Kirjoittaja Aihe: Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi  (Luettu 3041 kertaa)

Juha Pitkänen

  • Siiffi
  • *****
  • Viestejä: 952
 
 
 
Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi

--------------------------------------------------------------------------------
Västervik
STT, TT

--------------------------------------------------------------------------------

Tanskalainen rahtialus upposi tiistaina törmättyään ruotsalaiseen alukseen Ruotsin rannikon ja Gotlannin välisellä merialueella. Ruotsin meripelastuskeskuksen mukaan tanskalaisaluksen nelihenkinen miehistö saatiin pelastettua ennen aluksen uppoamista.
Uponneessa tanskalaisaluksessa ei ollut turmahetkellä lastia. Tiedossa ei myöskään ollut, paljonko siinä oli polttoainetta.
Onnettomuuden syytä ei ollut heti tiedossa. Rannikkovartioston mukaan näkyvyys oli onnettomuuden sattuessa heikko.

 
 

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2281
    • Laivakuvia!
Re: Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi
« Vastaus #1 : 25.04.2006, 11:51:54 »
Kyseessä on siis ruotsalainen, 75 metrinen Ms Tinto ja uponnut 41 metrinen, tanskalainen Marina S, joka on nyt 80-90 metrin syvyydessä merenpohjassa. Marina S:n 4 henkinen miehistö pelastettiin "Tintoon".

http://gt.helagotland.se/

Pekka Laakso

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 4827
Re: Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi
« Vastaus #2 : 25.04.2006, 15:30:58 »
Kuvasinkin (tosin vain huono laiturikuva) tuon Marina S:n Kotkassa lähestulkoon tasan vuosi sitten. Oli muuten hauskan näköinen purtilo, näytti siltä, että tuollainen peruskokoinen tanskalaistroolari olisi korotettu ja siitä olisi otettu masto pois. :P
« Viimeksi muokattu: 25.04.2006, 22:24:15 kirjoittanut Pekka Laakso »
Copyright © 2018 Hölynpöly. Kaikki oikeudet pidätetään.  :deal:

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2281
    • Laivakuvia!
Re: Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi
« Vastaus #3 : 26.04.2006, 10:47:37 »
Marina S. on ollut karilla kesällä 2004 ja syksyllä 2001 se törmäsi ruotsalaiseen purjealukseen Bornholmin lähellä. Purjevene upposi ja miehistö pelastettiin ruotsalaiseen kalastusalukseen.

Tiistai-aamuna ruotsalainen Tinto törmäsi Marina S:n keskiosaan, jonka seurauksena M.S. upposi nopeasti. Miehistö ehti siirtyä pelastusveneeseen ja merivartiosto sai hälytyksen klo 5.30. Tinto saapui Västervikin satamaan tiistaina klo 10.15 Marina S:n miehistö mukanaan. Kaksi öljyntorjunta-alusta lähetettiin uppoamispaikalle, joista toinen on Gotlantilainen KBV049. Aluksesta vuotaa diesel-öljyä, jota uskotaan olevan aluksessa noin 20 tonnia. Ruotsin merivartiostolla oli tarkoitus lähettää vedenalainen robotti jo tiistain aikana tutkimaan hylkyä lähes sadan metrin syvyyteen.

Helagotlandissa on kuvia "Tintosta" ja isompi juttu aiheesta.  :deal:

Kimmo Rantanen

  • Kippari
  • ******
  • Viestejä: 2281
    • Laivakuvia!
Vs: Kaksi alusta törmäsi Gotlannin edustalla - toinen upposi
« Vastaus #4 : 15.09.2007, 23:30:42 »
Ruotsalainen onnettomuustutkinta on valmistunut viime keväänä:
http://www.havkom.se/virtupload/news/55083672_rs2007_01.pdf

Tässä on tutkinnan johtopäätökset lyhyesti:

Conclusion

Due to restricted visibility COLREG Rule 19 was applicable. Both vessels were obliged
to take action to avoid a close quarter situation and/ or the risk of collision.
The two vessels collided mainly because:
- The actions taken on board MARINA-S to avoid the collision were inefficient.
- The OOW on board TINTO was alone on the bridge and did not maintain a proper
look-out by radar at all times appropriate to the conditions with restricted visibility.
Therefore, he was not aware of the presence of MARINA-S and was precluded
from taking any action in accordance with COLREG.

The following conditions and circumstances contributed to the collision:

MARINA-S
The OOW did not appraise the situation fully.
Actions taken by the OOW to avoid the close quarter situation was belated.
Actions taken were counteractive to each other.
The OOW failed to check the effectiveness of the course alteration.

TINTO
The OOW had only one radar as source of information to reveal the presence of
MARINA-S.
Human - machine interface problems or attention failure due to fatigue might have
contributed to the missing observation the echo of MARINA-S.

Other contributing causes

None of the vessels had a designated look-out on the bridge.
There was no communication between the vessels. There is discrepancy as to whether
MARINA-S attempted to make contact by VHF and by signal prior to the collision
The high relative speed under conditions with poor visibility.