Kirjoittaja Aihe: Turun vesibusseista  (Luettu 50449 kertaa)

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2280
    • Laivakuvia!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #30 : 07.06.2007, 01:31:34 »
Terveisiä Jyväskylän satamasta. Noin 40 vuotta Päijänteellä liikennöineen Kymppi-laivan kotisatama vaihtuu Jyväskylästä Turkuun.

Pikku Kymppi on nyt viety kauas pois kotoaan: :'(

http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/?action=view&current=Tampere-Turku039.jpg

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #31 : 27.06.2007, 10:57:49 »
Vaikuttaa siltä, että vesibussi Julia on siirtynyt Rositan hallintaan. Ei kai Rosita muuten hakisi Julialle kipparia ja kansimiestä.....

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3814
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #32 : 02.07.2007, 14:52:58 »
Heittämällä on Kymppi Rositan laivastoon liittynyt, aluksen kotipaikkakin kun näyttää pelastusrenkaissa edelleen olevan Jyväskylä ja PRH:n logokin ohjaamon ikkunan alta yhä löytyy. Lauantaina alus näytti sijaistavan Lilyä ainakin Vepsän 17-lähdöllä.
Vesibussien hankinta liittynee Rosita oy:n ylläpitämään Pikku-Pukin ravintolan kuljetuksiin, joihin vanha W3 lienee useimmiten liian köykäinen.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Raine Taponen

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 680
  • Meri/kuljetuslog.,kiinteistöt
    • Merikuljetukset, matkailu,kiinteistöt
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #33 : 02.07.2007, 15:22:39 »
Merikuljetus M. Leskelä on konkurssissa joten Diana ei varmaankaan liikkennöi kesällä 2007.
Turun Saaristoliikenne taasen on ostanut Jaanan ja Juulian tilalle Janinan..

www.vesibussi.com


Onko kysymyksessä oleva Janina? entinen (Wanaja lll ) jotenkin saman tyyppinen linkki oheiseen: http://www.viihdemaailma.fi/wanaja/;jsessionid=aWu3AGjF7X94QwH3go
INFO HELSINKI: VR-transpoint / TURKU: MKK-Pori:SPC Finland / RIIHIMÄKI: R.T

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #34 : 03.07.2007, 17:20:59 »
Sama paatti...

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #35 : 09.07.2007, 16:06:19 »
Ainakin Hesari julkaisi tänään turkulaisten vesibussien Dianan ja Kuhan myynti-ilmoituksen. Alukset myydään konkurssipesän lukuun.

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #36 : 10.07.2007, 00:22:16 »
Niin tehdään, ja ainakin mielestäni kaikki voitava on tehty, siis asianajo tsto:n puolesta, koska kirjeitä ovat maailmalle runsaasti lähettäneet... No Dianan moottori on korjauskelvoton ja kuulemani luotettavan sivustaseuranneen lähteen mukaan koko alus on sisätiloiltaan lähinnä kasvihuone, eli täysin homeessa. Ihmetyttää myös ko. paatin kölissä olevat betonipainot........

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3814
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #37 : 10.07.2007, 14:50:28 »
Turun Diana oli jo rakenteilla ollessaan melkoinen kummajainen. Ex-työnantajani Taisto Jokilahan sääti puolivalmista runkoa Latokarin pihassa ainakin parin-kolmen vuoden ajan ennen käyttöönottoa. Aluksen virallinen valmistumisvuosi 1999 taitaa olla käyttöönottovuosi. Dianan runko oli vastaavan mallinen, kuin Jaanassakin, mutta etupainoa taisi tulla liikaa, tai ainakin sitä betonia pohjalle lisättiin vielä koeajojen jälkeenkin. Takapainoa tuoneella traktorinmoottorilla saatiin aikaan vauhtia, mutta muuten alus oli ilmeinen pettymys.
Taisto oli sikäli pudonnut kehityksen kelkasta, että hän ei alunperin suunnitellut Dianaan esim.septitankkia eikä edes mitään kovinkaan huomattavia äänenvaimentimia moottorin ja luvalla sanoen varsin askeettisen matkustamon väliin. Hänen mielestään Jaanan suurin ongelma oli se, ettei siihen päässyt näppärästi sisään pyörätuolilla -mikä kyllä oikeasti olikin iso ongelma, joka varmaan vuosien mittaan aiheutti useitakin ryhmäperuutuksia. Dianan exitit oli suunniteltu hiukan "österlundilaiseen" malliin (vrt.lähinnä Meritähti tai Monica remontin jälkeen), mutta siihen ne parannukset sitten ilmeisesti jäivätkin. Airiston normaaliaallokossakin Jaanan meno oli tasaisempaa.
Oikeastaan Jaana oli omassa mallissaan niin onnistunut aluskonsepti, että on täysin käsittämätöntä, miksi laivasuunnittelun amatööri ylipäätään edes yritti tehdä parempaa "kakkosvedosta". Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)

Itse suhtaudun äärimmäisen skeptisesti siihen, että kumpikaan M.Leskelän ex-tonnistosta löytäisi enää tietään kaupalliseen käyttöön.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Wirrankosken Rami

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #38 : 10.07.2007, 15:50:51 »
... Mutta Taiston tuntien ei pidä ihmetellä mitään hänen tempauksiaan, joista ikimuistoisimpiin kuuluu hänen -80-luvun loppupuolella Huhtamäen rannasta Pansiontien varresta (nykyisen junalauttalaiturin tuntumasta) "löytämänsä" romuproomu, jota alkoi kunnostaa Jaanalle uivaksi telakaksi. Hanke jäi puolitiehen, kun Aurajoen rantaan, nykyisen Harmonia-veistoksen kohdalle uitettu proomu upposi -osittain siksi, että Jaana oli ajanut siitä ohi suhteellisen rivakkaa vauhtia ja nostanut aallokon, joka löi proomun matalan partaan yli... ::)

Tämäpä mukava pieni lisämauste. Olisiko kyseessä sama proomu, jonka kuvasin siellä Huhtamäen rannassa vuonna 1980? Samaan aikaan siellä makasi pari muutakin romua, myös ex-hiekkalaivan runko. Taisi olla jokin Sora. Pitäneepä etsiä kuvia...

Kalevi Lehto

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 1454
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #39 : 10.07.2007, 20:20:41 »
Tämäpä mukava pieni lisämauste. Olisiko kyseessä sama proomu, jonka kuvasin siellä Huhtamäen rannassa vuonna 1980? Samaan aikaan siellä makasi pari muutakin romua, myös ex-hiekkalaivan runko. Taisi olla jokin Sora. Pitäneepä etsiä kuvia...
Joo, näitä proomujahan oli siellä useampiakin, osa pohjassa osa pinnalla (kakarana oli aika jännää käydä niissä seikkailemassa). Aurajoessakin oli siihen aikaan muutamia "raatoja", ainakin vanhat tankkilaivat Petrolea, Oljaren, Arita ja troolari Saukko(olikos se numeroltaan IV). Ja näitä Sora-nimisiä muistaakseni oli ainakin numerot I-VI, olivat yleensä laiturissa itärannalla siinä Förin vieressä.
Laivamatkailua Suomen Turusta jo vuodesta 1964

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3814
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #40 : 11.07.2007, 13:48:57 »
Taiston proomu ei ollut ainakaan mikään ex-rahtilaiva, vaan ilmeisimmin paraskuntoisin noista Ramin mainitsemista. Mihin se Aurajokirannasta päätyi, en tiedä, mutta sen muistan hyvin, kuinka yritimme aina proomun ohittaessamme kiinnittää matkustajien huomion vastarannalle... ::)

Dianan moottorista vielä: minkä takia se on korjauskelvoton? Uinut? Onko aluksen pohjassa halkeama (mahdollisesti rakennevaurio?)?
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Teemu Knuutila

  • Perämies
  • ***
  • Viestejä: 404
  • Kaikki turha tieto on tärkeää !!!
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #41 : 11.07.2007, 16:18:32 »
Jälleen "luotettavalta" taholta kuuluu... Dianan moottorin lohko on halki, lisäksi kävin itse paikan päällä Rymättylässä toteamassa paatin kunnon:
Sisätilat täysin homeessa, kone "lävällään" pitkin sisätiloja, varmasti osiakin kadoksissa... Vettä kuutio tolkulla sisällä... lyhyesti sanottuna, kunnostus onnistuisi jos on halukas rakentamaan koko sisustan uudelleen, vaihtamaan moottorin ja kytkimen, rakentamaan ohjaamo hytin uudelleen kevyemmäksi. Töitä aivan älyttömästi, lisäksi telakkamaksut ovat pystössä eli mahd. ostajalle lankeaa lisälasku, mikäli sen sieltä pois haluaa. Selvästi aluksessa ei ole tehty mitään sen pelastamiseksi syksyn jälkeen, jolloin ovet ja ikkunat on jätetty auki..... Perä tällä hetkellä reilusti keulaa ylempänä, koska koko keulapiikki moottoriin asti on veden vallassa....

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3814
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #42 : 08.08.2007, 17:34:45 »
Kovasti Juulian näköinen on tämä Marina I:
http://s51.photobucket.com/albums/f361/KimmoRantanen/TSR07/?action=view&current=TSR07187.2007016.jpg
Tämä kuitenkin selittää aika paljon tästä Huusko-Tuomarmäki/Muuro-kuviosta tämän aluksen kohdalla. Kotkassa on ollut tarjolla tuottoisampi keikka.
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950

Niko Viirret

  • Vieras
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #43 : 08.08.2007, 17:50:30 »
Eikös tämä ole samainen Marina I.
Kuva on otettu 08.07. Turussa.

Mikko-Oskari Koski

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 3814
  • Liputuskysymys...
Vs: Turun vesibusseista
« Vastaus #44 : 08.08.2007, 17:59:15 »
Samaltahan tuo näyttää. Aiemmin tässä topicissa aluksesta onkin ollut puhetta -onhan tuo tieto hankolaisomistuksesta leimattu ko.yrityksen palveluksessa olleen henkilön lausuntona ankaksi ja onpa alusta oltu liittämässä jopa Rosita oy:n armaadaan... ::)
”Mikään muu matkailumuoto ei ole niin hermoja lepuuttavaa tällaisena kuumeisena kilpailun, työn ja politiikan kyllästämänä aikana kuin laivamatka”
Carl-Erik Creutz, 1950