Kirjoittaja Aihe: Turun vesibusseista  (Luettu 52076 kertaa)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #15 : 07.03.2007, 21:45:29 »
Löysin mielenkiintoisen postikortin:
http://www.geocities.com/mo_koski/meribussit.jpg
Siinähän nuo Östermanin uljaat alukset ohittavat Loisto- eli Kauppakaria vuonna 1979. Terhi 2, Kauris, Meribussi 2 ja Meribussi 4. Merikotka valmistui myöhemmin ja Meribussi 3 oli poistunut kuvioista. Kauriista lisää täällä: (http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=7659.0 )
Kauriin ja Mb2:n välistä pilkottaa Turun saaristoliikenteen klassikko vailla vertaa, eli Klara ( http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=508.08)
« Viimeksi muokattu: 11.03.2007, 15:51:57 kirjoittanut Mikko-Oskari Koski »
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #16 : 10.03.2007, 21:09:21 »
Onko toi meribussi 4 sama kun nykyinen M/S Fantti ??? Yhdennäköisyys on kyl kova !
http://www.paaskyristeilyt.fi/

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #17 : 11.03.2007, 11:48:51 »
Samapa sama! Tuli aikoinaan ostettua tuo sama valokuvakortti Meribussin kioskista Ååbusta.

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #18 : 19.04.2007, 09:12:34 »
Merikuljetus M. Leskelä on konkurssissa joten Diana ei varmaankaan liikkennöi kesällä 2007.
Turun Saaristoliikenne taasen on ostanut Jaanan ja Juulian tilalle Janinan..

www.vesibussi.com

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #19 : 19.04.2007, 15:24:25 »
Jääkös Turun vesille nyt sitten enää yhtään varsinaista vesibussia? Merikotka lähti Latviaan ja jos Jaana, Juulia ja Dianakin ovat kaikki toisissa käsissä, niin mitäs tästä pitäisi ajatella..?
Erityisesti Jaanan "kohtalo" kiinnostaisi, olihan ko.alus minun merenkulkijaurani ensimmäinen morsian, kuten joskus on tullut mainittuakin... 8) http://geocities.com/mo_koski/toinenkasilaivalle.jpg
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #20 : 19.04.2007, 15:29:55 »
Jaana Kokkolaan, Juulia Hankoon ja vielä yksi ylläri: Watercat Helsinkiin... ;)

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #21 : 19.04.2007, 15:47:27 »
Niinpä näkyy:
http://www.kokkoline.fi/index.asp?page_id=421&luokka_id=1&main=1
Alienmainen onnellisuus kohtaa Jaanankin: Laivan sisutusta uusitaan tämän kesäkauden jälkeen ja kokee muodonmuutoksen talvella. Kesäkaudella 2008 ketterä sisaralus m/s Jaana on entistä kauniinpi.
Juulian tuleva toimenkuva Hangon vesillä olisi kiintoisa tietä; päätyykö alus täydentämään Tuomarmäen ja Muuron konseptia (ja siten myös Majakkaseuran intressejä) vai lähteekö se osaksi Aurinkohauskaa toimintaa..?
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Pekka Pirkola

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #22 : 20.05.2007, 16:46:55 »
Onko toi meribussi 4 sama kun nykyinen M/S Fantti ??? Yhdennäköisyys on kyl kova !
http://www.paaskyristeilyt.fi/
        Eikö tuo fantti ole sama paatti,joka on liikennöinyt raahessa samalla nimellä vuosikymmeniä.Kait vanha miinanraivaaja tai jotain sinnepäin.????
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Pekka Pirkola

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #23 : 20.05.2007, 17:12:18 »
Ei sattuisi Hannu Mäkisellä olemaan kuvatallennetta,tuolta reposaaren saha-alueelta,sieltä -80 luvun alusta.Meinaan vaan kun oli se vartiomoottoriveneestä tehty hylky lojunut myös siellä.Meni kait sitten noi aluset romuksi jo ajat sitten? Olisi vaan kiva noista vmv:stä,saada jotain tietoja kun olen yrittänyt niistä tuossa kyselläkin. :o
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Hannu Mäkinen

  • Maakrapu
  • Viestejä: 14
  • I'm a llama!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #24 : 22.05.2007, 18:38:46 »
Eipä ollut tuollakaan reissulla kameraa mukana. Näinhän se historia häviää, kun arkisen oloisia havaintoja ei ymmärrä tallettaa tulevaisuutta varten.
Mutta hieman uudempia Kuha -raivaajan runkoja liikkuu vielä ainakin Zenith Kaarinasta ja vissiiin Lahden seudulla Kuha 18 muottina tehty teräsvene.
Jokin vartiomoottoriveneistä upposi Turun Hirvensalon telakan edustalle 1974-75. Vajosi satama altaan ruoppauksen reunalle siten, että ohjaushytti ja keula pisti esiin vedestä. Jossain vaiheessa vene kiskottiin Matarmaan puskutraktorilla telakka-alueen aitaan ( huom, silloin vaadittiin punaiseksi maalattu aita merta vasten, jopa telakkavaunun kulkuaukossa oli isot ovet, joita oli tuulessa vaikea käyttää.Ne oli pitkillä rautatangoilla  lukittu sulkuasentoon) tehdystä aukosta pala kerrallaan kuiville, aina kun pillari alkoi sutia, paloiteltiin venettä kevyemmäksi, uusi kiinnitys ja veto j.n.e. Veneen ohjaushytissä oli jokin numero, ehkä 19 ? Silloinhan kyseessä ei olisi aito VMV, vaan joku suojeluskuntapursista, jotka sodan jälkeen sattuneesta syystä jäi Rajavartiolaitoksen käyttöön.

Pekka Pirkola

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 104
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #25 : 22.05.2007, 19:28:49 »
Kiitoksia tiedoista.Karmivia loppuja ovat vmv-t kokeneet.Tämä vmv-19 muistini mukaan tuli porista(missä oli uponnut)kalajoelle josta myytiin kokkolaan ravintola-laiva projektiksi -80 luvulla.Kimppa porukka riitaantui,ennenkuin sai edes hanketta alulleen,ja pilkkoivat aluksen kauhakuormaajalla palasiksi.Olisiko tuo Turun paatti ollut joku muu numero? Kuha raivaajia on vielä joitain liikkeellä.Olisiko lie haminassa  yksi ja missä lie Kalla III nimellä aikoinaan liikkunut,vesi-bussiksi muutettu kuha liikkuu.Oli kuulemma erään ex-omistajan mukaan ollut viimevuonna Turussa myytävänä.
Alus joka ei myötäile merta,on tehty maalle.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #26 : 23.05.2007, 13:22:59 »
Juulia Hankoon
Ei Marinan kipparin mukaan pidä paikkaansa. Onko päivitettyä tietoa?
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #27 : 23.05.2007, 13:32:37 »
Aluksen siis osti Summersean varustaja ja saatujen tietojen mukaan pitäisi mennä Hankoon. Suunnitelma voi olla muuttunutkin... :o

Urho Kuivakangas

  • Matruusi
  • **
  • Viestejä: 153
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #28 : 24.05.2007, 09:39:17 »
Terveisiä Jyväskylän satamasta. Noin 40 vuotta Päijänteellä liikennöineen Kymppi-laivan kotisatama vaihtuu Jyväskylästä Turkuun.

Asiasta tarkempi juttu Keskisuomalaisen linkissä: http://www3.keskisuomalainen.net/servlet/page?_pageid=67&_dad=portal30&_schema=PORTAL30&file=sahkeuutiset/5135563.html&depa=keskis
« Viimeksi muokattu: 24.05.2007, 09:41:12 kirjoittanut Urho Kuivakangas »
Silja Festival 0708

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3836
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #29 : 24.05.2007, 14:21:35 »
Tuo oli mukava uutinen. Vepsän liikenteen varalaivaksihan se Kymppi Turussa joutunee, mutta varmaan on edessä yhtä ja toista muutakin tekemistä. Rositan muista kuvioista enemmän täällä: http://www.fcbsweb.com/forum/index.php?topic=434.0

Ja mitä Juulia-kauppaan tulee, voi hyvin olla -ja varmaan onkin- ettei Tuomarmäellä ole aikomustakaan siirtää alusta Hankoon Summersean ja Marinan selvää työnjakoa sotkemaan, vaan operoida sillä jossain...bisneksen kannalta järkevämmässä ympäristössä... 8)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950