ainahan asioista voi keskustella. Sinulla näyttää olevan joka asiaan aika negatiivinen asenne ;).
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »

Pekka Ruponen

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 114
    • personal website
Re: Atlantin ylittävän lauttaliikenteen mahdollisuudet
« Vastaus #9 : 11.05.2001, 01:29:05 »
Noista risteilyjen hinnoista vielä...

Carnival Corp.:n varustamothan on selvästi eri ihmisille tarkoitettuja, eli Holland-America ja Cunard ovat selvästi kalliimpia kuin Costa, saati sitten Carnival Cruises.

Rahtilaivojen luokittaminen matkustajalaivoiksi on yleensä hankalaa ja ianakin erittäin kallista. Siinä ilmeinen syy miksi Atlantin yli ei kulje ns. ropax-luokituksella olevia laivoja.
« Viimeksi muokattu: 01.01.1970, 02:00:00 kirjoittanut 1025470800 »
Pekka Ruponen